Binnenland | 5 juli 2000 |
Prof. Heertje voorziet rigoureuze kentering in huidig 'betonregime'Weg met de netelenbossificeringDoor N. Sterk De Vijfhuizerweg richting Vijfhuizen. Een vlek onder de rook van Hoofddorp. En letterlijk onder de rook van de vele charters die gistermiddag ronkend het luchtruim kozen. Op weg naar verre oorden. Om, in de woorden van de bekende milieugoeroe Wouter van Dieren, opgepropte en gestresste mensen te gaan lossen in betonnen appartementen, die liggen aan in beton gegoten kusten, in gruwelijke oorden waar eigenlijk niemand zijn wil. Zo erg zal het niet altijd zijn, maar de collectieve onrust die het mensdom massaal op (verre) vakantie drijft, heeft wel licht hysterische trekjes, en wellicht zijn die het best zichtbaar op een zomerse Schipholdag vol met startende en landende charters. De bouwlocatie voor het zeppelinaanlandstation ligt, natuurlijk een beetje pesterig, aan de rand van het Bulderbos, dus op de plek waar de vijfde Schipholbaan moet komen. Naast het nog door de overheid te onteigenen protestbos met bomen van burgers, organisaties en gemeenten schudt een dragline dezer dagen het bruikbare puin uit de hopen die resteren na de sloop van enkele agrarische gebouwen. Tegenover het Bulderbos veroorzaakt een colonne zware zandwagens een enorme stofwolk. De aanleg van de vijfde baan krijgt heel voorzichtig contouren. Niet iedereen Het Platform Luchtschepen, de stichting Kunst & Milieu en de vereniging Milieudefensie willen er met hun actie bij de overheid op aandringen haast te maken met de introductie van luchtschepen voor het vervoer van goederen en personen. Volgens de organisaties zijn zeppelins een prachtig alternatief voor lawaaiige vliegtuigen. Het luchtschip is, met een snelheid van 150 kilometer per uur, ideaal voor vracht- en personenvervoer op Europese routes zoals Amsterdam-Londen en Brussel-Berlijn. Drama's als met de ontplofte Hindenburg (1937) zijn uitgesloten, omdat het brandbare waterstofgas van toen nu is vervangen door het onbrandbare edelgas helium. Luchtschepen bieden duurzame mobiliteit waar infrastructuur en milieuruimte schaars is, zegt het Platform Luchtschepen. Voor de aandrijving denken de bouwers aan diesel, lpg en op termijn aan zonne-energie. De uitstoot is te vergelijken met die van een intercitytrein, de geluidsproductie blijft beperkt tot een zacht zoemend geluid, omdat de motoren die de propeller aandrijven geïsoleerd binnen in het frame van de romp liggen. Betuwelijn Volgens Heertje weigert Netelenbos toen ik vanmiddag van huis ging was ze nog steeds minister van Verkeer en Waterstaat, maar je weet natuurlijk nooit wat er tussentijds gebeurt in Den Haag één cent aan het luchtschepeninitiatief uit te geven. Een paar miljoen voor goed onderzoek naar alle mogelijkheden die zijn er volop kan er niet af. Zij stopt haar miljarden liever in de bodemloze put die Betuwelijn heet. Ik voorspel dat over een halfjaar definitief het doek zal zijn gevallen voor die zinloze lijn. De Betuweroute zal binnen zes maanden worden afgeblazen. Houd mij aan mijn woorden. Gisting De Tweede Kamer overigens voelt wel voor zeppelins, maar denkt dat die pas over een jaar of vijf jaar kunnen worden ingevoerd. Het consortium Rigid Airship Design (RAD) in Lelystad wil in 2001 een prototype van de luchtsigaar klaar hebben, van 180 meter lengte. Tijdens Euro 2000 zette de politie kleine zeppelins in om supporters in de gaten te houden. |
![]() |