Auto 25 september 1999

E-auto bemiddelt in korting voor klanten

Auto kopen met korting via Internet

G. ten Voorde
In de Verenigde Staten is het de gewoonste zaak van de wereld, in Groot-Brittannië grijpt het verschijnsel om zich heen en in België dringt het mondjesmaat door. Een auto kopen via Internet. Nederland kan sinds juni via het web onderhandelen over de aankoop van een nieuwe auto. Mét 8 tot 10 procent korting. Aantrekkelijk voor klanten die niet om korting durven vragen.

Het idee komt uit Haarlem. René S. Bouwens, eigenaar van het gelijknamige autoverhuurbedrijf, heeft zich op de bemiddeling bij autoverkoop gestort. „Als hobby in de avonduren. Ik doe het er gewoon bij.” Voor zijn verhuurbedrijf koopt hij geregeld verschillende auto's tegelijk in. Dealers zijn graag bereid bij dergelijke aankopen iets aan de prijs te sleutelen.

Bouwens' omgeving kreeg lucht van de voordelige aanschaf. „Vrienden en kennissen kwamen bij me met de vraag: Kan ik niet via jou een auto bestellen? Jij krijgt toch korting?” Daarmee was het idee geboren. Om z'n activiteiten te structureren, heeft Bouwens een website (www.eauto.nl) geopend om ook anderen te laten profiteren van voordeeltjes die normaal gesproken alleen zijn weggelegd voor grote afnemers.

De opzet is eenvoudig. Op de site zoeken potentiële kopers de auto van hun dromen. Merk invullen, provincie selecteren, dealer opzoeken en met één druk op de knop zetten zij het bedrijf uit Haarlem aan het werk.

E-auto legt vervolgens contact met de dealer en tast de mogelijkheden voor korting af. Hapt het autobedrijf toe, dan krijgt de zoeker per omgaande via e-mail antwoord. Gewapend met dat mailtje kan hij naar de dealer. Bouwens vangt 100 gulden (exclusief BTW) bemiddelingskosten. De dealer betaalt.

Nieuwe markt
Verschillende dealers zien brood in de nieuwe markt. Zij publiceren hun korting op de site van e-auto. „Gratis”, benadrukt Bouwens. Ford-dealer Autobinck uit Haarlem geeft bijvoorbeeld 7 procent op alle modellen. Uitgezonderd de Ka. Die blijft steken op 5 procent. Collega-dealer Van Kalmthout & Van Niel uit het naburige Hoofddorp doet hetzelfde. Mitsubishi-dealer Oosterland uit Oosterland biedt 8 procent op de L200-, L300- en L400-pick-up. „De kortingen kunnen oplopen tot duizenden guldens”, verzekert de motor achter de digitale autoverkoop.

E-auto is sinds juni in de lucht. Dagelijks brengen zo'n zeshonderd surfers een bezoek aan de site, waarvan er vijf tot zes per dag een offerte opvragen. Elke dinsdag adverteert Bouwens in De Telegraaf. „Je kunt zien dat er op die dag een bezoekerspiek ontstaat.” In krap vier maanden tijd heeft de Haarlemmer bemiddeld bij de verkoop van veertig auto's. Daarvan zijn er op dit moment tien afgeleverd. „De rest wil wachten op de oliebollen. Aflevering in de volgende eeuw, snap je?”

Niet uniek
Uniek is het systeem niet. In de Verenigde Staten, Groot-Brittannië en België verkopen bedrijven zoals Auto3000 en Autobytell al jaren via het web. Met succes. Vele duizenden auto's verwisselen jaarlijks via e-mailonderhandelingen van eigenaar. „Het is een trend. Ook in Nederland wordt het straks heel gewoon”, schat Bouwens in. „Ik wil de grote jongens voor zijn.”

De autoverkoper ziet toekomst voor zijn onderneming. „Een planning? Heb ik niet. Ik zie wel.” De Haarlemmer is realistisch. „Als Auto3000 in Nederland actief wordt, blijf ik nergens. Zij beschikken over budgetten van miljoenen en onderhandelen rechtstreeks met de importeur. Op dat moment is het over en uit voor mij”, zegt hij nuchter. Hij kent zijn beperkingen. „Ik kan niet zeventien vertegenwoordigers op pad sturen om dealers te werven.”

