Auto | 25 september 1999 |
Sportieve Space Runner rijdt primaDoor Arno Witvliet De nieuwe Mitsubishi Space Runner ziet er stukken spannender uit dan de Space Star en de Space Wagon. Hoewel smaken natuurlijk verschillen en beide spacy varianten helemaal geen verkeerde indruk op het netvlies achterlaten, kun je simpelweg vaststellen dat de Space Runner anders is. Origineler. Allereerst springen de brede in een contrasterende kleurstelling gespoten bumpers en kunststof flankbeschermers in het oog. Een en ander verschaft de Space Runner een stoere en onverschrokken uitstraling. Daarnaast blikt de nieuweling buitengewoon zelfverzekerd uit de grote, helder beglaasde koplampen. De pronte voorsteven oogt agressief en verdient alleen daarom al een compliment. Daarnaast versterken de breed uitgeklopte wielkasten dat beeld. Dynamiek lijkt aldus verzekerd. Wonderlijk is bovendien de schuifdeur die zich opvallend genoeg alleen aan de rechterzijde bevindt. Een linker exemplaar ontbreekt simpelweg. Met het ontbreken van de linker schuifdeur is meteen een van de voornaamste minpunten van de nieuwe Space Runner aan de kaak gesteld. Mitsubishi zal ongetwijfeld goede redenen hebben om met een rechter schuifdeur te volstaan, maar dat neemt niet weg dat een linker exemplaar verdraaid handig geweest zou zijn. Zeker wie de wagen ook voor zakelijke doeleinden wil inzetten en derhalve gewoon is om zijn koffertje achter de voorstoel te zetten en het colbert aan het haakje op te hangen. Nog even afgezien van het feit dat een kledinghaakje domweg ontbreekt, noodzaakt de Space Runner zijn bestuurder iedere keer om de auto heen te lopen. Dat kan na verloop van tijd knap vervelen. Sportief Over rondslingerende spullen hoef je je in de Space Runner niet te bekommeren. Bakjes en vakjes zijn er in overvloed. Vanachter het stuurwiel heb je niet alleen een weids uitzicht over het dashboard maar tevens over de weg. Je zit bovendien in een goed vormgegeven stoel. Comfortabel Rijden doet de Space Runner overigens prima. De auto is wat minder stevig geveerd dan voor een auto met sportieve ambities lekker is, maar qua comfort scoort de Japanner niet verkeerd. Het bochtgedrag is zonder meer vriendelijk. De hoge koets gaat op snelheid wat op het buitenste voorwiel hangen maar gevaarlijk wordt het nooit. Spannend evenmin. De Space Runner is eigenlijk veel comfortabeler dan zijn sportieve uitstraling doet vermoeden. Misser De 2.4 GLS heeft die voorziening overigens standaard, evenals lichtmetalen velgen, lederen stuurwiel, extra spoilers en dorpelverbreders, sidebags en een verchroomde grille. Laatstgenoemde versie kost wel meteen 61.995 gulden en dat is best even slikken. Dan hebben we het nog geeneens over die ontbrekende linker schuifdeur. |