Boekrecensie |
Titel: Een cultuur van het geweld, kritische essays Auteur: Cornelis Verhoeven Uitgeverij: Damon Leende, 2000 ISBN 90 5573 149 8 Pagina's: 230 Prijs: 44,90
|
Recensie door H. L. Groenenboom - 27 juni 2001
Cornelis Verhoeven uit kritiek op activisme westerse cultuur
Gefascineerd door geweldEen cultuur van het geweld is een bundeling van opstellen die de onlangs overleden Cornelis Verhoeven in de loop der jaren heeft gewijd aan het thema geweld. Het is het tiende deel van zijn Verzamelde werken en verscheen als een fraaie, gebonden uitgave. Het boek bestaat uit vier delen. Deel I bevat het ruim veertig pagina's tellende opstel Tegen het geweld dat dateert van 1967. Deel II bevat een verzameling kortere artikelen die worden samengevat onder de titel Een cultuur van het geweld. Het derde deel bevat de studie IJzer en vuur; deze studie verscheen eerder als een hoofdstuk in de bundel Alleen maar kijken uit 1992. Deel IV tenslotte bevat een bundeling van artikelen die in 1977 werd gepubliceerd onder de titel Folteren om bestwil. De hoofdstukken IIA, IIIA en IVA zijn daaraan toegevoegd en verschijnen nu voor het eerst. Een zakenregister completeert het boek.
Geweld Hoe denkt Verhoeven er zelf over? Voor wat hij noemt de cultus van het geweld, bestaat volgens hem slechts één alternatief: een cultuur van de beschouwelijkheid, eventueel zelfs een cultuur van de scepsis. Deze visie heeft hij op allerlei manieren voorgedragen en verdedigd.
Activisme Het gaat dus vooral om een mentaliteit. Die komt tot uitdrukking in het politieke activisme dat eind jaren zestig opkwam, en merkbaar de historische achtergrond vormt van vooral de eerste twee hoofdstukken. Dezelfde mentaliteit blijkt ook uit euthanasie op leven dat wordt geacht niet voldoende kwaliteit te hebben. Verhoeven stelde vragen bij de (gepretendeerde) rationaliteit daarvan: De vraag is namelijk waarop de gelijkstelling van rationaliteit met activiteit berust, hoe actief rationaliteit moet zijn en of zij ook kan bestaan zonder een ingreep te zijn, maar bijvoorbeeld berusting.
Techniek Eerder ziet Verhoeven in techniek een middel tot beheersing van het geweld. Als voorbeeld daarvan noemt hij de regeling van het verkeer. Door de technische opzet is een groot deel van het geweld dat in aanleg hier aanwezig is, tot verschrompelen gedoemd. ( ) Waar geweld op het spel staat, moet het gezag anoniem en technisch zijn en niet speculeren op prestige, onderdanigheid of goede opvoeding. Techniek is volgens hem geweldloosheid omdat zij de manier is waarop een doel wordt bereikt zonder een overschot aan effect.
Literair Verhoevens filosofie is niet dor. In de betogen is een hartstocht voelbaar die wordt beheerst door de strakke consequentie van het denken. Het laatste maakt zijn werk erg overtuigend. Wie dit werk gelezen heeft en niet geheel voor rede onvatbaar is, is voorgoed immuun voor de daadkrachtige retorica van simplificerende wereldverbeteraars. Die manifesteren zich politiek gezien nog steeds vooral als 'links' en 'progressief'. Als je daar al immuun voor was, kun je van dit boek leren welke goede redenen je daarvoor hebt.
|