Boekrecensie |
Titel: Goed fout! Auteurs: Jos van Hest & Saskia van der Valk Uitgeverij: Gottmer Haarlem, 2000 ISBN 90 2573 237 2 Pagina's: 159 Prijs: 39,95
Titel: Bruno, Bella en de anderen
|
Recensie door J. Mijnders - 30 augustus 2000
Kiezen tussen goed en foutEen tweetal opvallende verhalenbundels is onlangs verschenen. Opvallend, omdat ze beide door middel van de vertellingen waarden en normen ter sprake brengen en hopen de lezers aan het denken te zetten. Verhalen over vandalisme en eerlijkheid, liegen en stelen, boos zijn en mishandeling willen jongeren zelf tot een oordeel laten komen. De eerste verhalenbundel is Goed fout!, samengesteld door Jos van Hest en Saskia van der Valk. In hun voorwoord stellen de auteurs dat het leven vaak ingewikkeld in elkaar zit. Je mag niet ongehoorzaam zijn, maar moet je dan altijd doen wat iemand zegt? Je moet goed voor het milieu zorgen, maar mag je dan ook geen auto meer rijden? In zeventien verhalen komen evenzoveel onderwerpen aan de orde. Onder de auteurs zijn Karel Eykman en Lydia Rood. De verhalen kennen allemaal een duidelijke, vaste structuur: Allereerst wordt het thema van het verhaal op één bladzijde ingeleid en wordt er kort iets verteld over de auteur. Aan het eind van elk verhaal (met een gemiddelde lengte van zes bladzijden) volgt de zogenaamde werk aan de winkel-pagina. Op deze bladzijde staan allerlei opdrachten, waardoor het verhaal verwerkt kan worden. Deze opdrachten zijn enorm afwisselend: een vervolg verzinnen, een klein slootaquarium maken, scheldnamen opschrijven en die vervolgens weggooien, een hoorspel maken, enzovoort. Nadrukkelijk schrijven de samenstellers in hun voorwoord: Die opdrachten mag je alleen doen als je ze leuk vindt.
Moraal Samenvattend kan wel worden gezegd dat alle auteurs de lezers zelf tot een oordeel willen laten komen. Overdreven veroordelen (of juist toejuichen) wordt niet gedaan. De moraal zit tussen de regels door in het verhaal, terwijl ook de opdrachten aan het eind dwingen tot nadenken. Welke doelgroep hebben de samenstellers voor ogen? Gelet op het niveau van de verhalen denk ik dat ze zich hebben gericht op leerlingen in de hoogste jaren van de basisschool en de brugklas. Of veel kinderen tot aanschaf van dit boek overgaan waag ik te betwijfelen. De relatief hoge prijs speelt daarbij een rol, en verder zullen weinig kinderen uit zichzelf een boek over normen en waarden kopen. Misschien een idee voor een bezorgde ouder of grootouder? Kan ik het boek hun aanbevelen? Echt enthousiast ben ik niet geworden. Daarvoor spraken te weinig verhalen mij aan, terwijl alleen de illustraties voor mij al een reden zijn om het boek in de winkel te laten liggen. Maar ja, over smaak valt te twisten.
Korte spanningsboog Het boek is vooral bedoeld om voorgelezen te worden in het (speciaal) onderwijs aan kinderen die te maken hebben met sociale problemen. De verhaaltjes zijn bewust kort, omdat de doelgroep over het algemeen een korte spanningsboog heeft. De auteur benadrukt in haar voorwoord dat het niet de bedoeling is de kinderen hier maar even in te laten lezen. De verhalen moeten voorgelezen worden om er door middel van een verwerkingsopdracht iets mee te doen. De handleiding (die achter in het boek is opgenomen) is overzichtelijk. Van elk verhaal wordt in een paar regels een samenvatting gegeven. Verder worden het thema, het subthema, het doel en de leeftijd waarvoor het verhaal bestemd is, vermeld. Ook wordt bij elk verhaal een suggestie voor verwerking gedaan. Dit alles beslaat niet meer dan een halve bladzijde per verhaaltje, zodat de voorbereidingstijd om dit boek te gebruiken kort is.
Boosheid en straf Een uitstekend boek, dat zeker een plaats verdient in de personeelsbibliotheek. Mede door de overzichtelijke handleiding kan dit boek van nut zijn voor veel (professionele) opvoeders die te maken hebben met kinderen met sociale problemen. En welke opvoeder heeft dat niet?
|