Boekrecensie |
Titel: Van moeten naar mogen. Herstel van relaties, van gebondenheid naar verbondenheid Auteur: Nancy Groom Vertaling: Marionne Lufting-Heijna Uitgeverij: Navigator Driebergen, 2000 ISBN 90 70656 79 5 Pagina's: 256 Prijs: 29,95
|
Recensie door H. van Groningen - 21 september 2000
Van krampachtigheid naar vrijheid en zelfacceptatie
Altijd afhankelijk van de anderVan moeten naar mogen is een boek over relationele gebondenheid. Misschien geen term die direct tot onze verbeelding spreekt. Toch dacht ik, zelf werkzaam in de hulpverlening, al lezend heel wat keren: Dit zou voor die of die een goed bruikbaar boek zijn. Trouwens, niet alleen voor mensen die een beroep moeten doen op de hulpverlening. Wie het aandurft en de moeite neemt kritisch bij zichzelf en zijn relaties stil te staan, kan van dit boek heel wat leren. In Van moeten naar mogen gaat het over een manier van leven waarbij we ons laten leiden door het gedrag, de wensen, de meningen van anderen, waarbij ons ware zelf ten onder gaat. Veel mensen zullen dit op z'n minst een beetje herkennen, maar voor een relationeel gebondene is dat tot een levensstijl geworden. Met alle gevolgen van dien. Nancy Groom, een Amerikaanse lerares en schrijfster, richt zich in haar boek vooral tot familieleden van een verslaafde. Maar in feite is de doelgroep veel groter en het geschrevene breed toepasbaar.
Slachtoffer Die angst leidt vervolgens tot een levensstijl waarbij ze steeds meer gaan lijden aan zelfverlies en zelfverachting. Omdat ze altijd kijken door de bril van anderen, weten ze op den duur nauwelijks nog wat ze zelf denken, willen, vinden en voelen. Daardoor kennen ze vaak hun eigen grenzen niet, of nemen ze die niet serieus. Deze manier van leven kent vele gezichten: onzekerheid, hulpeloosheid, maar ook pogingen om anderen naar je hand te zetten. Of schijnbare nederigheid en onzelfzuchtigheid: altijd klaar staan voor een ander, zelden nee zeggen, nooit aandacht vragen voor eigen belangen. Op het eerste gezicht lijkt dit zelfverloochening, maar dat kan het niet zijn, want er is helemaal geen zelf om te verloochenen! In elk van de hoofdstukken wordt in een apart gedeelte een lijn getrokken naar de Bijbel en met name naar het leven van de Heere Jezus. Deze gedeelten zijn niet bedoeld als oplossing (dat komt later in het boek). Ze laten op een praktische en soms verrassend heldere wijze zien dat het anders kan en ook anders mag.
Oorzaken Uiteraard is er van de oorzaken veel meer te zeggen. Dat gebeurt ook in deze hoofdstukken. Jeugdervaringen, met name verwaarlozing en mishandeling, komen als oorzaken uitvoerig aan de orde. Velen denken hierbij aan voor het oog ingrijpende ervaringen, maar terecht besteedt de schrijfster veel aandacht aan zaken als: er niet zijn als je kind je nodig heeft, je kind onvoldoende bevestigen, je kinderen gebruiken voor je eigen onvervulde verlangens, je kinderen gebruiken om je huwelijk te redden, je kinderen geen tijd, aandacht en gehoor geven enzovoort. De kern van al deze ervaringen is dat het natuurlijke verlangen naar intimiteit, veiligheid, geborgenheid en invloed niet wordt vervuld. Om te overleven ontwikkelen kinderen een manier van leven waarbij ze zichzelf niet zijn. Alles met maar één doel: de pijn te verzachten, herhaling te voorkomen en toch nog iets te ontvangen van waar ze ten diepste zo naar verlangen.
Herstel Bij heilzaam treuren denkt Nancy Groom aan het onder ogen zien van de pijn die er was en is. Pijn vanwege de verwondingen om wat ik zelf heb ervaren, maar ook om wat ik daardoor anderen weer heb aangedaan. Dat staat er zo simpel, maar voor degenen die het betreft is het een hele stap. Relationeel gebondenen zijn bang dat hierdoor een emotionele lawine zal ontstaan die alles en iedereen, inclusief henzelf, mee zal sleuren. De auteur wijst er daarom terecht op dat het nodig kan zijn dit te doen samen met een vertrouwenspersoon, een hulpverlener of een goede vriend. De volgende stap is: je volledig richten op Gods helende en reddende genade in de Heere Jezus Christus. Daardoor krijg je een ander zicht op jezelf, je naaste en vooral op God. Door de verwoording lijkt er veel nadruk te liggen op onze keuzes. Toch zou het jammer zijn als om die redenen het boek als remonstrants terzijde zou worden gelegd. Uit de wijze van beschrijven, ook als het gaat om Gods helende genade, blijkt dat het niet om een oppervlakkige successtory gaat met de mens in het middelpunt. Integendeel: je proeft de verwondering over het te mogen leven in afhankelijkheid van God, dat is het ware Leven...
Aanvaarding Dit slot vind ik in een bepaald opzicht te positief. De gebrokenheid in relaties kan van dien aard zijn dat ze hier niet wordt hersteld. Maar naar mijn mening betekent dat niet dat we verder moeten leven in relationele gebondenheid. Er kan innerlijke vrijheid zijn, zelfs als de relatie, ondanks alle pogingen, niet kan worden geheeld. Die innerlijke vrijheid staat niet los van het perspectief: straks, aan het einde van de woestijnreis, komt echt alles goed. Maar voor 'onderweg' heeft dit goed leesbare boek heel wat te bieden.
|