Boekrecensie |
Titel: Natuurlijk Verkade Auteur: Marga Coesèl Uitgeverij: Terra Zutphen, 1999 ISBN 90 62558720 Pagina's: 104 Prijs: 39,90
|
Recensie door W. H. Smith - 12 mei 1999
Nieuwste Verkade-album wijkt afNatuurlijk Verkade, het nieuwste Verkade-album, wijkt af van alle vorige edities, maar zal er bij de liefhebbers ongetwijfeld als koek ingaan. Dit boek bevat namelijk het geschiedverhaal, of liever de successtory van alle in de loop van deze eeuw door de fabrikant uitgegeven plaatjesalbums. Marga Coesèl, biologe, noemt de langdurige reeks Verkade-albums een hoogtepunt in de geschiedenis van de reclame in Nederland. Ericus Verkade jr. kocht omstreeks 1900 van een Duitse firma een partij kleurenplaatjes met bijbehorende albums. De verkoop van z'n beschuit en ontbijtkoek kon wel een extra duwtje in de rug gebruiken en dus deed de directie ter promotie de losse plaatjes bij de artikelen. De concurrentie haalde haar neus op voor deze nieuwe reclamestunt en adverteerde smalend: Goede koek behoeft geen prentjes. Verkades probeersel draaide toch uit op een ongeëvenaard succes. Kinderen smeekten hun ouders om Verkade-producten te kopen en graaiden in de verpakkingen op zoek naar plaatjes. Maar ook volwassenen, van huisvrouwen tot academici, beleefden genoegen aan de verzamelen en inplakken (met lijm van Gluton!) van de albums. Concurrenten van Verkade aapten de gouden formule al gauw na.
Catalogus De auteur maakte dankbaar gebruik van het archief van de Stichting Behoud Cultureel Erfgoed Verkade. Mede daardoor bevat het rijk geïllustreerde boek nooit eerder gepubliceerd materiaal. De lezer krijgt inzicht in oplagecijfers, reacties van publiek en pers en ook de problemen en conflicten die zich in de loop der tijd voordeden. In totaal werden 3.225.617 albums en 30 miljoen plaatjes in omloop gebracht. Regelmatig komen er nog bij Verkade, inmiddels overgenomen door de Britse multinational United Biscuits, brieven uit binnen- en buitenland binnen. Gericht aan de plaatsjesafdeling...
|