Boekrecensie |
Titel: De Zilveren Camera Auteur: AnneMarie van Midden Uitgeverij: Stichting de Zilveren Camera Harmelen, 1999 ISBN 90 801315 7 1 Pagina's: 50 Prijs: 34,95 (overmaken op banknr. 672120704 t.a.v. Zilveren Camera, Helmond)
|
Recensie door G. Th. A. Janssen - 27 oktober 1999
Vijftig jaar winnende Ze staan er allemaal in. Vijftig jaar spraakmakende foto's die ooit de prestigieuze persfotowedstrijd De Zilveren Camera wonnen. Het jubileumboek toont ze in woord en beeld, met daarbij, indien mogelijk, het commentaar van de fotograaf. Een halve eeuw historie, samengepropt in een kleine vijftig pagina's. Viermaal was er geen wedstrijd, omdat de tijd om die te organiseren ontbrak. Prachtige, aansprekende platen worden in het boek afgewisseld met op het oog weinig indrukwekkende foto's. Toch in dat jaar gekozen als prijswinnaar. Soms om reden van het nieuws achter de foto. Die van 1998 bijvoorbeeld. Geert van Kesteren fotografeerde in een Afrikaans mortuarium in kleden gewikkelde en overleden aids-lijders. Het drama werd geregistreerd, maar de foto zelf is niet opzienbarend, zelfs min of meer emotieloos. Veel aansprekender is de huilende Tsjetjeense vrouw in haar door Russen vernielde woning (1995), een foto van Leo Erken. Of de spetterende plaat van Serge Ligtenberg uit 1994. Dehaene en Kohl omarmen elkaar, terwijl Lubbers in een hoekje een mislukte poging doet om vrolijk te kijken. Hij wist toen al dat Kohl hem niet als voorzitter van de Europese Commissie wilde hebben. De niet-begrijpende blik van het Ierse jongetje dat zijn vermoorde vader naar het graf brengt, is ook zo'n foto die een onuitwisbare indruk achterlaat. Een plaat van Peter Boer (1993). Een zeer terecht prijswinnaar was ook Rien Zilvold in 1989. Hij fotografeerde de burgeroorlog in Roemenië na de val van Ceausescu. Zo zijn er meer: de ontvoerder van Gerrit Jan Heijn tijdens de reconstructie van de ontvoeringszaak (Paul Stolk); een kuchende Janmaat tijdens de brand in Kedichem (William Hoogteyling); de bloedende agent bij de inhuldiging van Beatrix tot Koningin (Paul Stolk); het gijzelingsdrama bij De Punt (Theo Terwiel) en de Watersnoodramp van '53 (Henk Blansjaar). Opmerkelijk is het hoge gehalte aan buitenlandfoto's de laatste tien jaar. Bovendien lijkt de jury van De Zilveren Camera de laatste tijd vooral naar het nieuws achter de foto te kijken. Inmiddels is op beide aspecten al de nodige kritiek gekomen van de deelnemers. Er ligt nu een voorstel om de binnenland- en de buitenlandfoto's van elkaar los te koppelen. Het jubileumboek 100 jaar Zilveren Camera zal tonen of dat gelukt is. Voorlopig moeten we het doen met het huidige exemplaar. Een heel aardig boek, dat niet alleen de prijswinnende foto's laat zien, maar ook de motivatie van de fotograaf weergeeft.
|