Auto 19 november 1999

Rare Honda HR-V rijdt goed

Door Arno Witvliet
De Honda HR-V is een spraakmakend vehikel. De auto is mooi dan wel afzichtelijk. Compromissen zijn hoegenaamd uitgesloten. In de ontwikkelingsfase waren die er evenmin. De ontwerpers kregen van meet af aan de ruimte om zich in creativiteit te buiten te gaan. De wagen is derhalve het resultaat van bandeloosheid gecombineerd met originaliteit. Een kennismaking met een uniek vervoermiddel.

De HR-V heeft met een beetje fantasie iets weg van een bootje op wielen. Hij staat hoog op de wielen en kenmerkt zich door een kort en gedrongen silhouet. Honda levert de wagen in een heel assortiment zuurstokkleuren om het amusante en jeugdige karakter van de wagen te onderstrepen. De HR-V is immers bestemd voor een jong publiek dat het avontuur niet uit de weg gaat en hoge eisen stelt aan innovatieve techniek, milieuzorg en veiligheid, zo vermeldt de persdocumentatie. Verder mikt Honda met de HR-V op kopers die het individuele karakter weten te waarderen, evenals de slimme mix van plezier en functionaliteit. Prachtige bewoordingen die echter eveneens ter promotie van tientallen andere aantrekkelijk auto's aangewend kunnen worden. Dat neemt niet weg dat Honda zonder meer een compliment verdient voor de moed om een dergelijk non-conformistisch vervoermiddel op vier wielen te zetten. Of de wagen tot een groot succes zal uitgroeien, zal de tijd leren. Feit is immers wel dat de wagen slechts een selecte kopersgroep poogt te verleiden en derhalve nimmer een afzetkanon zal worden.

Kantelgedrag
De Honda HR-V wordt slechts met een enkele krachtbron aangeboden. Onder de motorkap arbeidt een 1,6 liter zestienklepper die een maximumvermogen van 77 kW/105 pk bij 6200 tpm weet te genereren. Het maximumkoppel bedraagt 135 Nm en wordt bij 3400 tpm bereikt. Aldus aangedreven weet de HR-V fatsoenlijk van zijn plaats te komen, alhoewel van de Japanner geen topprestaties verwacht mogen worden. Een topsnelheid van 162 km/h en een snelste tijd van 12,0 seconden voor de sprint vanuit stilstand naar 100 km/h voldoen evenwel in het huidige verkeersbeeld.

Opvallend is verder dat de motor flink op toeren gereden dient te worden om de vaart erin te houden. In fileverkeer vertoont de machine helaas een wat nukkig kantelgedrag. Het geluidsniveau blijft tot pakweg 120 km/h netjes binnen de perken. Daarna neemt het rumoer hand over hand toe. De brandstofconsumptie van de Honda is verder als normaal te kwalificeren. Met een gemiddeld verbruik van 1 op 10,4 is er gezien de hoge koets immers geen reden tot klagen.

Aandrijving
Honda levert de HR-V naar keuze met de aandrijving via de voorwielen dan wel via alle vier de wielen. Deze zogenaamde Real Time vierwielaandrijving wordt alleen ingeschakeld wanneer de omstandigheden daarom vragen. Real Time is een hydraulisch systeem dat het aandrijfkoppel geheel automatisch verdeelt. Het bestaat uit een conventionele voorwielaandrijving, compleet met compact tussendifferentieel, een cardanas naar de achteras en een ”Dual Pump”-systeem in het achterdifferentieel. Laatstgenoemde voorziening is het hart van het systeem en bestaat uit twee hydraulische pompen waarvan de eerste via de cardanas de voorwielen aandrijft en de tweede via het achterdifferentieel de achterwielen. Zolang de grip normaal is, draaien de vier wielen evenals de respectievelijke pompen met dezelfde snelheid. Wanneer de voorwielen grip verliezen, gaan ze hierdoor sneller draaien dan de achterwielen, waardoor ook de pompen met een navenant snelheidsverschil gaan draaien. Hierdoor wordt een druk opgebouwd die de klep van een mechanische multiplaat koppeling bedient. Deze koppeling verbindt de cardanas op zijn beurt met het achterdifferentieel dat precies genoeg aandrijfkoppel naar de achterwielen verstuurt om weer totale tractie te krijgen. Hoe meer de voorwielen dus slippen, hoe groter het aandrijfkoppel is dat aan de achterwielen wordt doorgegeven.

Weinig bagageruimte
De Honda HR-V stuurt prettig direct en de besturing voorziet daarbij in voldoende gevoel. Ook de rechtuitstabiliteit en het bochtgedrag geven geen aanleiding tot kritiek. De HR-V is voorts best wel comfortabel, maar reageert niettemin krachtig op grote oneffenheden in het wegdek. Verkeersdrempels en dergelijke hindernissen zijn voor de HR-V niet bepaald een lolletje en voor de inzittende evenmin. Remmen en schakelen doet de wagen zoals van Honda verwacht mag worden. Goed dus.

De koppeling valt daarbij een beetje in het niet. Een lange slag alsmede weinig weerstand maken van het linker pedaaltje een zompig stukje mechaniek.

Honda levert de HR-V met en zonder Real Time voorwielaandrijving. De voorwielaangedreven versie staat voor een bedrag van 40.990 gulden in de prijslijst, terwijl de HR-V 4WD 6000 piek meer kost. Voor dat bedrag is de HR-V voorzien van een sportpakket dat behalve lichtmetalen velgen zaken als een dakspoiler en in kleur gespoten dorpels omvat. Standaard is de Honda HR-V onder meer voorzien van stuurbekrachtiging, ABS, twee airbags, centrale portiervergrendeling met afstandsbediening alsmede elektrische bedienbare ramen en buitenspiegels. Voor die dikke 40 mille levert Honda een originele maar onmiskenbaar controversiële auto die gezien zijn gebruiksmogelijkheden wel behoorlijk stevig geprijsd is. Op het onderdeel binnenruimte scoort de Honda immers niet al te best. Voorin zit je wel aardig, maar achterin is het tobben. En een bagageruimte met een inhoud van 285 liter imponeert evenmin.