Boekrecensie

Titel: Authentiek of fanatiek. 25 jaar La Petite Bande
Redactie: Pieter Andriessen

Uitgeverij: Alamire, Peer
België, 1997
ISBN 90 6853 125 5
Pagina's: 95
Prijs: BF 490

Recensie door G. de Looze - 24 februari 1999

Portret van authentiek musiceren

Wat bezielt hedendaagse musici om fanatiek een onbereikbaar ideaal, de authentieke uitvoering, na te streven? ”Authentiek of fanatiek” verscheen ter gelegenheid van 25 jaar La Petite Bande, het ensemble onder leiding van Sigiswald Kuijken. Het is een prachtig portret van ploeterende pioniers.

Het streven naar een zo authentiek mogelijke uitvoering is geen modegril. Ook Fétis (1784-1871) voerde muziekwerken op oude instrumenten uit, aldus Wangermée in zijn bijdrage over de herontdekking van de oude muziek in Brussel. Wil je componisten zo goed mogelijk recht doen, dan kost dat veel moeite. Sigiswald Kuijken ondervond het aan den lijve toen hij zich in 1969 met de spiegel als bondgenoot het kinloze vioolspel eigen probeerde te maken. Zijn relaas over de beginjaren, over zijn ontdekkingsreis doet het respect voor deze bevlogen musicus groeien.

Belangwekkend zijn de relativerende woorden, de kritische noten en de zorgen die Barthold Kuijken aan papier toevertrouwde. Natuurlijk kunnen we Bach en Mozart niet spelen. Met honderd verworven stukjes kun je immers geen duizenddelige legpuzzel reconstrueren. Kuijken roept op tot blijvende, diepgaande studie, want verstarring, half werk, afkoeling en commerciële ontaarding dreigen. De componist heeft er immers recht op serieus genomen te worden.

Dit boek schetst een menselijk beeld van een kleurrijk stuk muziekgeschiedenis, dat een extra dimensie krijgt door de aanschaf van de 3cd-box waarop La Petite Bande werk van Bach (Motetten, Kantates 49, 58 en 82) en Mozarts Requiem brengt (Accent ACC 97000D).