Auto | 5 november 1999 |
Touring legt BMW geen windeierenDoor Arno Witvliet Het had niet veel gescheeld of de BMW Touring was er nooit gekomen. Pakweg vijftien jaar geleden huldigden de hoge heren die toen bij BMW aan de touwtjes trokken, nog het standpunt dat stationwagens niet in de traditie van BMW thuishoorden. Een en ander tot groot verdriet van een BMW-ingenieur die met het oog op een komende gezinsuitbreiding zich gaarne per stationwagen zou verplaatsen. Deze jongeman was echter niet alleen zijn merk en werkgever trouw, maar tevens gezegend met een gezonde dosis creativiteit en doorzettingsvermogen. In zijn eigen garage knipte hij in zijn vrije tijd het dak van een 3-serie sedan en knutselde al doende een 3-serie stationwagen in elkaar. Uiteraard was hij trots op zijn creatie en toonde zijn chefs het resultaat van zijn noeste arbeid. Gelukkig werd het potentieel van 's mans prototype meteen door BMW's sleutelfiguren onderkend, zodat serieproductie nog slechts een kwestie van doorontwikkeling was. De diverse generaties Touring legden BMW geen windeieren. Ondanks de stevige meerprijzen kon de fabrikant uit Beieren jaar in jaar uit voldoende consumenten verleiden om tot aanschaf van een BMW Touring over te gaan. Imago Bij de aanschaf van een Touring speelt vooral suggestie een rol van betekenis. Bijzonder royaal zijn deze auto's immers niet en er dienen veel extra munten voor relatief weinig ruimte te worden neergeteld. Wie echter een Touring rijdt suggereert echter naast zijn werk over voldoende vrije tijd te beschikken en daarbij een aantal dynamische hobby's erop na te houden. Een Touring is immers uitermate geschikt als vervoerder van golfclubs, duikersuitrustingen of kampeerspullen. Afwerking Losliggende spullen kunnen met de twee standaard aanwezige spanbanden worden vastgezet en vervolgens aan het oog worden onttrokken door de goed sluitende afdekrol uit te rollen. Deze afdekrol is overigens in een cassette gecombineerd met een bagagevangnet dat aan het plafond kan worden bevestigd. De bagageruimte heeft standaard een inhoud van 435 liter maar kan met het neerklappen van de achterbank desgewenst worden uitgebreid tot 1345 liter. BMW levert de 3-serie Touring met een viercilinder en twee zescilinder benzinemotoren. Verder is de auto leverbaar met zowel een viercilinder als een zescilinder dieselmotor. De kleinste krachtbron is de 87 kW/118 pk leverende 1,9 liter viercilinder uit de 318i. De 320i stampt met zes cilinders een maximumvermogen van 110 kW/150 pk bij elkaar, terwijl de 328i goed is voor een maximumvermogen van 142 kW/193 pk. De 2,0 liter viercilinder diesel uit de 320d weet een maximumvermogen van 100 kW/136 pk te genereren. De 330d weet liefst 135 kW/184 pk op het wegdek te brengen. De BMW 3-serie is standaard uitgerust met lichtmetalen velgen, in delen neerklapbare achterbank, hoofdsteunen voor en achter, zes airbags, ABS, automatische stabiliteitscontrole, lederen stuurwiel, elektrisch bediende voorramen, BMW Business radio-cassettespeler en mistlampen in de voorbumper. De zescilinder versies hebben bovendien een handbediende airconditioning en een boordcomputer. Verder levert BMW alle 3-series Touring tevens als Executive, hetgeen zaken als metallic lak, alarmsysteem, cruise control, dakdraagsysteem, regensensor, boordcomputer, multifunctioneel stuurwiel en een automatisch geregelde airconditioning omvat. De prijslijst opent met een bedrag van 69.900 gulden voor de 318i Touring. |