Auto | 25 september 1999 |
E-auto bemiddelt in korting voor klantenAuto kopen met korting via InternetG. ten Voorde Het idee komt uit Haarlem. René S. Bouwens, eigenaar van het gelijknamige autoverhuurbedrijf, heeft zich op de bemiddeling bij autoverkoop gestort. Als hobby in de avonduren. Ik doe het er gewoon bij. Voor zijn verhuurbedrijf koopt hij geregeld verschillende auto's tegelijk in. Dealers zijn graag bereid bij dergelijke aankopen iets aan de prijs te sleutelen. Bouwens' omgeving kreeg lucht van de voordelige aanschaf. Vrienden en kennissen kwamen bij me met de vraag: Kan ik niet via jou een auto bestellen? Jij krijgt toch korting? Daarmee was het idee geboren. Om z'n activiteiten te structureren, heeft Bouwens een website (www.eauto.nl) geopend om ook anderen te laten profiteren van voordeeltjes die normaal gesproken alleen zijn weggelegd voor grote afnemers. De opzet is eenvoudig. Op de site zoeken potentiële kopers de auto van hun dromen. Merk invullen, provincie selecteren, dealer opzoeken en met één druk op de knop zetten zij het bedrijf uit Haarlem aan het werk. E-auto legt vervolgens contact met de dealer en tast de mogelijkheden voor korting af. Hapt het autobedrijf toe, dan krijgt de zoeker per omgaande via e-mail antwoord. Gewapend met dat mailtje kan hij naar de dealer. Bouwens vangt 100 gulden (exclusief BTW) bemiddelingskosten. De dealer betaalt. Nieuwe markt E-auto is sinds juni in de lucht. Dagelijks brengen zo'n zeshonderd surfers een bezoek aan de site, waarvan er vijf tot zes per dag een offerte opvragen. Elke dinsdag adverteert Bouwens in De Telegraaf. Je kunt zien dat er op die dag een bezoekerspiek ontstaat. In krap vier maanden tijd heeft de Haarlemmer bemiddeld bij de verkoop van veertig auto's. Daarvan zijn er op dit moment tien afgeleverd. De rest wil wachten op de oliebollen. Aflevering in de volgende eeuw, snap je? Niet uniek De autoverkoper ziet toekomst voor zijn onderneming. Een planning? Heb ik niet. Ik zie wel. De Haarlemmer is realistisch. Als Auto3000 in Nederland actief wordt, blijf ik nergens. Zij beschikken over budgetten van miljoenen en onderhandelen rechtstreeks met de importeur. Op dat moment is het over en uit voor mij, zegt hij nuchter. Hij kent zijn beperkingen. Ik kan niet zeventien vertegenwoordigers op pad sturen om dealers te werven. De beloofde korting via e-auto is gebaseerd op de aankoop van een nieuwe auto, zónder inruil. Het inruilen vormt een complicatie, geeft de digitale autoverkoper toe. Het kortingspercentage kan bij inruil lager uitpakken. Maar dan geeft de dealer misschien iets meer voor de oude auto. Hij erkent dat daarmee de e-autokorting in rook opgaat. E-auto is echter niet voor één gat te vangen. Om dit probleem te tackelen, heeft Bouwens contact met de BCA-autoveiling in Barneveld. Consumenten kunnen via Internet kosteloos hun auto laten taxeren door veilingmeesters. Daar willen ze voor een occasion soms nog meer geven dan een dealer. Op de site van e-auto is een link te vinden naar de autoveiling. Niet schokkend Ford misschien? 't Zelfde verhaal. Een Japanner? Subaru, Mitsubishi en Mazda ontbreken. Dan bestellen we toch gewoon een dure. Lamborghini? Lexus? Helaas. Nou, dan niet. Een rugzakje dan? Smart? Fiat? Niet gevonden. Ten einde raad een Oost-Europeaan... Maar ook Skoda en Lada laten het afweten. Brits en Frans, Russisch en Koreaans, Duits en Japans zwijgen in alle talen. Geen nood. Het Haarlemse bemiddelingsbedrijf, nog in de kinderschoenen, geeft de strijd niet op. Omdat we een netwerk van dealers hebben opgebouwd, kunnen wij u wellicht toch van dienst zijn. Er zijn namelijk dealers die wel graag met korting via ons leveren, maar dat niet publiekelijk (via onze site) mogen of willen doen. Dat er op dit moment nog geen dealer bij u in de regio aanwezig is, is wat ons betreft geen probleem. Wij als e-auto gaan voor u op het 'auto'-pad. Met onze kennis en achtergrond zijn we waarschijnlijk in staat om nog scherpere kortingen te realiseren dan u van ons gewend bent. De vrijblijvende offerte wordt thuisgestuurd. Niet gelukkig Een VW- en Audi-dealer was de eerste die meedeed. Inmiddels boycot de importeur evenals Citroën het Haarlemse initiatief. VW en Audi hebben tegen hun dealers gezegd dat ze hun dealerschap in de waagschaal zetten als ze met ons in zee gaan. Dus doen ze het niet meer. Bouwens grijnst. Tenminste... niet zichtbaar op de site. Want we doen het nog gewoon. Kosteloos Bouwens benadrukt dat zijn aanpak vooral geschikt is voor mensen die zelf niet om korting durven te vragen bij de autodealer. Of mensen die hun eigen auto niet via de krant willen verkopen. Mensen die zelf onderhandelen zullen hier kritiek op hebben. Sommigen zeggen: Ik krijg veel meer korting. Oké. Maar het is het proberen waard. Het kost niets. |