Boekrecensie |
Titel: Het labyrint van de wereld. Leven en werk van Umberto Eco Auteur: Daniel Salvatore Schiffer Uitgeverij: Bert Bakker Amsterdam, 1999 ISBN 90 351 2045 0 Pagina's: 280 Prijs: 45,-
|
Recensie door Enny de Bruijn - 27 oktober 1999
Labyrint van de wereld maakt lezers radeloos
De bibliotheek van Umberto EcoWie, nieuwsgierig gemaakt door De naam van de roos, meer wil weten over de Italiaanse schrijver Umberto Eco, kan beter níét de biografie lezen die bij Bert Bakker verscheen. De flaptekst belooft veel: wetenswaardigheden omtrent de mens Umberto Eco, een boeiend portret, een toegankelijk geschreven biografie. Zelden heeft een uitgever zoveel onwaarheden gedebiteerd. Umberto Eco (1932) is een van de interessantste schrijvers van onze tijd. Zijn roman De naam van de roos hoort niet voor niets bij de honderd Boeken van de Eeuw, die onlangs tijdens de Frankfurter Buchmesse werden gepresenteerd. Zijn ontwikkeling kan model staan voor die van de intellectueel van deze postmoderne tijd. Tal van schrijvers en wetenschappers zullen zich aan hem spiegelen. Het is dus heel verantwoord dat Daniel Salvatore Schiffer een intellectuele biografie van de man heeft willen schrijven. Behalve romanschrijver is Eco immers ook historicus, semioticus, polemist, filosoof en moralist. Hij is wat in deze moderne tijden bijna onmogelijk geworden is: een homo universalis, een mens die allerlei kennis op alle terreinen des levens in zich verenigt.
Onleesbaar Biografische gegevens biedt Het labyrint van de wereld nauwelijks. De auteur concentreert zich volledig op de ontwikkelingen in Eco's denken. In zijn inhoudsopgave geeft hij de hoofdlijn aan: Eco verandert van een estheticus met katholieke achtergrond hij promoveerde op de schoonheidsleer van Thomas van Aquino in een areligieus voorvechter van de moraal. Dat lijkt boeiend genoeg. Maar wie het boek vervolgens openslaat, verdrinkt algauw in eindeloze zinnen vol filosofisch jargon. Inleiding tot een toekomstige ethiek heet het laatste hoofdstukje. Dat is een belangwekkend thema, maar het proza waarin het wordt uitgewerkt, geeft de lezer het gevoel voor altijd in dit Labyrint van de wereld verloren te zijn. Schiffers wollige taalgebruik het is topzwaar door een overvloed van niet terzake doende bijvoeglijke naamwoorden, bijzinnen, abstracte begrippen, slechts hier en daar verhelderd door een citaat van Eco zelf weet inhouden zó te verdoezelen dat ze niet eens herkenbaar meer zijn.
Bewondering Maar wie Umberto Eco echt wil leren kennen, kan beter bij die boeken beginnen die in Het labyrint van de wereld zo gewetensvol worden opgesomd: Kunst en schoonheid in de middeleeuwen, De structuur van de slechte smaak, Als we niet geloven, wat geloven we dan?, Vijf morele dilemma's. Of een van Eco's vele andere studies. Of zijn beste roman: De naam van de roos.
|