Boekrecensie |
Titel: Spiritualiteit als inzicht Auteur: F. A. Maas Uitgeverij: Meinema Zoetermeer, 1999 ISBN 90211 37305 Pagina's: 179 Prijs: 35,-
|
Recensie door dr. C. A. Tukker - 8 maart 2000
Bijbel grotendeels afwezig in studie van prof. Maas
Mystiek, spiritualiteit, inzichtFrans Maas, hoogleraar te Tilburg en Utrecht, heeft zich door studie en verscheidene publicaties reeds eerder op het terrein van de mystiek begeven. In het boek Spiritualiteit als inzicht wil hij laten zien wat spiritualiteit als totale levenshouding is. Hiermee geeft hij tegelijk aan te willen breken met zowel een zweverige opvatting van spiritualiteit als een scheiding tussen spiritualiteit en het gewone leven. Om de relatie met dat gewone leven te accentueren laat hij Eckhart, Johannes van het Kruis, Theresia van Lisieux, Dag Hammarskjöld, Etty Hillesum, Kierkegaard en nogmaals Eckhart aan het woord. Collega Maas gebruikt een mooie taal en is zeer beweeglijk in zijn woordkeus, iets wat een schrijver over mystiek ook wel moet hebben. Echter, die veelzijdigheid verleidt hem mijns inziens hier en daar tot hineininterpretieren. Zo laat hij de wezensmystiek, die hij in verband met Eckhart aan het begin te berde brengt, voor wat ze is en richt hij zich heel sterk op de bruidsmystiek: het uitgaan tot de Geliefde om door Hem gevonden en bemind te worden. Door deze keuze laat hij volgens mij Eckhart geen recht wedervaren, want deze was een leerling van de hoge scholastiek: de tijd toen wijsgeren en theologen zoals Bonaventura en Thomas van Aquino beiden denkend vanuit de wezensleer tevens grote mystici waren. Adolf von Harnack heeft in zijn dogmengeschiedenis laten zien waarom deze grote denkers tegelijk grote mystici waren en waarom de later zich ontwikkelende mystiek de controversen in wijsbegeerte en theologie toch niet tot een oplossing heeft gebracht. Dat is nu precies mijn bezwaar tegen de onduidelijkheid van Maas, als het gaat om de vraag welke rol logica en denken in de praktijk van de spiritualiteit spelen.
Tekstkeus Weet Maas niet van het uitgebreide onderzoek naar het zeventiende-eeuwse spiritualisme dat te Utrecht en elders, onder andere onder toezicht van Van der Linde en Graafland, heeft plaatsgehad? Waarom blijven de protestanten op Kierkegaard en Hammarskjöld na buiten beeld? Hadden Toyohiko Kagawa en de geestelijke vader van Hammarskjöld, Albert Schweitzer, niets om tot de kennis van spiritualiteit en het gewone leven bij te dragen?
Schriftgebruik Ik denk dat we als christenen ook in de mystiek beter doen door de Bijbel zelf te laten spreken.
|