Auto | 11 september 1999 |
Facelift voor Mitsubishi CarismaDoor Arno Witvliet Iemand die een beetje oplettend is zal de spraakmakende posteractie die Mitsubishi destijds ter promotie van de Carisma opzette, niet ontgaan zijn. Complete nieuwbouwwijken hingen de desbetreffende poster achter de ramen in de hoop een gloednieuwe Mitsubishi Carisma te bemachtigen. De actie legde Mitsubishi geen windeieren. Het Japanse merk wist niet alleen de aandacht op zich te vestigen, maar zag tevens de verkopen van de Carisma substantieel toenemen. Daar was het uiteindelijk allemaal om te doen geweest. Pakweg vier jaar na het schuchtere debuut van de door het vaderlandse NedCar geproduceerde Carisma achtte Mitsubishi de tijd rijp voor een bescheiden opfrisser. Succes dient immers gecontinueerd te worden en een tussentijdse facelift doet een modellijn meestal geen kwaad. Betere uitstraling Onderhuids onderging de Carisma eveneens een aantal wijzigingen. Zo is de spoorbreedte voor 20 millimeter vergroot en achter 5 millimeter verkleind, waardoor de auto volgens Mitsubishi nu een energieker stuurgedrag in bochten vertoont. Verder zijn zowel voor als achter nieuwe stabilisatorstangen gemonteerd. De Mitsubishi Carisma is net als voorheen een comfortabele voorwielaandrijver. Het onderstel weet goed raad met zowel korte als lange oneffenheden, al zouden naar mijn smaak de dempers wel een tikkeltje steviger mogen zijn. De eerste editie kenmerkte zich in mijn herinnering door een rustig maar desalniettemin weinig levendig weggedrag. Technische aanpassingen hebben volgens de fabrikant weliswaar geleid tot een energieker stuurgedrag in bochten, maar in de praktijk is de Carisma niet bepaald een lekkere stuurauto. De auto rolt weliswaar minder om de lengteas dan voorheen, maar toont zich in lange bochten nog altijd hardnekkig onderstuurd. De Carisma voelt zich simpelweg het lekkerst op lange en rechte snelwegen. Sterk punt van de Carisma is verder nog altijd de bescheiden hoeveelheid motorlawaai die tot het interieur weet door te dringen. GDI-motor Uitrusting De sportief getint Carisma Avance onderscheidt zich door lichtmetalen velgen, mistlampen voor en radiovoorbereiding met zes speakers. Top of the line is de Carisma Elegance, die ten opzichte van zijn goedkopere soortgenoten voorzien is van een met hout en leer afgewerkt Nardi-stuurwiel, deels leren stoelbekleding en elektrisch bedienbare achterramen. Alle Carisma's GDI zijn bovendien standaard voorzien van abs. De prijslijst opent met een bedrag van 37.495 gulden voor de Carisma sedan 1.6 Classic en loopt door tot 54.995 gulden voor de Carisma hatchback 1.8 GDI Elegance automaat. De Carisma 1.8 GDI is overigens vanaf 41.695 gulden leverbaar. |