Auto | 3 december 1999 |
Citroën met Picasso nieuwe eeuw inVan onze redactie digitale media De Citroën Xsara Picasso is in eigen huis ontwikkeld door het Centre de Création van Citroën. In deze auto zijn talrijke vernieuwingen op het gebied van stijl, ergonomie, gebruiksgemak en veelzijdigheid gecombineerd. Was Picasso een kunstenaar die zich niets aantrok van de heersende conventies, de Xsara Picasso doet dat evenmin. Door de schuine lijn die vanaf de motorkap via de voorruit doorloopt tot aan het dak, lijkt de auto aan de voorkant op een MPV, terwijl de achterkant door de schuin aflopende achterruit eerder doet denken aan een traditionele 3- of 5-deurs auto. De totale lengte-as valt met 4,27 meter tussen die van de Xsara en de Xantia, terwijl de auto qua hoogte (1,63 m) tussen de Xantia en de Evasion valt. De Picasso is 1,75 meter breed. Mede door de lange wielbasis (2,67 m) biedt de auto ruimte aan vijf inzittenden (drie achterstoelen van gelijke afmetingen) en heeft een riante bagageruimte (550 dm3), wat vergelijkbaar is aan het laadvolume van een Break in het M2-segment. Drie motoren De Xsara Picasso beschikt over een uitgebreide uitrusting op het gebied van comfort én veiligheid. Zo is de auto standaard uitgerust met airbags vóór en zijairbags, veiligheidsgordels met pyrotechnische gordelspanners, gordelkrachtbegrenzers en ABS. Momenteel wordt de auto alleen in het Spaanse Vigo geproduceerd, maar op de langere termijn zal de productie ook in het Braziliaanse Porto Real worden opgestart. |