Auto 18 september 1999

Kilometers terugdraaien

Bovag wil dat het terugdraaien van kilometertellers bij wet verboden wordt. „Dat moet mogelijk zijn”, zegt Roeland Schmidt, secretaris van de stichting Nationale Autopas (NAP).

Hij verwijst daarbij naar een onlangs aangenomen wet in België die erin voorziet dat terugdraaien van kilometertellers verboden is. „Het is ons een doorn in het oog dat het nog steeds mogelijk is kilometertellers van auto's terug te draaien zonder gevolgen voor de daders. Er wordt zelfs openlijk geadverteerd met aanbiedingen om kilometertellers terug te draaien. Het wordt de hoogste tijd dat dergelijke fraudeurs juridisch worden aangepakt.” Het gesjoemel met de kilometerstanden was voor VVD-kamerlid Hofstra aanleiding kamervragen te stellen. In een gezamenlijk antwoord lieten de betrokken ministers Jorritsma, Korthals en Netelenbos weten de zorg van de NAP te delen, maar er op dit moment niets aan te kunnen doen. Er zou een wettelijke aanpassing moeten volgen in Europees verband. De NAP, een samenwerkingsverband van ANWB, Bovag en RAI, is in het leven geroepen om kopers en verkopers van gebruikte auto's in de gelegenheid te stellen de tellerstand te controleren op juistheid. Sedert 1 maart van dit jaar is registratie van de kilometerstand bij APK-keuringen wettelijk verplicht.

Inruilwaarde
Als een auto de grens van 100.000 kilometer overschrijdt, is de auto ineens 6,9 procent minder waard. Zit er een oud kenteken op dan scheelt dat 4,2 procent. Dus het beste kan een tweedehandskoper een auto aanschaffen met een oud nummerbord en een kilometerteller die net op 100.000 staat. Marco Haan en Peter Kooreman, twee economen van de Rijksuniversiteit van Groningen, concluderen dit na een onderzoek. Zij onderzochten de invloed van een nieuw kenteken op auto's om de stelling van de RDW te weerleggen dat het type kenteken geen invloed heeft op de inruilwaarde.