Binnenland

Minister rekt regeerakkoord op

Pronk wil gebruik
auto ontmoedigen

Van onze redactie politiek
DEN HAAG – Minister Pronk van Milieu denkt aan forse maatregelen om het gebruik van de auto te ontmoedigen. De bewindsman wil op de snelwegen in het gehele land een maximumsnelheid van 100 kilometer per uur invoeren.

Verder wil hij de energieheffing verhogen, de fiscale vergoeding voor het woon-werkverkeer per auto afschaffen en de belastingvrije vergoeding voor zakelijk gereden kilometers met de privé-auto halveren.

Pronk schrijft dat allemaal in de nog vertrouwelijke Uitvoeringsnota Klimaatbeleid, waarop het Algemeen Dagblad de hand wist te liggen. Volgens het AD van vanmorgen hebben de liberale collega's van Pronk in het kabinet weinig aandrang om de voorstellen van de milieuminister met applaus te begroeten. Naar verluidt komt het verzet vooral van de ministers Jorritsma van Economische Zaken en Zalm van Financiën.

Ook minister Netelenbos van Verkeer en Waterstaat heeft haar bedenkingen tegen de ambitieuze plannen van haar partijgenoot. Zij verzet zich tegen verlaging van de maximumsnelheid op alle snelwegen in ons land tot 100 kilometer per uur.

Dit voorstel strijdt ook met het regeerakkoord dat de coalitiepartijen PvdA, VVD en D66 vorig jaar zomer sloten. Daarin staat dat de maximumsnelheid op de snelwegen in de Randstad tussen 7 uur 's morgens en 7 uur 's avonds wordt teruggebracht tot 100 kilometer per uur. In de avond en de nacht geldt in de Randstad waar mogelijk een maximumsnelheid van 120 kilometer per uur. Dat maximum geldt ook op de snelwegen buiten de Randstad, behalve als de veiligheid verlaging daarvan noodzakelijk maakt.

Broeikasgassen
Pronk erkent in de nog vertrouwelijke nota dat hij het regeerakkoord op dit punt oprekt. Volgens hem is dat noodzakelijk omdat ons land anders niet kan voldoen aan de afspraken die zijn gemaakt tijdens de wereldklimaatconferentie in het Japanse Kyoto in december 1997. Een van die afspraken is dat de uitstoot van broeikasgassen in 2010 6 procent lager moet zijn dan in 1990. Eind vorig jaar lag de uitstoot nog 7 procent boven die van 1990.

Pronk zei vorig jaar november op de klimaatconferentie in Buenos Aires dat hij „afgerekend mag worden op een goed Nederlands beleid.” In een vraaggesprek met De Telegraaf van 14 november 1998 constateerde de bewindsman al dat het milieubeleid is gediend met het fors duurder maken van het autoverkeer.

Met de voorstellen in de nota vult de milieuminister die aankondiging in. De voorstellen zijn ingrijpend voor de portemonnee van de automobilist. Zo wil Pronk de accijnzen op autobrandstof verhogen zodra Duitsland de prijzen hiervan met ten minste 12 cent per liter heeft verhoogd. De minister wil op het buurland wachten om grenseffecten en kritiek van eigenaren van benzinestations in de grensstreek te voorkomen.

Reiskostenforfait
Daarnaast wil Pronk de fiscale vergoeding voor het woon-werkverkeer aanpakken door afschaffing van het reiskostenforfait voor automobilisten. De belastingvrije vergoeding voor zakelijk gereden kilometers met de privé-auto moet terug van 60 naar 30 cent en de fiscale bijtelling voor de auto van de zaak moet omhoog van 20 naar 30 procent van de nieuwwaarde van de vervoermiddel.

Pronk wil de energieheffing voor particulieren en bedrijfsleven in de komende jaren met ongeveer 5 miljard gulden verhogen. Overigens is dat voor de burgers geen lastenverzwaring. Zij krijgen de heffing weer terug in de vorm van verlaging van de loon- en inkomstenbelasting.

Voor bestaande woningen, kantoren en bedrijfsgebouwen wil de bewindsman vanaf 2004 een verplichte energieprestatiekeuring invoeren. Die verplichting geldt nu alleen voor nieuwbouw. Pronk typeert de CO2-problematiek in zijn nota als „weerbarstig.” Want al zouden kabinet en parlement alle voorstellen in maatregelen omzetten, dan wordt de doelstelling van Kyoto nog niet gehaald.