Binnenland |
Delen uit het verhoor van KoopmansMeneer Koopmans, deze commissie kwam zeer onlangs in het bezit van een band waarop vele telefonische gesprekken staan die tot ongeveer een uur na de ramp vanuit de verkeersleiding zijn gevoerd. Waarom is deze band nooit voor vooronderzoek vrijgegeven? Maar hij is nooit opgevraagd? Ik neem u even mee naar die band. Daaruit blijkt dat de verkeersleiding bij El Al een halfuur na de crash informeert naar de lading. El Al operations meldt dan en ik citeer: Er was een behoorlijke hoeveelheid explosieven aan boord, cartridges, er was gif aan boord, er waren gassen aan boord, niet gevaarlijk, brandbare gassen, brandbare vloeistoffen. En El Al dringt er dan op aan om over die uitspraken geen mededeling te doen. Een medewerker van de verkeersleiding zegt dat toe. En ik citeer weer: Dat zullen ze niet van ons horen. Wat vindt u van die houding? Inmiddels hebben we een ander systeem. Ik heb een van onze medewerkers de vraag gesteld: Kunnen wij die banden überhaupt nog beluisteren als de commissie of wie dan ook daarom vraagt? Dat bleek mogelijk. De betrokken medewerker zei dat er in de kluis nog twee banden lagen en vroeg wat hij daarmee moest. Mijn antwoord was duidelijk: We hebben de instructie dat soort banden te gebruiken. Horende dat die banden in de kluis lagen, wat ik mij op dat moment niet realiseerde, maar ooit wel eens geweten heb, heb ik gezegd: Als daar informatie op staat die relevant is, lijkt het mij verstandig dat wij in ieder geval zelf weten wat er op die banden staat. Toen ben ik gestuit op de informatie waaruit u nu geciteerd heeft, die voor mij nieuw was en die mij verbaasde. Ik constateer dat uit die banden ook blijkt dat een halfuur later telefoongesprekken plaatsvinden tussen ten minste zeven mensen waarin besloten wordt die cruciale informatie ik citeer onder de pet te houden. Wat had men met die informatie moeten doen volgens u? Graag wel. Bij wie hadden zij dat moeten melden? Is gebleken dat dat gebeurd is? Kunt u aangeven wie dat nog meer gemeld is? We hebben hier zaken waaruit blijkt dat er onzorgvuldig is omgegaan met informatie. U bent daar denk ik medeverantwoordelijk voor. Wat hebt u met die verantwoordelijkheid gedaan? Betekent dat dat u zegt: Ik hoefde daarmee niets te doen? Had u het moeten weten? Waarom worden vliegtuigen in nood niet naar onbewoond gebied of zee geloodst? Ik wil weten of de bebouwing een rol speelt in de afhandeling van zo'n vlucht. Is landing op water overwogen? Wat zou een noodlanding op het IJsselmeer hebben betekend, gegeven de geringe diepte van het water? |