Mercedes-Benz debuteert met 6,0 liter twaalfcilinder benzinemotorMercedes-Benz overtreft zichzelf. De topper uit het leveringsprogramma debuteert binnenkort met een 6,0 liter twaalfcilinder benzinemotor. De vorige generatie van de S-klasse was ook al leverbaar met een dergelijke krachtpatser, maar de komst van een twaalfcilinder in de nieuwste generatie was lange tijd onzeker. Brede maatschappelijke discussies binnen Mercedes-Benz omtrent de toegevoegde waarde van een brandstofslurper als deze werden uiteindelijk in het voordeel van de twaalfpitter beslist. Mercedes-Benz koestert immers zijn geachte clientèle, waarvoor in sommige gevallen het beste niet genoeg is. Een S 500 van een kwart ton schiet dan tekort. Voor een selecte groep puissant rijken staat de S 600 dan ook op stapel. Deze machine wordt uitsluitend leverbaar in combinatie met de lange wielbasis en levert een maximumvermogen van 270 kW/367 pk en een maximumkoppel van 530 Nm. De topsnelheid is begrensd bij 250 km/h. Mercedes-Benz merkt fijntjes op dat het brandstofverbruik ten opzichte van de vorige editie met 20 procent is teruggedrongen. Alsof dat de acceptatie van deze wagen ten goede komt. Beter nieuws is dan ook de komst van de S 320 CDI en S 400 CDI. Deze beide direct ingespoten common rail turbodiesels tellen respectievelijk 6 en 8 cilinders en gaan dankzij de techniek aanzienlijk voorzichtiger om met brandstof. De levering van de nieuwe varianten van de S-klasse start begin volgend jaar. De S 400 CDI laat overigens tot medio volgend jaar op zich wachten. |