Nog een Nederlandse vrouw in levensgevaarZestig overlevenden busongeval terugVan onze binnenlandredactie EINDHOVEN Zestig Nederlandse passagiers zijn met een speciaal gecharterd vliegtuig, een Duitse Airbus van Flug Ambulanz, in Nederland teruggekeerd. Het toestel landde gisteravond op Eindhoven Airport.

Een van de twee Nederlandse passagiers die zwaargewond raakten door het busongeval is nog in levensgevaar. Het gaat om een vrouw die in een ziekenhuis in de buurt van Marseille op de intensive care ligt. De andere zwaargewonde passagier ligt in een ziekenhuis in Marseille. Daarnaast zijn er nog vier lichter gewonden, die in twee verschillende ziekenhuizen in Frankrijk verblijven. In totaal tien reisgenoten zijn bij de lichtgewonden achtergebleven. Acht passagiers van de verongelukte bus zijn doorgereisd naar Spanje, zo heeft directeur A. Kenter van alarmcentrale Elvia gisteravond gezegd op Eindhoven Airport. Onder de passagiers die gisteravond per vliegtuig terugkeerden, bevond zich een meisje van wie een deel van de voet is geamputeerd. Zij werd direct per ambulance naar een ziekenhuis overgebracht. De verwondingen van de andere 59 passagiers bleven beperkt tot schrammen en butsen, zo zei AMC-arts J. Haak, die was meegereisd met het Elvia-team. In totaal vielen bij het ongeval nabij Montélimar, waarbij drie touringcars waren betrokken, zeven doden en zeker dertig gewonden, van wie negen zwaar. Drie doden zijn Nederlanders, een 37-jarige Nijmeegse, een 52-jarige vrouw uit Geldrop en een 39-jarige vrouw uit Den Bosch. De andere slachtoffers zijn Duitsers. Toen het Elvia-team 's ochtends ter plaatse kwam, waren de passagiers verspreid over een gebied van ruim 300 kilometer. Daardoor kostte de inventarisatie veel moeite. Op het speciale nummer dat Elvia had geopend kwamen 6000 telefoontjes om informatie binnen. Oorzaak De Franse justitie onderzoekt de oorzaak van het ongeval, dat 's nachts gebeurde op de druk bereden A7 nabij Montélimar, vlak bij rustplaats Savasse in zuidelijke richting. Op de weg stond een file die was veroorzaakt door een gekantelde vrachtwagen, waarvan de chauffeur vermoedelijk in slaap was gevallen. Volgens de Franse brandweer reed een van de Nederlandse bussen te hard, mogelijk 120 kilometer per uur. Die reed in op de andere Nederlandse touringcar en de Duitse bus, die stilstonden in de file. De betrokken touroperator Solmar Tours ontkent dat de Nederlandse bus te hard heeft gereden. De touringcar zou zijn begrensd op maximaal 100 kilometer per uur. De zegsman liet ook weten dat de bus onlangs nog is goedgekeurd. Kenter deed 's avonds geen mededelingen over de toedracht. Franse media spraken van een kapotte begrenzer of van een kapotte tachograaf, het apparaat dat onder meer de snelheid registreert. Veilig Verkeer Nederland pleitte direct voor strengere controle op de nauwkeurigheid van snelheidsbegrenzers en tachografen. De twee Nederlandse bussen hadden als opstapplaatsen Nederweert bij Eindhoven en Enschede. Ze waren op weg naar de Costa Brava in Spanje. Solmar had de bussen gehuurd van twee Nederlandse bedrijven. In de bus van Aajo Tours uit Best zaten 54 passagiers. In de bus van Winnemuller uit het Gelderse Herveld zaten er 35. Groot alarm De Franse politie sloeg groot alarm. Ruim honderd hulpverleners kwamen in actie met groot materieel, waaronder helikopters, om de gewonden naar ziekenhuizen te vervoeren. De parkeerplaats vlak bij het ongeluk werd ingericht als noodopvang. Ook in het nabijgelegen dorpje Savasse was er opvang. Psychiaters en psychologen ontfermden zich daar vooral over kinderen uit de bussen. Volgens hulpverleners zagen veel kinderen verschrikkelijke dingen. De Franse politie heeft de chauffeur van de gekantelde vrachtwagen en de chauffeur van de Nederlandse bus die te hard zou hebben gereden voor verhoor meegenomen. Beiden zouden waarschijnlijk vandaag worden voorgeleid. |