Automobilist ziet slimme cruisecontrol best zittenDELFT Automobilisten zien een slimme cruisecontrol best zitten. Snelle rijders vinden het comfortabeler en langzame rijders zien het nut ervan in. Door cruisecontrol houdt een auto dezelfde snelheid waardoor minder files ontstaan. Dit is een van de conclusies uit het onderzoek van M. Hoedemaeker, die gisteren aan de TU Delft promoveerde. Ze onderzocht het gedrag en bereidheid van automobilisten om te rijden met een zogenoemde intelligent cruisecontrol (icc). Onregelmatig remmen en gasgeven is de oorzaak van veel files. De ene keer houden automobilisten veel afstand, dan geeft men gas en vervolgens wordt er geremd. Volgens de Delftse promovendus vermindert een cruisecontrol het wispelturige gedrag een beetje. De icc zorgt ervoor dat auto's een minimale afstand tot elkaar houden zonder dat de veiligheid in het geding komt. De grote vraag was of mensen, hoewel ze nog kunnen ingrijpen, een cruisecontrol accepteren. In haar onderzoek vroeg Hoedemaeker automobilisten een testrit te maken in de simulator van het Centrum voor Omgevings- en Verkeerspsychologie van de Rijksuniversiteit Groningen. Hoewel de proefpersonen het aanvankelijk ingrijpend vonden dat de auto hen corrigeerde, werd de cruisecontrol ervaren als comfortabel en nuttig. Risico is echter dat de aandacht verslapt en verkeer van rechts misschien niet meer op tijd wordt opgemerkt, aldus Hoedemaeker. Momenteel worden de eerste icc's ingebouwd in nieuwe modellen. De resultaten van mijn onderzoek komen dus mooi op tijd, zegt Hoedemaeker. Hoewel op dit moment een icc vooral een hebbedingetje is, moeten we het vooral beschouwen in de lijn van de toekomst. Het kan echt een middel worden om de verkeersstroom op gang te houden. |