Boekrecensie |
Titel: De bouwkunst vereeuwigd, Fotografie voor Monumentenzorg
Samengesteld door Peter Don Uitgeverij: Waanders Zwolle, 2000 ISBN 90 400 9508 6 Pagina's: 256 Prijs: 99,50
|
Recensie door W. H. van Egdom - 28 februari 2001
Fotoboek geeft begrip monumentenfotografie vorm
Rommeltje aan OudegrachtEen prachtboek over een prachtcollectie. Zo omschrijft de directeur van de Rijksdienst voor de Monumentenzorg, Fons Asselbergs, het boek De bouwkunst vereeuwigd. En hij zegt geen woord te veel. Om de immense fotocollectie van de Rijksdienst voor de Monumentenzorg, die bestaat uit vele honderdduizenden foto's en dia's, onder de aandacht van een breder publiek te brengen, is het werk van zo'n vijftig fotografen uit de periode van 1870 tot heden in een dikke band bijeengebracht. Het resultaat: een boek dat nu al een monument genoemd mag worden. Voordat het wegdromen echter kan beginnen, zijn er eerst twee gedegen artikelen over monumentenfotografie. Een specialisme dat al heel lang bestond, maar dat eigenlijk pas tijdens het samenstellen van dit boek naam gekregen heeft. Hoewel de twee artikelen grondig en degelijk van inhoud en ook nog vlot geschreven zijn, zijn het ophouders. Ophouders omdat je eerst door de letters heen moet waden om bij de foto's te komen. En om die foto's gaat het toch in een kijkboek waarin het plaatje centraal staat en het praatje volledig ondergeschikt moet zijn. Wat die plaatjes betreft: kunstwerken zijn het, juist omdat een monumentenfotograaf zich moet bedwingen. Hij mag helemaal geen kunstwerk van de foto maken, hij moet het kunstwerk zelf zo objectief mogelijk op de gevoelige plaat vastleggen. En dat maakt het nu juist zo mooi. Hoe groot het belang van de monumentenfotografie is voor het onderhoud van de monumenten, mag duidelijk zijn. Moest vroeger ieder gebouw getekend worden, nu kan met een simpele druk op de knop hetzelfde resultaat verkregen worden. En daarbij is een foto zeker zo eerlijk als een tekening. Over eerlijkheid en objectiviteit wordt dan ook uitgebreid geschreven in de twee inleidende artikelen voorin het boek. Eén citaat geeft zo ongeveer wel de kern aan van zowel het belang van de monumentenfotografie als van de gewenste objectiviteit. Het zijn de eerste regels van het eerste artikel onder de kop De monumentenfotografie: Monumentenzorg zonder fotografie is onmogelijk. Overal is een gewetensvolle en welgedocumenteerde studie en restauratie van de monumenten pas een feit wanneer de fotografie haar veelzijdige diensten verleent. Pas dan is het werk historisch verantwoord en berust het niet op willekeurige interpretatie en op creatieve driften, maar op kennis van de bestaande materialen.
Getuigenis Maar genoeg over de letters, want De bouwkunst vereeuwigd is geen leesboek maar een kijkboek. Vanaf bladzijde 50 kan er onbelemmerd gekeken en genoten worden. Het woord is dan volledig aan het beeld. Bladzijden lang genieten van schitterende monumenten, fantastische landschappen en dramatische gebeurtenissen. Want natuurlijk kun je niet genieten van de grote stadhuisbrand in Leiden in 1929 (blz. 56). Maar je kunt wel genieten van de foto. Blijkbaar zat koning Winter in februari van dat jaar wel heel stevig in het zadel, want de ijspegels aan het brandende gebouw liegen er niet om. De paniek, de chaos en de totale ontreddering van de Leidenaren straalt als het ware van de vergeelde foto af. De foto op de bladzijde ernaast toont een heel wat rustiger tafereel. Op de IJsselkade met de oude stadsherberg in Kampen lopen tijdens de foto-opname in 1923 maar een paar mensen. Onkundig van het wonder dat de fotograaf aan het voltrekken is. En dat maakt het ook zo leuk, alsof je zomaar even door een raampje naar binnen kijkt. Want de ellende van de meeste oude foto's waarop ook mensen staan afgebeeld, is dat die mensen echt als harken staan te poseren.
Contrast Op bladzijde 87 staat een foto van het centrum van Rotterdam, gemaakt op 3 mei 1946. Een plaat die laat zien hoe afschuwelijk de Duitsers in de Maasstad hebben huisgehouden. In een kaalgeslagen vlakte staat alleen het uitgebrande skelet van de Sint-Laurenskerk nog wankelend overeind. Op de bladzij ervoor is dezelfde kerk te zien in 1930. Mede dankzij de monumentenfotografie kon dit bedehuis weer volledig in oude staat worden teruggebracht. Op de pagina's 98 en 99 nog een drama, zij het veel kleinschaliger: de brand in de hervormde kerk van Haastrecht op 12 juni 1964. Terwijl vrouwen met kinderen verschrikt toekijken hoe de rook zich uit het kerkdak perst, stort de torenspits naar beneden. Schitterend in beeld gebracht; je hoort haar bijna vallen.
Schoolreisje De bouwkunst vereeuwigd laat de monumentenfotografie van haar breedste kant zien. Kiezen uit de foto's is eigenlijk oneerlijk. Je moet ze allemaal zien. Foto's van vroeger en nu. Van gebouwen uit een grijs verleden tot gebouwen die we nu nog steeds in kleurige schoonheid kunnen bewonderen. Dankzij de monumentenfotografie.
|