Boekrecensie |
Titel: Literaire smaakmakers Auteur: Ed van Eeden, ingeleid door Martin van Amerongen Uitgeverij: De Bijenkorf, 2000 ISBN 90 71442 89 6 Pagina's: 160 Alleen bij De Bijenkorf te koop voor 15,-
|
Recensie door Enny de Bruijn - 19 april 2000
Het geheim van de uitgeverSappige anekdotes over schrijvers en uitgevers, over boeken en lezers. De pocket Literaire smaakmakers, geschreven door Ed van Eeden, staat er vol mee. Eén ding is jammer: slechts de Amsterdamse grachtengordel komt in beeld. Reden om op deze pagina de seculiere uitgeverswereld te vergelijken met de christelijke. Hoewel thema's en genres soms ver uiteenlopen, blijken schrijvers en uitgevers aan beide zijden van de grens weinig te verschillen: slim, aardig, doortrapt, naïef, zakelijk, idealistisch. Kortom: menselijk. Wie de verborgen geschiedenis van Umberto Eco's De naam van de roos, Vonne van der Meers Eilandgasten of J. Bernlefs Hersenschimmen wil leren kennen, moet het boek Literaire smaakmakers ter hand nemen. Het staat bol van de boeiende feiten en anekdotes. Je leert eruit dat Ik Jan Cremer de eerste echte Nederlandse bestseller is geweest, dat uitgeverij De Arbeiderspers ooit het debuut van Harry Mulisch afwees als zijnde wat mager, dat Chaim Potok vriendschap sloot met zijn Nederlandse uitgever en dat Geert Mak na maandenlang zoeken naar een geschikte auteur ontdekte dat hij zelf het boek Hoe God verdween uit Jorwerd moest schrijven. Van Eeden laat het overigens niet bij anekdotes. Hij signaleert trends, beschrijft ontwikkelingen, toont de binnenkant van het literaire leven. Ongetwijfeld zullen schrijvers en uitgevers haastig het hoofdstukje Het geheim van de bestseller opslaan, om vervolgens tot de teleurstellende ontdekking te komen dat het daar gegeven recept alleen maar achteraf op een boek kan worden toegepast. Vooraf blijft het koffiedik kijken. Van Eeden behandelt de moeiten van de schrijver, het toptiendenken dat de laatste twintig jaar de markt beheerst, de hypes die elkaar opvolgen, de promotiecampagnes die uitgevers op touw zetten, de strijd om auteurs, titels en voorschotten.
CLK-actieboek Het zou aardig zijn om een boek over de geschiedenis van de christelijke boekenwereld naast dat van Van Eeden te kunnen leggen. Helaas, dat bestaat niet. Misschien ligt daar een mooie taak voor het Christelijk Lektuur Kontakt, dat toch met enige regelmaat een CLK-actieboek dient samen te stellen. Je kunt je immers afvragen of de christelijke uitgeverij op alle punten met de seculiere vergelijkbaar is. Lijden beide soorten uitgevers evenzeer aan toptiendenken, bestselleritis en promotiedrang? Welke typen schrijvers beheersen de christelijke boekenmarkt? Hoe hoog lopen de conflicten en hoe fel is de concurrentiestrijd? Volgen ook hier allerlei trends elkaar met toenemende snelheid op?
Dagboeken De Banier: Er verschijnen veel te veel dagboeken, de markt is alweer bijna verzadigd. Groen: Dat geloof ik niet. Dagboeken blijven het altijd doen, het is alleen de kunst er af en toe een nieuwe invulling voor te bedenken. Fictie is veel trendgevoeliger. Kok: Christelijke romans van Amerikaanse schrijvers doen het nog steeds goed, nu al een jaar of zeven. Groen: Maar van de tien romans zijn er misschien twee een succes. Er verschijnt zo veel... Op den duur ben je je eigen concurrent. De Banier: Toch is het publiek de laatste tijd opgeschoven in de richting van de lichte fictie. De belangstelling voor diepgravend theologisch werk neemt af. Boekencentrum: Mensen lezen liever een korte meditatie dan een volledige preek. Dagboeken nemen dus de plaats van prekenbundels in.
