Binnenland15 december 1999

Adelmund: Er
is geen geheim
kritisch rapport

Van onze redactie politiek
DEN HAAG – Er is geen sprake van een geheim rapport waarin staat dat het studiehuis van het onderwijs een pedagogische ruïne maakt.

Dat blijkt uit antwoorden van staatssecretaris Adelmund van Onderwijs op schriftelijke vragen van het VVD-kamerlid Cornielje. Die was in de pen geklommen om de bewindsvrouw opheldering te vragen over een artikel in HP/ De Tijd van vorige week. Daarin staat dat de stuurgroep die de vernieuwingen in de tweede fase van het voortgezet onderwijs begeleidt (het procesmanagement) een kritisch rapport over het zelfstandig leren en het aanleren van vaardigheden onder tafel heeft gehouden. De kritiek staat nu wel in het boek ”De overheid als bovenmeester”, dat onlangs is verschenen.

Adelmund veegt in de vragenbeantwoording de vloer aan met het artikel in het opinieblad. Er is inderdaad sprake geweest van een rapport dat op verzoek van het procesmanagement is opgesteld door de Utrechtse hoogleraar Imelman. Dat rapport doet echter geen onderzoek naar het studiehuis, maar naar de kerndoelen basisonderwijs en basisvorming.

„Alleen in een bijlage wordt zeer kort ook nog over de tweede fase gesproken, maar niet in de kritische zin van het pasverschenen boek. De verwijzing in het boek naar het eerder aangeboden rapport is misleidend omdat daarmee wordt gesuggereerd dat het rapport dezelfde kritiek op het studiehuis al bevatte, hetgeen onjuist is”, aldus Adelmund.

Het procesmanagement heeft destijds besloten het rapport niet openbaar te maken omdat het een „theoretische stellingname betrof in een oude richtingenstrijd over de wenselijkheid van vaardigheidsdoelen.” De bewindsvrouw heeft het vandaag alsnog naar de Kamer gestuurd. Die zal het betrekken bij een overleg dat zij morgen met de staatssecretaris heeft over de vernieuwingen in de laatste leerjaren van havo en vwo.