Boekrecensie |
Titel: Natuurlijk en zeker. Natuurlijke geboorteregeling, een leidraad Uitgeverij: NFP Heerenveen, 1998 ISBN 90 72572 29 7 Pagina's: 148 Prijs: 27,50 |
Recensie door drs. J. H. ten Hove - 7 oktober 1998 Leidraad voor een natuurlijke geboorteregeling Samen op ontdekkingsreisOnder de titel Natuurlijk en zeker hebben NFP-Vlaanderen en NFP-Nederland een volledig herschreven en bijgewerkte leidraad voor natuurlijke geboorteregeling het licht doen zien. NFP staat voor Natural Family Planning. Het is een helder, voor iedereen begrijpelijk boek geworden. De uitgave borduurt voort op de reeds langer bestaande kennis op dit gebied. In de jaren dertig werd begonnen met de kalendermethode, in de jaren vijftig en zestig gevolgd door de temperatuurmethode en de ovulatiemethode (Billings). Hoewel elk van deze methoden een stap in de richting van betere betrouwbaarheid betekende, zijn ze dat naar de huidige maatstaven onvoldoende. Daarom hebben de auteurs (artsen, pedagogen en psychologen) een goede combinatie van deze methoden beschreven. De veranderingen in het baarmoederhalsslijm (sympto) en in de lichaamstemperatuur (thermaal) leiden samen tot de sympto-thermale methode, waarbij de meest recente verbeteringen zijn verwerkt. Daarmee is dit een hoogst actueel boekje geworden, hoewel een minderheid van de echtparen gebruikmaakt van deze NFP-methode, die onder ons nog steeds het meest bekend is als periodieke onthouding en daarom in onze tijd bepaald niet populair is. De schrijvers menen echter dat deze tijd zich juist kenmerkt door een hernieuwde aandacht voor onze omgang met het milieu, de kwaliteit van ons leven en de zin van ons handelen, waardoor steeds meer vrouwen op zoek zijn naar alternatieve vormen van anticonceptie, die hun gezondheid niet schaden. Verrijkend Het zal duidelijk zijn dat de NFP-methode op het tweede punt 100 procent scoort, terwijl de meesten dat voor het eerste betwijfelen. Voor hen is het goed dit boek te lezen. Juist als men sterke twijfels heeft of er (nog) niet aan toe is, is het goed zich hierin te verdiepen. Want de onkunde is groot en de weg van de minste weerstand wordt massaal ingeslagen. Vele vrouwen (én hun mannen) kennen hun eigen lichaam niet, met alle veranderingen die de maandelijkse cyclus met zich meebrengt. Het werkt vaak verrassend dat opeens wel te kennen en te herkennen. Het kan ook verrijkend voor het huwelijk zijn, al wordt er ruiterlijk toegegeven dat behalve nieuwe mogelijkheden ook tegenstellingen tussen man en vrouw aan het licht kunnen komen. Toch staat er mijns inziens terecht dat de oude sleur kan plaatsmaken voor een serieus nemen van de gezamenlijke vruchtbaarheid en het samen (ook de man!) dragen van de verantwoordelijkheid daarvoor. Dit biedt de mogelijkheid om het palet van de lichamelijke tederheid te verbreden en te intensiveren. Wie voor NFP (contactadres: Groenelaan 20, 2675 BT Honselersdijk) kiest, begint een ontdekkingsreis met zijn tweeën (blz. 17). Begeleiding Principieel-ethische beschouwingen over de (geloofs-)verantwoordelijkheid voor huwelijk en gezinsvorming vallen buiten het kader van deze technische leidraad. De geloofsvragen moeten intussen wel gesteld worden. Ook in reformatorische kringen blijven die vaak onbeantwoord. Reden waarom de praktijk van alledag en alleman hier brede ingang heeft gevonden. Menigeen voelt zich aan zijn (beter: haar) lot overgelaten. Een ander deel heeft geen behoefte aan vragen en antwoorden en begint gewoon, vaak al vóór het huwelijk, met de pil. Ik denk dat een boekje als dit niet gauw bij een reformatorische uitgever zal verschijnen, terwijl dat wellicht de kring bij uitstek is waarin velen met dit probleem worstelen. Uiteraard is het niet zo dat iedereen die een principiële keuze maakt per definitie voor NFP moet kiezen. Daarvoor zijn er te veel onvergelijkbare persoonlijke en gezinssituaties, die vaak genoeg tot een andere beslissing zullen leiden. Ook over het principiële onderscheid tussen natuurlijk en kunstmatig is het laatste woord niet gezegd. Van de natuurlijke methode kan desondanks in álle gevallen gezegd worden dat er geen sprake is van het recht in eigen hand nemen, maar juist van de voorrechten van Gods schepping in acht nemen. Dat hoeft niet altijd in vreze en beven, maar mag ook volop genoten worden. Dat maakt dit boek in ieder geval duidelijk. Wie dit boekje een heel gedoe (zoals ik in een andere christelijke krant las) vindt, die blijve in zijn of haar eigen gedoe. Voor wie het eigen gedoe onbevredigend blijft, die kieze nieuwe wegen en schaffe dit boekje aan. |