Bestsellers Hoe maak je nu als uitgever een bestseller? Tal van factoren blijken daarbij een rol te spelen: de auteur, de omslag, het onderwerp, de doelgroep, de timing, de mate van promotie, de aandacht van de media. Voor een debutant heb je nu eenmaal alles tegen, sprak Querido-redacteur Anthony Mertens ooit tegen Jan Luitzen. Je bent een man van rond de veertig en je behoort tot geen enkele opzienbarende minderheidsgroep. In de christelijke boekenwereld is dat besef nog niet doorgedrongen. Hier gelden andere wetten. De naam van een bekende predikant doet het bijvoorbeeld nog altijd goed op de omslag van een boek. Al is het ook hier zo dat vrouwen het grootste deel van de romanproductie voor hun rekening nemen. De laatste jaren verdiepen uitgevers zich meer en meer in promotietechnieken. Een bijzonder boek dient op de dag van verschijnen overhandigd te worden aan een bijzonder personage, de redacteur schrijft een pakkende flaptekst, de auteur dient zich beschikbaar te houden voor interviews, kleurrijke folders en advertenties moeten de rest doen.
Recensies Het verkoopresultaat van een titel is niettemin dikwijls volstrekt onvoorspelbaar. Daarom gebeurt het nogal eens dat uitgevers ernaast zitten in hun beslissingen, dat schrijvers niet op hun waarde geschat worden, dat bepaalde boeken op hoge stapels in het magazijn blijven liggen. Ze zijn er genoeg, de titels waarvan in totaal maar een paar honderd exemplaren verkocht worden. Gebundelde krantenartikelen doen het bijvoorbeeld slecht, net als kerkhistorische studies. Groen: Onze reeks over Messiasbelijdende Joden... Dat is toch een interessant onderwerp, het zou de gemeenten iets te zeggen moeten hebben, maar blijkbaar leeft het onvoldoende. Dan kun je als uitgever nog steeds enthousiast zijn, maar op den duur moet je zo'n serie stopzetten.
Blunderende minkukels Weigering van interessante manuscripten komt ook in de christelijke uitgeverswereld voor, op grond van het aloude argument: Het past helaas niet in ons fonds. Soms is dat ook echt zo. Den Hertog: We hebben de kans gehad boeken van Henri Arnoldus, de auteur van Pietje Puk, uit te geven, met circus en al, maar dat zagen we toch niet zitten. Groen: Henk Koesveld kwam hier met zijn eerste boek, echt een goed boek, maar die hebben we doorverwezen naar De Vuurbaak omdat wij ons wilden richten op non-fictie. Toch hadden we het achteraf best kunnen doen. Beginnende schrijvers sturen hun manuscript dikwijls naar verschillende uitgeverijen tegelijk. De meesten mogen blij zijn als er één positief reageert, maar een enkele keer gebeurt het dat uitgevers elkaar verdringen. Dat was het geval met Joke Verweerd, die haar eerste bundel zowel bij Kok als bij Boekencentrum had aangeboden. Kok: Toen ik haar wilde vertellen dat we het boek gingen uitgeven, bleek dat Boekencentrum net een halfuur eerder had gebeld. Ook als het gaat om vertalingen van buitenlands werk is er soms sprake van flinke concurrentie. Boekencentrum: De biografie van Tolkien, die Kok nu in de wacht heeft gesleept, hadden we graag willen uitgeven. Uiteindelijk werd dat een kwestie van: Wie betaalt het grootste voorschot. Toen zijn wij afgehaakt, al vind ik dat nog steeds jammer.
Peretti Hoewel er af en toe sprake is van uitgeversnijd, is de christelijke boekenwereld geenszins keihard te noemen. Groen: De eerste keer dat ik in Frankfurt was, kreeg ik een nieuwe serie van Bodie en Brock Thoene aangeboden. Die kans heb ik laten lopen, omdat ik wist dat Kok al eerder iets van de Thoenes had uitgegeven. Ik vond het not done: Kok had de oudste rechten. Kok: Je merkt wél dat uitgevers meer en meer achter elkaars schrijvers aanzitten. Het hele boekenbedrijf wordt steeds zakelijker. Toch, al vechten uitgevers soms om auteurs, titels en voorschotten, in Frankfurt blijven ze elkaar broederlijk van koffie voorzien.
|