Auto | 23 oktober 1999 |
Mercedes E-klasse opgefristDoor Arno Witvliet Hoewel de E-klasse bij zijn debuut reeds een controversieel uiterlijk werd toegeschreven, heeft de stilering van het koetswerk talloze kopers niet weerhouden om tot aanschaf over te gaan. Deze variant uit het leveringsprogramma nam de afgelopen jaren meer dan eenderde van de totale afzet voor zijn rekening, hetgeen neerkomt op een totale productie van pakweg een miljoen exemplaren. Gezien de stevige prijskaartjes die Mercedes-Benz aan zijn producten pleegt te hangen, is dat geen geringe prestatie. De bewezen betrouwbaarheid en de hoge restwaarde alsmede het ijzersterke imago speelden de E-klasse ongetwijfeld in de kaart. Een en ander neemt niet weg dat de wagen zelf meer dan voldoende kwaliteiten bezit om deze positie voor zichzelf te bevechten. Inmiddels is de auto de tweede fase van zijn levenscyclus ingegaan. Mercedes-Benz volstond optisch met een paar bescheiden retouches. Onderhuids veranderde er echter meer. Alle tot dusver beschikbare dieselmotoren werden opgewaardeerd dan wel zonder pardon aan de kant geschoven. Common rail Onderhuids is de vernieuwingsdrang echter sterker tot uitdrukking gebracht. Hoewel het leverbare palet aan benzinemotoren nagenoeg ongewijzigd is overgenomen, werd het gehele magazijn dieselmotoren grondig onder handen genomen. De basis werd tot dusver gevormd door de viercilinders E 200 CDI en E 220 CDI, waarvan het acroniem aangeeft dat zich een direct ingespoten common rail turbodiesel onder de motorhuif bevindt. Toepassing van een nieuwe turbocompressor heeft het maximumvermogen opgestuwd tot respectievelijk 85 kW/116 pk en 105 kW/143 pk. Indrukwekkender zijn echter de cijfers die de hagelnieuwe E 270 CDI en E 320 CDI neerzetten. De E 270 CDI stampt met vijf cilinders maximaal 125 kW/170 pk bij elkaar en imponeert met een maximumkoppel van 400 Nm tussen 1600 en 2800 tpm. De E 320 CDI maakt van deze indrukwekkende cijfers simpelweg gehakt door daar een maximumvermogen van 145 kW/197 pk en 470 tussen 1800 en 2600 tpm tegenover te stellen. Krachtig Hoewel deze kille cijfers de grenzen van de E 320 CDI markeren, zijn ze geenszins in staat om de sensatie van het rijden uit te drukken. De krachtbron is ongelooflijk soepel en sterk en hangt bijzonder lekker aan het gas. De E 320 CDI overweldigt zijn bestuurder met onverschrokken gevoel. Daarbij draait de machinerie fraai en zeer regelmatig haar rondjes, zonder dat akoestische begeleiding daarvan de trommelvliezen onnodig beroert. Pas met de slurf in de vulmond blijkt dat de E 320 CDI zich bovendien slechts gematigd laaft. Een gemiddelde brandstofconsumptie van 1 op 12,3 is voor een dergelijke geweldenaar zonder meer correct te noemen. Uitrusting Met de opfrisser heeft Mercedes-Benz de bezem door de prijslijst gehaald. De twee 'instappers' E 200 en E 200 CDI doen inmiddels respectievelijk 89.250 en 90.650 gulden. De E 320 CDI verlaat vanaf 120.550 gulden de showroom. Een automatische vijftraps transmissie is dan inbegrepen. |