Boekrecensie |
Titel: De guillotine Auteur: Simone van der Vlugt Uitgeverij: Lemniscaat Rotterdam, 1999 ISBN 9056371908 Pagina's: 216 blz. Prijs: 28,50
Titel: Heksenjacht
Titel: Tristan en Isolde
Verhalen Simone van der Vlugt zijn evengoed opgebouwd als die van Thea Beckman
|
Hans van Holten De menselijke historie blijkt telkens weer een onuitputtelijke inspiratiebron voor jeugdliteratuur te zijn. Het gaat om herkenbare mensen zoals wij, maar dan in heel andere omstandigheden, in een ander milieu, met ook andere opvattingen over het leven. De verhalen kunnen daardoor niet alleen boeiend zijn, maar ook wat onze eigen tijd en denkwereld betreft relativerend: de mens is altijd al zo geweest en zal wel nooit echt veranderen.
plattekstNeem het nieuwste boek van Simone van der Vlugt, De guillotine. Het speelt zich af in het decennium van de Franse Revolutie, zoals de titel trouwens al doet vermoeden. Een verhaal van tegenstellingen tussen rijk en arm, liefde en haat, menselijkheid en wreedheid, en dat alles in soms tomeloze heftigheid. Hoofdpersoon is het adellijke meisje Sandrine de Billancourt. Ze woont in het Parijs van 1789, en leidt een goed leven: omgeven door weelde en rijkdom; met overvloedige en heerlijke maaltijden; met luxe kleding die ze niet eens zelf hoeft aan te trekken, maar waarin ze geholpen wordt door haar kamenier Julie. Op een dag komt de koets waarmee ze van school gehaald wordt in een volksoproer terecht. Ze moet vluchten voor haar leven, samen met Julie. Door de smerige en stinkende achterbuurtstraatjes van de binnenstad, tussen scheldende, vechtende, in lompen geklede, vermagerde mensen door, die haar wantrouwend bekijken. Voor het eerst ziet zij het andere Parijs, niet het Parijs van de weelde, maar van de bittere armoe. Het maakt haar bang, maar stemt haar ook tot nadenken. Ze begrijpt en daarin is zij de enige in het in rijkdom dommelende gezin dat er iets heel erg scheef zit in de maatschappij.
Schoenmakersgezin
Twee burgerjongens worden op haar verliefd: Nicolas, de zoon van een voormalige pachtboer van haar vader, en Philippe, zoon van de schoenmaker, en fervent aanhanger van de ideeën van de Revolutie. Beiden proberen haar uit Parijs te laten ontsnappen. Die pogingen mislukken in eerste instantie. En dan culmineert het verhaal via knap bedachte, verrassende wendingen naar een al even verrassend einde. Dat dan toch eigenlijk geen einde is. De vergelijking met Thea Beckman dringt zich op. In mijn ogen is Simone van der Vlugt haar evenknie: ze is evengoed gedocumenteerd; haar verhalen zijn even goed opgebouwd uit historische en menselijke elementen; met de juiste dosis beschrijving, de juiste dosis avontuur en spanning. Maar de verhalen van Simone van der Vlugt hebben net iets meer vaart, omdat ze niet meer dan nodig uitweidt. Haar zinnen zijn meestal kort en haar woordkeus is eenvoudig en to the point.
Wreken
Het boek is een vervolg op De Pest, maar kan ook goed afzonderlijk gelezen worden. Het eerste hoofdstuk van Heksenjacht geeft een samenvattende terugblik op De Pest. Veel personen uit laatstgenoemd boek komen dan ook in Heksenjacht terug, onder wie uiteraard de hoofdpersoon, de jonge Alessandro. Die is uit Italië gevlucht, omdat hij ervoor wordt aangezien dat hij de pest verspreidde, en hij wil niets liever dan zich wreken op de vrouw die hem achtervolgde en zijn vriendinnetje Lutia de dood in joeg, signora Bragartelli. Hij geraakt in het gezelschap van de adellijke monnik Dominicus, die de signora van hekserij beschuldigt en een grote haat koestert tegen haar minnaar Owen van Usk, die walgelijke, door zwavelwalm omgeven, etterende drekzak. Van de paus in Avignon het is 1374 krijgt de domme wraakzuchtige man geld en toestemming om met een legertje de achtervolging in te zetten. Aanvankelijk heeft Alessandro de diepste bewondering voor de geestelijke hij wil zelfs diens page worden maar langzamerhand komt hij erachter dat de man niet onderdoet in slechtheid en wreedheid voor hen die hij achtervolgt.
Tristan en Isolde
Jaap ter Haar heeft in 1963 enkele Grote sagen van de donkere middeleeuwen naverteld voor de jeugd. Onder meer het verhaal van dit Britse liefdespaar. Uitgeverij Callenbach heeft nu een gemoderniseerde heruitgave van dit deel het licht doen zien, met behoud van Ter Haars vlotte en in dit geval toch zeer gedragen stijl. Hij zet beide gelieven als twee prachtige karakters neer, die in al hun tragiek leren beseffen: dat werkelijke liefde álles verdraagt en álles omspant! En wie dat heeft leren inzien, kan het leven onder álle omstandigheden aan.
|