Boekrecensie |
Titel: Op ooghoogte Auteur: dr. H. Wiersinga Uitgeverij: Meinema Zoetermeer, 2000 ISBN 90 211 3782 8 Pagina's: 271 Prijs: 39,50
|
Recensie door G. Roos - 26 juli 2000
Postmoderne publicatie laat de mens aan zijn lot over
Wiersinga wantrouwt openbaringIk wantrouw elke openbaring, 'doorgeving' of informatieve boodschap van een 'overkant'. Met deze verklaring in zijn nieuwe publicatie Op ooghoogte velt dr. H. Wiersinga (1927) zijn eigen vonnis. Valt zo iemand te typeren als christen? Eerste berichten in de pers over het boek betroffen de nog altijd afwijkende visie op de verzoening van de voormalige studentendominee. Daardoor kwam hij immers ook halverwege de jaren '70 in het nieuws. In dit boek blijkt echter het beeld van God in z'n geheel in het geding. Wiersinga tekent het Portret van een postmodern geloof zo luidt de ondertitel van de uitgave om bewust afscheid te nemen van een geërodeerd verleden. Dogma's zoals de soevereiniteit en almacht van God, de heilsnoodzaak van Christus' kruisdood en de van tevoren vaststaande doemwaardigheid van mensen hebben volgens hem veel kwaad aangericht. Een opmerkelijke rode draad in het boek is dan ook het verzet tegen geweld, het pleidooi voor mensenrechten en gerechtigheid. Merkwaardig, omdat in het postmodernisme het absolute imperatief lijkt te ontbreken. Maar dat de liefde nooit vergaat, schijnt de auteur nadrukkelijk te willen onderstrepen.
Positief Ook in filosofisch opzicht blijkt de werkelijkheid te ondoorzichtig en te veelzijdig om in afgebakende gedachten en woorden te vatten. Dat veroorzaakt een crisis in de betrouwbaarheid van onze kennis, van ons wereld- en mensbeeld en van onze morele regels. Maar de keerzijde daarvan heet dat er méér waar, goed en schoon is dan we dachten. Het postmodernisme biedt minder zekerheden, maar meer mogelijkheden. De theoloog denkt overwegend positief over de postmoderne cultuur. Ik heb daarbij niet enkel de postmoderne stroming in kunst en filosofie op het oog, maar ook het postmodern levensgevoel: het vóór-artistieke en vóór-wetenschappelijke besef van eigen beperktheid in blikveld en in plaats en tijd, met hooguit een vermoeden van een transcendente dimensie.
Metaforen De schrijver registreert hoe door hem verkozen theologen op het postmodernisme reageerden. Hij concludeert dat onze tijd om beeldende taal vraagt. Geen verslag en betoog, maar poëtische, meerduidige taal en beeldspraak. Het automatisch vertrouwen op de band tussen woord en waarheid is immers aangetast. Mogelijk moet er sprake zijn van hermythologisering van de ontmythologiseerde taal. De metafoor laat steeds weer een eigentijdse en persoonlijke invulling toe... En geloofstaal is per se beeldtaal, onvermijdelijk afstandelijk en vaag, vanwege de hoogteverschillen, en verrassend dichtbij en enerverend, vanwege de emotionele lading.
Relationeel De Bijbel voldoet redelijk aan beide bovengenoemde criteria. Zij is poëtisch, gebruikt royaal metaforen en voldoet grotendeels aan het relationele karakter van de waarheid. Maar terugkeer naar de vroegere 'status aparte' van de bijbel als heilige Schrift wil Wiersinga niet. Wij kiezen die gedeelten die voor ons persoonlijk of voor onze sociale en politieke situatie relevant lijken. De auteur zou niet te snel de verloren dogma's door nieuwe willen vervangen, zoals pantheïsme, het niet bestaande kwaad het is altijd tot iets goeds te herleiden en reïncarnatie. Want relationele waarheid is een 'verstoorbare' waarheid.
Schets Wiersinga wil God toch niet direct tot een metafoor verklaren. De vraag naar Gods bestaan is onbeantwoordbaar we moeten ons 'agnosme' wel erkennen maar de metaforen voor God, die zich in onze ervaringen en vermoedens aan ons opdringen, bestaan wel. Zo komt Wiersinga tot de gedachte dat God voor hem een Geest van liefde is. Geest, vanwege de vaagheid van een onstoffelijke en vrij wezenloze geest. Er is hoop. Maar niet bij Wiersinga. Want hij laat hopeloze mensen aan hun lot over. Alleen het onberedeneerbaar aanvaarden van openbaring van bovenaf en het nochtans-geloof in Gods beloften in de levende Christus bieden leven. Elke andere weg op reis naar de eeuwigheid loopt dood.
|