De beloofde korting via e-auto is gebaseerd op de aankoop van een nieuwe auto, zónder inruil. Het inruilen vormt een complicatie, geeft de digitale autoverkoper toe. „Het kortingspercentage kan bij inruil lager uitpakken. Maar dan geeft de dealer misschien iets meer voor de oude auto.” Hij erkent dat daarmee de e-autokorting in rook opgaat.

E-auto is echter niet voor één gat te vangen. Om dit probleem te tackelen, heeft Bouwens contact met de BCA-autoveiling in Barneveld. Consumenten kunnen via Internet kosteloos hun auto laten taxeren door veilingmeesters. „Daar willen ze voor een occasion soms nog meer geven dan een dealer.” Op de site van e-auto is een link te vinden naar de autoveiling.

Niet schokkend
Internetters moeten op dit moment nog geen overdreven verwachtingen koesteren. Het Haarlemse bedrijf is in juni gestart met elf dealers. Het netwerk is sindsdien gegroeid tot zeventien. Niet wereldschokkend. Het systeem reageert bijvoorbeeld afwijzend op de vraag naar een Opel-dealer in Gelderland. „Helaas, er is geen dealer gevonden in deze regio.”

Ford misschien? 't Zelfde verhaal. Een Japanner? Subaru, Mitsubishi en Mazda ontbreken. Dan bestellen we toch gewoon een dure. Lamborghini? Lexus? Helaas. Nou, dan niet. Een rugzakje dan? Smart? Fiat? Niet gevonden. Ten einde raad een Oost-Europeaan... Maar ook Skoda en Lada laten het afweten. Brits en Frans, Russisch en Koreaans, Duits en Japans zwijgen in alle talen.

Geen nood. Het Haarlemse bemiddelingsbedrijf, nog in de kinderschoenen, geeft de strijd niet op. „Omdat we een netwerk van dealers hebben opgebouwd, kunnen wij u wellicht toch van dienst zijn. Er zijn namelijk dealers die wel graag met korting via ons leveren, maar dat niet publiekelijk (via onze site) mogen of willen doen.”

„Dat er op dit moment nog geen dealer bij u in de regio aanwezig is, is wat ons betreft geen probleem. Wij als e-auto gaan voor u op het 'auto'-pad. Met onze kennis en achtergrond zijn we waarschijnlijk in staat om nog scherpere kortingen te realiseren dan u van ons gewend bent.” De vrijblijvende offerte wordt thuisgestuurd.

Niet gelukkig
Niet elke importeur is even gelukkig met het initiatief uit Haarlem. Mitsubishi-dealer Oosterland uit Oosterland heeft een boos telefoontje van zijn importeur gekregen nadat hij een Galant (model '99) met 15 procent korting aanbood op de site van e-auto. „Het aanbod moest direct van de site, anders zou hij geen auto's meer geleverd krijgen. Prachtig, het leeft enorm. Af en toe krijg je het deksel op de neus.”

Een VW- en Audi-dealer was de eerste die meedeed. Inmiddels boycot de importeur –evenals Citroën– het Haarlemse initiatief. „VW en Audi hebben tegen hun dealers gezegd dat ze hun dealerschap in de waagschaal zetten als ze met ons in zee gaan. Dus doen ze het niet meer.” Bouwens grijnst. „Tenminste... niet zichtbaar op de site. Want we doen het nog gewoon.”

Kosteloos
De drijvende kracht achter e-auto laat zich niet uit het veld slaan door de tegenwerking. „Ik heb plannen om aanvragen te gaan clusteren. Er ligt nu een aanvraag voor een Opel Zafira. Als ik er tien kan opsparen, laat ik dealers daarop reageren. Zegt u het maar. Dat komt de korting alleen maar ten goede.”

Bouwens benadrukt dat zijn aanpak vooral geschikt is voor mensen die zelf niet om korting durven te vragen bij de autodealer. Of mensen die hun eigen auto niet via de krant willen verkopen. „Mensen die zelf onderhandelen zullen hier kritiek op hebben. Sommigen zeggen: Ik krijg veel meer korting. Oké. Maar het is het proberen waard. Het kost niets.”