Nieuweling met een missieDoor Arno Witvliet De Lancia Dedra hield tien lange jaren stand alvorens de allerlaatste van de band rolde. In die tien jaren kende de auto nooit een groots moment. Noch de roemruchte merknaam noch de kwaliteiten wisten kopers in groten getale tot aanschaf te verleiden. Lancia's belofte voor het nieuwe millennium staat als Lybra op de wielen. Een nieuweling met een missie. De eerste foto's die de komst van de nieuwe Lancia Lybra vooruitgesneld waren, riepen eerder gevoelens van vertwijfeling op dan van bewondering. Was dit dan de auto waarmee Lancia opnieuw een gezonde positie in het fel bevochten middenklassesegment wilde bevechten? De Lybra miste op het eerste gezicht immers de inspirerende en spannende lijnvoering waarmee de Alfa Romeo's 156 en 166 grote successen hadden geboekt. Een aantal maanden later maakt de kersverse Italiaan zijn opwachting ter redactie. Als stationwagen en met een decent donker gespoten koetswerk. De auto oogt geenszins vanzelfsprekend, maar groeit desalniettemin met de dag. Zo komt de stijlvolle, zelfs deftige verschijning in een donkere metallic lak bijzonder fraai tot haar recht. De klassieke voorsteven kenmerkt zich door twee grote ronde koplampen, die geflankeerd worden door ronde clignoteurs. De lijnen van de Lybra zijn getekend in de traditie van de Lancia Aurelia uit de jaren vijftig. De elegante Lybra is derhalve een modern ogende wagen, waarin de ontwerpers respect voor een groots en rijk verleden tot uitdrukking hebben gebracht. Vijf motoren Lancia heeft hoge verwachtingen van de Lybra. Veel elementen van de auto zijn afgeleid van het spraakmakende studiemodel Dialogos, waarmee Lancia op diverse autotentoonstellingen een blauwdruk van haar eigen toekomst heeft getoond. De Lybra maakt zijn opwachting in een zeer competitief segment, waar het merk slechts een bescheiden aantal trouwe aanhangers kent. De Dedra werd immers maar mondjesmaat verkocht. Desalniettemin is er een grote kans van slagen. In het middenklassesegment worden relatief veel leasewagens verkocht. Merkentrouw is van ondergeschikte betekenis en nieuwe en spraakmakende ontwerpen weten per definitie de aandacht te trekken en, belangrijker, de kooplust op te wekken. De successen van de Alfa Romeo 156 zijn in dit verband veelzeggend genoeg. Lancia heeft voor de aandrijving van de Lybra vijf krachtbronnen beschikbaar. De kleinste meet een cilinderinhoud van 1,6 liter en telt vier cilinders. Via een 1,8 liter vierpitter loopt de reeks naar de topmotorisering. Deze 2,0 liter telt vijf cilinders en ademt door twintig kleppen. Dieselaars kunnen zich verheugen in de beschikbaarheid van twee direct ingespoten common rail turbodiesels. De minst krachtige telt vier cilinders met een gezamelijke inhoud van 1,9 liter terwijl de krachtpatser met vijf cilinders en 2,4 liter inhoud imponeert. Tamelijk dorstig Lancia vaardigde voor deze test een Lybra af waarvan de voorwielen werden aangespoord door de 1,8 liter zestienklepper. Dit aggregaat levert een maximumvermogen van 96 kW/131 pk bij 6300 tpm en een maximumkoppel van 164 Nm bij 3800 tpm. Feitelijk is deze krachtbron ook in het vooronder van de Alfa Romeo 156 te vinden, met dien verstande dat de motor in de Alfa Romeo voorzien is van dubbele ontsteking en derhalve een hoger maximumvermogen weet te genereren. In de Lybra toont de krachtbron zich echter minder hitsig dan in de Alfa Romeo. In de Lybra staan beschaving en rust centraal en de krachtbron kan zich daar kennelijk goed in vinden. De motor is stil en presteert naar behoren. De Lybra accelereert in 10,7 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h en kan bogen op een topsnelheid van 201 km/h. Een minpunt is het gebrek aan trekkracht in de lagere toerenregionen. De machinerie dient op toeren gehouden worden teneinde de vaart in de Lybra te houden. Verder toont de zestienklepper zich tamelijk dorstig. Een gemiddelde brandstofconsumptie van 1 op 10,8 is in deze klasse aan de stevige kant. Voor het overige verdient de krachtbron echter niets dan lof. Comfortabel geveerd De Lybra is simpelweg een plezierige wagen. Lancia zocht bij de afstemming van het onderstel naar een compromis tussen sportiviteit en comfort en is daarin buitengewoon goed geslaagd. De wagen is stevig maar comfortabel geveerd en weet derhalve