Boekrecensie

Titel: Tegendraads?! Een andere kijk op homoseksualiteit
Auteur: Annelies Barth

Uitgeverij: Kok Voorhoeve
Kampen, 1998
ISBN 90 297 1544 8
Pagina's: 64
Prijs: ƒ 16,50

Recensie door ds. J. J. Verhaar - 3 maart 1999

Kiezen voor een leven van onthouding en strijd

Bijbel en homoseksualiteit

Zo veel literatuur als er over homoseksualiteit vanuit orthodox-christelijk perspectief verschijnt in de Engelssprekende landen, zo weinig verschijnt er in Nederland. Alleen daarom al is het goed dat uitgeverij Kok Voorhoeve het boekje ”Tegendraads?! Een andere kijk op homoseksualiteit” op de markt bracht. Auteur is de journaliste Annelies Barth.

De auteur is betrokken bij de in Arnhem gevestigde stichting Onze Weg, een organisatie van christenen die op grond van hun geloof ervoor gekozen hebben niet naar hun homoseksuele gevoelens te leven maar hun weg te gaan in onthouding en hun hoop te vestigen op verandering. Het ”tegendraads” in de titel geeft aan dat de auteur zich er terdege van bewust is dat een opvatting die homoseksuele relaties op grond van de Bijbel afwijst, helemaal tegen de trend van de tijd ingaat, ook tegen de heersende opvattingen in de grote protestantse kerken.

De inhoud van het boekje bestaat uit een aantal overwegingen over enkele hoofdstukken uit de Bijbel waarin sprake is van homoseksualiteit. Die hoofdstukken zijn: Genesis 19, Richteren 19, Leviticus 18 en 20, Romeinen 1, 1 Korinthiërs 6 en 1 Timótheüs 1. Het geheel wordt voorafgegaan door twee hoofdstukken over Genesis 2 en 3. De schrijfster neemt als uitgangspunt voor haar visie de verhouding tussen man en vrouw zoals die gesteld wordt in Genesis 2 bij de schepping. Dat is een goede zaak, want de Heere wil ons inderdaad de fundamentele dingen over man- en vrouw-zijn leren vanuit de schepping.

Moderne inzichten
Het is ook goed het probleem van de homoseksualiteit te bezien in het licht van de seksualiteit in het algemeen. En die moet weer worden geplaatst in het geheel van het menszijn in de verhouding, niet alleen tot elkaar, maar voor alles tot God. Dat volgens Genesis 2 de mens geschapen is in het beeld van God en dat man en vrouw aan elkaar gegeven worden, laat geen ruimte aan beleving van seksualiteit buiten het huwelijk en aan die tussen twee personen van hetzelfde geslacht. Twee mannen of twee vrouwen kunnen nooit Gods beeld weerspiegelen op de manier van een echtpaar. Er is bij hen sprake van een optelsom van gelijken en niet van een aanvullen van elkaar.

De schrijfster laat vanuit dit uitgangspunt zien dat de Bijbel alle vormen van niet-huwelijkse seksuele relaties (inclusief homoseksuele, maar die niet alleen) veroordeelt. In bovengenoemde bijbelhoofdstukken komt het thema homoseksualiteit zeer negatief aan de orde. Moderne bijbeluitleggers, die de homoseksuele praxis graag aanvaard zien, hebben erg hun best gedaan om aan te tonen dat het in deze hoofdstukken helemaal niet gaat om de homoseksualiteit zoals wij die nu kennen. En dat je dus ook geen veroordeling van de hedendaagse homoseksualiteit in de Bijbel zou vinden. De schrijfster van ”Tegendraads?!” bespreekt en weerlegt vele van deze moderne exegetische inzichten.

Waarheid en liefde
Zelf geen theologe zijnde, baseert zij zich daarbij op gezaghebbende publicaties uit de Engelssprekende evangelicale wereld; bijvoorbeeld op die van de ook onder ons bekende John Stott. Helder en overtuigend wordt aangetoond dat de bijbelschrijvers (Mozes, die van Richteren en Paulus in het NieuweTestament) wel degelijk spreken over homoseksualiteit in het algemeen. In haar laatste hoofdstuk (”Liefde... én waarheid – waarheid... én liefde”) wordt een belangrijk argument behandeld waarmee vaak de homoseksuele praxis wordt goedgekeurd: „God is liefde.” Ontkend wordt dat er een op zichzelf staand criterium zou zijn dat ”liefde” heet. Met een beroep op de liefde worden inderdaad vaak homoseksuele relaties toelaatbaar geacht of tenminste als noodoplossing gepropageerd. Maar waarheid en liefde kunnen niet van elkaar worden losgemaakt. Gods liefde is geworteld in Zijn waarheid en in Zijn gerechtigheid.

Betekent een en ander dat de schrijfster vanuit haar goede uitgangspunt en rechte bijbeluitleg alleen maar veroordelende woorden over homoseksuelen weet te zeggen? Absoluut niet. Homoseksualiteit zonde noemen, behoort samen te gaan met liefde en ontferming voor hen die deze gevoelens hebben. Men moet onderscheid maken tussen gevoelens en gedrag; tussen het afwijzen van (homoseksueel) gedrag en van personen met deze gevoelens. Deze opvatting over homoseksualiteit vanuit de klassieke (en juiste) bijbeluitleg heeft iets strengs, maar is in wezen veel barmhartiger dan de moderne opvatting van aanvaarding van de homoseksuele praxis.

Vernieuwing
Homoseksuele uitleving is in wezen uitzichtloos. De aanvaarding ervan gaat uit van de (onbewezen!) gedachte dat het is aangeboren en biedt geen enkel zicht op een uitweg en op verandering. Wie in Christus gelooft, kan nooit aanvaarden dat iets wat ”niet goed” is, niet veranderd en vernieuwd zou kunnen worden. Dat is de eer van onze God te na! En zelfs wanneer Hij in Zijn wijsheid met algehele vernieuwing wacht, dan nog is een leven van onthouding en strijd verre te verkiezen boven een vastgeketend zijn aan een zondig, uitzichtloos en onvolwassen leefpatroon. Dat is de goede boodschap van dit boekje.