Binnenland |
Eerdere berichtgeving
Cowboyverhalen en serieuze getuigenissen in enquête Witte pakken wellicht verklaarbaarDoor P. Chr. van Olst De Rijksluchtvaartdienst (RLD) geloofde niet dat Vervoort de cockpit-voicerecorder van de verongelukte El Al-Boeing in handen heeft gehad. Volgens de RLD zou het eerder de zwarte doos met de vluchtgegevens kunnen zijn geweest. De dienst reageerde niet op een brief van Vervoort waarin deze volhield dat het wel degelijk de verdwenen voicerecorder en niet de flightrecorder is geweest die hij bij het puinruimen in de Bijlmermeer in een container met vliegtuigresten had gegooid. Anderhalf uur te laat, wegens een defect aan de bluswagen, kwam de brandweerman destijds op de plek van de ramp. Vervoort kreeg daar de opdracht branden in de flatwoningen te blussen. Met zijn collega's werkte hij de flat van boven naar beneden af. Vanaf de achtste verdieping zag hij ze: mannen in witte pakken. Medische hulpverleners kunnen het niet zijn geweest, zei Vervoort vanmorgen voor de enquêtecommissie. De mannen stonden in gevaarlijk gebied, dat was afgezet wegens instortingsgevaar. Professionele hulpverleners zouden dat nooit doen. Ze hadden ook geen helmen op en zochten met een zaklamp tussen de brokstukken. Tien minuten later keek Vervoort weer. Toen waren ze er niet meer. Rook De ruim twintig mensen van het Sigma-team droegen witte pakken met rode kruisen op de rug en op het hoofd oranje helmen, vertelde Gras. Het achthoofdige LOT-team droeg naar zijn zeggen witte pakken met groene en felgele biezen. Bovendien functioneerde op het rampterrein een groeiende groep spontaan opgekomen medische hulpverleners en vrijwilligers die allemaal een EHBO-diploma zouden hebben. Zij kregen voor de herkenbaarheid witte wegwerpoveralls en witte schorten. Problematisch aan de groep van in totaal zo'n veertig vrijwilligers was dat ze ongeorganiseerd waren en chaotisch te werk gingen. Sommigen begaven zich op gevaarlijke plaatsen, waarvan de brandweer ze moest terughalen, herinnert Gras zich. Ik had een groep van twintig mensen opgedragen om op een bepaalde plaats te wachten op een opdracht. Maar na 5 minuten zag ik verschillende hulpverleners weer op andere plaatsen rondlopen. Zwarte doos Vervoort was vlak na de ramp ook betrokken bij de berging. Hij gooide een apparaat in de container voor vliegtuigmateriaal dat hij op televisie later herkende als de verdwenen cockpit-voicerecorder. Hij is ervan overtuigd niet de andere zwarte doos, die met vluchtgegevens, te hebben gezien. Vervoort heeft kritiek op de onzorgvuldigheid van de berging in de nachtelijke uren. Overdag werd eerst nauwkeurig gezocht naar slachtoffers, terwijl het er 's nachts, met shovels, veel grover aan toeging. Vervoort verbaast zich er dan ook niet over dat op de vuilstortplaats later menselijke resten zijn teruggevonden. Andere koers Die route die Kaspers waarnam, verschilt van de officiële lezing, die is gebaseerd op radarbeelden. De politieman maakte een proces-verbaal op van zijn bevindingen. Het verbaast hem, zo liet hij de commissie gisteren weten, dat hij van dat proces-verbaal nooit meer iets hoorde. Normaal gesproken worden ooggetuigen altijd gehoord, weet hij uit ervaring. Maar ik heb niks meer gehoord. Er is ook niemand geweest die me vertelde dat het proces-verbaal niet de waarheid bevatte. Cowboyverhalen Sinds de zwarte zondagavond van 1992 heeft Bos intensief onderzoek gedaan naar de toedracht van de ramp. Dat brengt hem tot de meest vreemde theorieën. De verdwenen cockpit-voicerecorder, de zwarte doos met alle communicatie van de piloten, zou in het bezit zijn van een anonieme verzamelaar, die voor geen goud bereid is het ding af te geven. Verder kwam Bos op het spoor van een omvangrijke plutonium- en cesiumsmokkel, vanuit Russische kerncentrales via Schiphol naar Israël. Helemaal fantastisch is het verhaal van Bos dat de Boeing boven Marken zo'n 1000 kilo lading dropte om lichter te worden. Hij had het verhaal uit de tweede hand. Getuigen wilden anoniem blijven, want anders zouden ze geen schadevergoeding krijgen voor het kerosinebad dat ze van het ramptoestel kregen. Wij nemen alle verklaringen serieus, liet voorzitter Meijer van de enquêtecommissie een week geleden weten. Het is echter de vraag of hij daar, in het licht van een dergelijk getuigenis, goed aan doet. |