Boekrecensie |
Titel: Luther-Bulletin. Jaargang 8, 1999
Pagina's: 96 Prijs: 27,50 Abonnementenadministratie: Tormentil 70, 8265 DP Kampen
|
Recensie door drs. K. Exalto - 23 februari 2000
Luther zag boetvaardigheid als middel tegen dreiging Turken
Ziek, omdat de islam overwonSinds 1991 verschijnt elk jaar een Luther-Bulletin, met als onderschrift Tijdschrift voor interconfessioneel Lutheronderzoek. De vier bijdragen in het nummer van 1999 cirkelen alle rondom de millenniumwende. Uit de bundel blijkt onder meer Luthers bezorgdheid over de opmars van de islam. Toen de Turken in 1529 weer eens een overwinning hadden behaald, werd hij er ziek van. Oswald Bayer, hoogleraar te Tübingen, opent de bundel met een artikel over De actualiteit van Luther. Luther stond, aldus Bayer, op het breukvlak der tijden. Hij bedoelt daarmee niet alleen dat in Luther Middeleeuwen en nieuwe tijd elkaar raakten, maar nog veel meer dat Luther de strijd kende tussen de oude mens en de oude wereld en de nieuwe mens en de nieuwe wereld. Luthers geloofsleven was eschatologisch van aard. Hij geloofde dat aan Christus de eindoverwinning is.
Islam Bij Luther en de zijnen vindt men, vergeleken bij de middeleeuwse auteurs over de Turken en de islam, een geheel eigen benadering. Zij zochten niet zoals hun middeleeuwse voorgangers hun kracht in een uiterst negatieve beschrijving van de persoon van Mohammed, al namen zij hem bij tijden wel op de korrel. Het ging hun er ook niet om een soort kruistocht te propageren, zoals een paar eeuwen tevoren bijvoorbeeld Bernard van Clairveaux had gedaan.
Geen kruistocht Niet álle militair verweer was hiermee uitgesloten. Luther ondersteunde de oproep van Karel V tot een strijd tegen de Turken. Maar dan als een geheel wéreldlijke aangelegenheid, tot eigen verdediging. Met de kruistochtidee heeft Luther gebroken. Dat Luther de islam als religie heeft afgewezen, zal duidelijk zijn. Hier wordt Christus niet gekend en gediend als onze enige Verlosser en Zaligmaker. Hier zoekt men, evenals in het pausdom, behouden te worden door bidden, vasten en allerlei ceremoniën, dat wil zeggen: door werken. God zal eenmaal, zo geloofde Luther, met de islam afrekenen, en dan is er het laatste oordeel. Ziehier in het kort wat men in het artikel van prof. Miller veel uitvoeriger en rijk gedocumenteerd kan terugvinden.
Klein lied De vierde en laatste bijdrage is van de hand van een Nederlander, dr. K. Zwanepol, rector van het evangelisch-luthers seminarie in Amsterdam. Zij gaat over Luthers verzoeningsleer. Al in het oudere Lutheronderzoek was dit een gevoelig thema. De conclusie van Zwanepol is dat in Luthers verzoeningsleer ook de placatio dei (het verzoend wórden van God) wezenlijk is. Mijn advies is: Daar moeten wij het maar bij houden! Met God door God verzoend te zijn, door de dood van Christus, is het enige troostvolle perspectief voor de toekomst, dus ook rondom de millenniumwende.
|