Leerlingen vinden computergebruik in onderwijs matigBUSSUM Tweederde van ruim 1500 ondervraagde leerlingen vindt dat ze met hun computer en gebruik van internet zelf veel leukere lessen kunnen maken dan hun leraar. Vaak vinden ze ook dat de computer niet optimaal wordt ingezet binnen de lessen. Dat blijkt uit de Nederlandse Jongerenpeiling 2001 in het voortgezet onderwijs. Dit is een initiatief van Codename Future, een organisatie die zich inzet voor onderwijsvernieuwing. Volgens de organisator van de peiling blijkt dat jongeren buiten de school zelf veel handiger zijn in het omgaan met computers. Zo besteden ze minder tijd aan huiswerk doordat de jongeren uittreksels en kant-en-klare werkstukken van internet halen. Opmerkelijk is dat meer dan de helft van de ondervraagden het prima vindt dat bedrijven reclame maken in de les. De Tweede Kamer is hier juist tegen. De scholieren stellen wel voorwaarden aan sponsoring: niet te veel en niet te schreeuwerig. Ze willen niet op iedere pagina van een boek McDonalds tegenkomen. Ook zijn de jongeren tegen het plaatsen van lichtreclame op het dak van de school. Bovendien mag de sponsor geen invloed hebben op de inhoud van de les. Uit de Jongerenpeiling blijkt verder dat de vader van Màxima de bruiloft van zijn dochter met prins Willem-Alexander mag bijwonen. Zo'n twee op de tien jongeren is daar tegen. Ook blijkt een vleesloze toekomst, ondanks
de huidige problemen in de landbouw
sector, niet echt bij jongeren te leven.
Slechts 16 procent vindt dat in Neder
land geen vlees meer moet worden ge
geten. |