goed raad met zowel korte als lange oneffenheden in het wegdek. In bochten staat de Lybra eveneens zijn mannetje. De auto kan indrukwekkend hard een curve ingestuurd worden zonder dat de auto tekenen van nervositeit gaat vertonen. Pas tegen de limiet reageert de auto met een beheerste onderstuurreactie, die zonder veel moeite gecorrigeerd kan worden. De Lancia Lybra stuurt zeer direct, zozeer, dat sommigen de wagen als nerveus zullen ervaren. Het stuurgevoel is desalniettemin goed en de bekrachtiger is voldoende terughoudend in het verlenen van assistentie. De vertragingsinstallatie vereist eveneens enige gewenning. De remmen reageren zeer direct op een neerwaartse beweging van het rempedaal, zodat de eerste kilometers achter het stuur van een Lybra een nogal schokkerig verloop kennen. De handgeschakelde transmissie alsmede de koppeling geven verder geen reden tot klagen en functioneren derhalve prima. Goede stoelen Het interieur van de Lybra spreekt meer nog dan het koetswerk tot de verbeelding. Het geheel is bijzonder fraai gestileerd en sfeervol verrijkt met goed gekozen accenten als de smalle maar sierlijke houten strips. Het interieur is op zijn best in een lichte maar besmettelijke kleurstelling, zodat de vormen en details goed tot hun recht komen. De stoelen in deze LX-uitvoering zijn overtrokken met Lancia's fraaie alcantara bekleding en afgebiesd met piping in een licht contrasterende kleurstelling. Het geheel oogt rijk en voornaam en weet de inzittenden met een subtiel gevoel van welbehagen te vervullen. Het beeld wordt gelukkig niet verstoord door een gebrekkige zitpositie. Zelfs langbenigen kunnen thans goed in een Lancia uit de voeten. De stoelen zijn voldoende fors en bieden een goede dosis ondersteuning voor lijf en leden. Het stuurwiel is evenals de bestuurdersstoel zowel in hoogte als in lengte verstelbaar, zodat een goede zitpositie gegarandeerd is. Slechts een hoekverstelling op de bestuurdersstoel zou hierin nog enige verbetering kunnen aanbrengen. Voorin is er meer dan voldoende ruimte voor de benen beschikbaar. Hoofdruimte is er minder royaal voorhanden, maar volwassenen met een lengte tot een kleine twee meter hebben desalniettemin geen reden tot klagen. Achterin is de nieuwe Lancia minder royaal. Vooral de onderdanen van de achterpassagiers genieten voor het mooi te weinig bewegingsvrijheid. De bagageruimte is met een inhoud van 420 liter eveneens gemiddeld van omvang. Rijke uitrusting Lancia heeft een uiterst overzichtelijk modellenprogramma. Er zijn slechts twee uitvoeringen, met respectievelijk een compleet en een rijk uitrustingsniveau. De viercilinder varianten zijn standaard uitgerust met zaken als abs, twee airbags, sidebags, stuurbekrachtiging, centrale portiervergrendeling met afstandsbediening, elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels, elektrisch bedienbare ramen voor, neerklapbare armsteun tussen de voorstoelen, multifunctioneel display op het dashboard en een radio/cassettespeler met zes speakers. Tegen een meerprijs van 1000 gulden kunnen de Lybra 1.8 en 1.9 JTD voorzien worden van een Business Optie Pakket, dat automatisch geregelde airconditioning, lichtmetalen velgen en mistlampen omvat. De Lancia Lybra LX is echter standaard voorzien van deze zaken, alsmede van lichtmetalen velgen, elektrisch bedienbare achterramen, alcantara bekleding, lederen stuurwiel met toetsen voor de bediening van de geluidsinstallatie, een Bose sound system en cruise control. Warm gevoel De Lancia Lybra is zonder meer een welkome nieuwkomer. De auto ziet er niet alleen goed uit, maar steekt bovendien uitstekend in elkaar. Daarnaast blijkt de Lybra zich als een comfortabel vervoermiddel te ontpoppen, dat echter een sportief en uitdagend traject niet schuwt. De prijslijst opent met een bedrag van 45.950 gulden, hetgeen leert dat Lancia een aantrekkelijke verhouding tussen prijs en kwaliteit heeft nagestreefd. Opvallend is echter dat de Lancia Lybra vrijwel als geen andere middenklassewagen zijn bestuurder een warm gevoel weet te geven zonder dat de ratio hem daarin corrigeert. De Lybra complimenteert immers voortdurend en bevestigt zijn bezitter in zijn streven naar stijl en passie. In een door technologie gedomineerd tijdperk is een dergelijk gevoel oprecht hartverwarmend. En bovendien typisch Lancia.
|