Boekrecensie |
Titel: God de Vader, God de Zoon.
Deel 1 in serie Geloofsleer Auteur: dr. D. M. Martyn Lloyd-Jones Uitgeverij: Groen, Heerenveen, 1999 ISBN 90 503 996 8 Pagina's: 356 Prijs: 69,95
Titel: De laatste dingen. Deel 3 in serie Geloofsleer |
Recensie door ds. P. van der Kraan - 12 april 2000
Lloyd-Jones beoogde aanbidding heilsplan
The doctor behandelt geloofsleerIn de naoorlogse jaren hield dr. D. Martyn Lloyd-Jones discussiebijeenkomsten in een bijruimte van Westminster Chapel in Londen. Er was veel belangstelling voor deze discussies waar vooral dogmatische vragen werden gesteld. Gevolg was dat de bijeenkomsten verhuisden naar de kerk; de discussies veranderden in lezingen over dogmatische onderwerpen. Deze lezingen, gehouden tussen 1952 en 1956, zijn gebundeld in drie delen. Het eerste deel, God de Vader, God de Zoon, en het derde deel, De laatste dingen, worden hier besproken. In deze bespreking lichten we enkele opvallende punten uit beide delen én de manier van behandelen van de onderwerpen. Lloyd-Jones neemt zijn uitgangspunt in de Bijbel, want zonder die weten wij niets van God. We moeten ons volledig aan de Bijbel onderwerpen. Daarbij lopen we tegen de grenzen van ons verstand op. Toch hoeven we geen 'intellectuele zelfmoord' (aldus de schrijver) te plegen als de Bijbel ons uitgangspunt is. Geloven is dan ook bewust beslissen om met de Bijbel tevreden te zijn en ophouden vragen te stellen. Omdat geestelijke dingen alleen geestelijk verstaan worden én omdat wij dat uit onszelf niet kunnen, moeten wij God bidden om de verlichting door de Heilige Geest. Na dit uitgangspunt komt aan de orde hoe wij de dogma's in de Bijbel kunnen vinden. De Bijbel is geen verzameling dogma's en wij vinden ze ook niet door een aantal teksten op een rij te zetten. Allereerst moeten de nodige teksten uit de Bijbel over een bepaald onderwerp worden verzameld. Als die met elkaar vergeleken zijn, kan een poging gewaagd worden om het dogma te ontdekken, waarbij de onderzoeker zich aan spelregels moet houden. Elk dogma, gebaseerd op de Bijbel, moet helder en duidelijk daarin terug te vinden zijn. Ook mag de conclusie, die uit een verzameling teksten getrokken wordt, niet strijden met iets anders in de Schrift. Verder is het verboden een bepaalde theorie als stolp over de Bijbel te plaatsen en alle dogma's daarin te wringen. Voor alles moet een geest van partijschap vermeden worden. In zaken die niet tot het wezen van de verlossing behoren, wil Lloyd-Jones welwillendheid en tolerantie betrachten. Dat geldt ook zaken waarover (nog) geen definitieve en absolute uitspraken zijn te doen.
Exegese Wie (bij zijn preekvoorbereiding) de uitleg van een tekst bij Lloyd-Jones wil nagaan, vindt zeker preekstof. Op dezelfde manier lenen deze boeken zich uitstekend voor kringwerk. Voor persoonlijke studie reiken ze een schat aan schriftkennis aan. Kenmerkend is ook het pastorale karakter van de lezingen. Lloyd-Jones is niet tevreden als luisteraars van toen en lezers van nu hun kennis vermeerderd zien; hij wil die kennis vertalen naar het leven. In verband met de voorzienigheid spreekt hij over de troost daarvan, maar waarschuwt hij ook om voorzichtig te zijn met het duiden van specifieke gebeurtenissen als een daad van God.
Doop Hier wijkt de visie van de schrijver ver af van het bijbels en reformatorisch belijden dat de sacramenten teken en zegel zijn van de beloften van God en dus geen subjectieve, maar objectieve genade verzegelen. Dat dit subjectief beleefd kan worden, ontkennen wij niet. Maar dat behoort niet tot het wezen van de sacramenten. Omdat Lloyd-Jones de doop niet ziet als teken en zegel van Gods verbond, waarin God de Eerste is, verwerpt hij de kinderdoop.
Israël We kunnen ons niet aan de indruk onttrekken dat deze visie allereerst te maken heeft met het verkeerde uitgangspunt: niet de vraag van derden, maar het verdriet van Paulus om zijn eigen volk (Romeinen 9:2) brengt hem tot het schrijven van deze hoofdstukken én doet hem rust vinden in Gods verkiezend handelen. Een andere oorzaak van deze naar ons besef niet-bijbelse visie op Israël is het ontbreken van een duidelijke verbondsvisie, zoals ook al aan het licht kwam bij de behandeling van de doop. Als het verbond niet de dragende grond is van het handelen van God eindigen we in subjectivisme zodat er voor Israël als volk geen plaats is. Dan kunnen er hooguit individuele Joden worden gered.
Gesprek De mij toegemeten ruimte belet mij volledig recht te doen aan wat de auteur wil zeggen. Deze bespreking is dan ook een dringende uitnodiging om zelf deze frisse en verfrissende lectuur ter hand te nemen. Lloyd-Jones heeft met zijn lezingen niet bedoeld om uitsluitend intellectuele kennis aan te kweken of christelijke dogma's te verdedigen tegen andersdenkenden. Hij bedoelde aanbidding van God en aanbidding van het plan tot verlossing dat in de Bijbel is geopenbaard. We hopen van harte dat deze boeken dat mogen bereiken. Voor al het overige geldt dat wij slechts ten dele kennen en daarom ook ten dele profeteren (leren).
|