Van Boetzelaer en de oecumene van de orthodoxie
KPP: klein christelijk op z'n roomsDoor P. Chr. van Olst DEN HAAG Als de kiezer het mogelijk maakt, krijgen de drie kleine christelijke partijen vanaf 6 mei een rooms-katholieke pendant. Lijsttrekker mr. O. baron van Boetzelaer positioneert zijn in 1995 opgerichte Katholiek Politieke Partij rechts van het CDA. De behoudende rooms-katholieken organiseren zich en zien politieke kansen in een verbond met SGP, GPV en RPF, de oecumene van de orthodoxie. Was u vorige week ook in Zwolle bij het debat tussen de lijsttrekkers van de drie kleine christelijke partijen en het CDA? vraagt Van Boetzelaer. Ik wel. En ik ben opgestaan om de heer De Hoop Scheffer eens te vragen hoe het toch mogelijk was dat hij zo optimistisch is over de morele staat van Nederland. Onlangs liet hij zich nog rechts inhalen door niemand minder dan cabaretier Freek de Jonge. We zien toch om ons heen de ontwrichting van de samenleving, de commercialisering van de seks, de economisering en het egoïsme? Je moet toch wel vaststellen dat er sprake is van een morele crisis? In de ogen van baron Van Boetzelaer is het onbegrijpelijk dat de leider van het CDA het zomaar ontkent. De analyse van een conservatieve edelman: De Hoop Scheffer elimineert in zijn verhaal de hele eschatologische dimensie. Als je de Apocalyps serieus neemt, kun je niet al te optimistisch zijn over de wereld voor de wederkomst. Niet dat de KPP-lijsttrekker alleen maar teruggang in de geschiedenis van de mensheid waarneemt. Er is een golfbeweging. Het is niet te ontkennen dat we nu in een dal zitten. Maar daar zullen we uitkomen. De poorten van de hel zullen de kerk niet overweldigen. En tegelijk moeten we beseffen dat het hier nooit zo worden zal als na de wederkomst. Na iedere opleving komt weer een val. Wat is uw politieke doelstelling in dit verband? De KPP wil politiek bedrijven vanuit de sociale en morele beginselen van het rooms-katholieke geloof. En als de Nederlandse bevolking globaal tot de conclusie komt dat de tijd rijp is voor een op religieuze waarden geënt moreel reveil, dan willen wij daarvoor als politieke organisatie klaar zijn. Volgens Van Boetzelaer is dat een volstrekt andere houding dan die van het CDA. Het CDA heeft een heel diffuse relatie met het Evangelie. Als je jezelf maar herkent in hun program van uitgangspunten, ben je welkom. Bij ons staan het geloof en de leer van de kerk veel centraler. Dat blijkt ook wel, want in de praktijk is het CDA wat betreft het gezin, de vraagstukken van leven en dood en de liberaliteit in de samenleving veel rekkelijker dan wij. De Hoop Scheffer zegt dan tegen u: Beste KPP'er, u hebt makkelijk praten, maar u staat buiten de krijtlijn van (eventuele) regeringsverantwoordelijkheid... Ik wil best binnen die krijtlijn komen staan en de nodige verantwoordelijkheid dragen. Maar ik ben niet bereid om op voor het geloof wezenlijke punten concessies te doen. Wij blijven ons heftig verzetten tegen zaken als euthanasie, abortus en de legalisering van drugs. Overeenkomsten In dat soort politieke keuzes ziet Van Boetzelaar grote overeenkomsten tussen zijn partij en SGP, RPF en GPV. Ook wij vinden bijvoorbeeld dat de zondag op bijbelse gronden een dag voor gebed, kerkdienst en bezinning moet blijven. En samen met die partijen vinden wij dat de overheid aanstootgevende reclame of godslasterlijke uitingen actief moet tegengaan. Ik denk dat we politiek-inhoudelijk in de Kamer dicht bij elkaar zullen staan. Voor een dergelijk natuurlijk bondgenootschap bedacht de rooms-katholieke lijsttrekker een eigen term: De oecumene van de orthodoxie. Maar kunt u nog wel met de SGP door één deur gezien het standpunt van die partij ten aanzien van de goedkeuringswet voor het huwelijk tussen prins Maurits en de roomse Marilène van den Broek? Ik ben het volstrekt oneens met dat standpunt, maar begrijp het wel, aldus Van Boetzelaer. Ik apprecieer het in ieder geval dat de SGP eerlijk is in haar standpuntverkondiging. Het zijn tenminste geen draaiers. Maar wij zijn voor een absolute gelijkwaardigheid tussen rooms-katholieken en protestanten. Hoe dicht staat u bij de RPF als het gaat om het aan de kaak stellen van de homofiele praxis? Ik zou dat niet gezegd hebben zoals Van Dijke dat deed, maar inhoudelijk ben ik het met hem eens. Seksualiteitsbeleving buiten het huwelijk is volgens de Bijbel niet juist en zij keurt ook de homofiele praxis af. Ik zou een overheid willen hebben die ook op dit terrein de authentiek bijbelse normen incorporeert in haar beleid. Dat betekent bijvoorbeeld het tegengaan van de publieke propagering van de homofilie. Authentiek gelovigen Van Boetzelaer vindt het moeilijk om zijn kansen voor de verkiezingen in te schatten. Uit onderzoek is gebleken dat nog maar een bedroevend klein percentage van alle rooms-katholieken aan alle leerpunten van de kerk vasthoudt. Maar misschien kunnen we een iets grotere kring dan alleen de authentiek gelovigen aanspreken. En dan halen we misschien een, twee of drie zetels. |