Auto | 3 december 1999 |
Chrysler Neon is prijsbrekerDoor Arno Witvliet Pakweg vier jaar geleden debuteerde de Chrysler Neon. De Amerikaanse middenklasser was onbetwist een origineel vehikel. De ronde en opvallend horizontaal liggende koplampen blikten guitig de wereld in en het korte en scherp gesneden achtersteven suggereerde activiteit. De eerste generatie kenmerkte zich door een dynamische uitstraling en diende dan ook een jonge en sportieve doelgroep aan te spreken. Alle lokale marketinginspanningen ten spijt is dat laatste jammerlijk mislukt. Althans hier in Nederland. Vooral in Canada en het Verenigd Koninkrijk wist Chrysler indrukwekkende aantallen op de weg te zetten zodat de Neon mondiaal beschouwd best als een succesnummer betiteld kon worden. Een opvolger voor de Neon kon dan ook niet uitblijven. Steviger uitstraling Het interieur werd eveneens opgewaardeerd. Het nadrukkelijk kunststof ogende commandocentrum van de eerste generatie maakte plaats voor een wat minder kunststof ogend dashboard. De kleur grijs voert in het interieur de boventoon, waardoor een oppervlakkige waarnemer zich als snel in de evenmin behaaglijke ambiance van een middenklasse Japanner waant. Feit is echter wel dat de auto solide in elkaar steekt en dat Chrysler de zaak netjes heeft afgewerkt. Voortaan wordt de Chrysler Neon enkel nog geleverd met een 2,0 liter zestienklepper in het vooronder. De 1,8 liter viercilinder is na een kortstondig leven als aandrijfbron geschrapt. Chrysler implanteerde de krachtbron opnieuw, echter niet zonder de nodige verfijningen. De ratelaar uit de eerste generatie Neon is volwassen geworden en verspreidt thans stukken minder gerucht. Echt stil is echter niet krachtig en bovendien vertoont de machinerie zo nu en dan een wat bonkig gedrag. Levendig is de Neon wel. Het aggregaat levert 98 kW/133 pk bij 5600 tpm en een maximumkoppel van 177 Nm bij 4600 tpm. Een en ander garandeert prima prestaties. Zo speert de Neon in 10,8 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h en weet de auto een topsnelheid van 193 km/h te bereiken. Veel ruimte De Chrysler Neon voorziet in een prettige dosis binnenruimte. Jammer genoeg wordt een deel van de aangename hoeveelheid beenruimte gerealiseerd doordat de voorstoelen voor het mooi niet ver genoeg naar achteren kunnen. De hoogteverstelling op de bestuurdersstoel, alsmede het in hoogte verstelbare stuurwiel, garanderen echter een behoorlijk goede zitpositie. Maar optimaal is het niet. Verder is het opmerkelijk dat Chrysler nog altijd geen traploos verstelbare rugleuning monteert. Nu kan de bestuurder slechts een keuze maken uit de standen die door Chrysler zijn vastgesteld. De bagageruimte meet een inhoud van 371 liter, hetgeen in deze klasse niet bepaald opzienbarend is. Drie uitvoeringen De Neon LE kost 2000 piek meer en is bovendien voorzien van lederen stuurwiel en pookknop, hoogteverstelling op de bestuurdersstoel, afstandsbediening voor de centrale portiervergrendeling en in carrosseriekleur gespoten zijstrips. Topmodel is de 42.145 gulden kostende Neon LX, die behalve met mistlampen en lichtmetalen velgen is uitgevoerd met lederen bekleding en houten decoratiestrips op dashboard en deuren. Chrysler heeft met de Neon niet alleen een prijsbreker is huis, maar tevens een wagen die thans uitstekend met de concurrentie kan meekomen. De matige verkoopcijfers van de eerste generatie Neon moeten derhalve overtuigend overtroffen kunnen worden. |