Auto 21 augustus 1999

Nieuwe Jaguar is duur en oogt duur

Door Arno Witvliet
Op een prachtige zomeravond zoeft een decent rode Jaguar S-Type in de richting van Antwerpen. Als hij over de grens is, wordt het tempo nog wat opgevoerd. De magnifieke geluidsinstallatie spuwt de zoetgevooisde klanken van Johann Pachelbels Canon & Gigue het interieur in.

Plotseling ontwaart de bestuurder in zijn binnenspiegel een klassieke ovale grille geflankeerd door twee ronde koplampen. De berijder van een zwarte S-type doet zichtbaar verwoede pogingen om de rode bij te benen en schroomt daarbij niet om andere voertuigen rechts in te halen.

Na pakweg tien minuten lukt het de zwarte Jaguar om de rode te passeren. De bestuurder van de zwarte houdt even in, blikt bij de rode naar binnen, steekt een duim op en dendert vervolgens met zeer hoge snelheid naar de einder. Inmiddels begrijp ik wat de man in de zwarte Jaguar bewogen heeft.

Verrukking
De Jaguar S-type is onmiskenbaar een plaat van een auto. Hoewel over smaak nimmer getwist kan worden, meen ik uit vele complimenten, goedkeurende knikjes en zelfs uitdrukkingen van verrukking te mogen concluderen dat de nieuwste Jaguar bij een breed publiek in de smaak valt.

Vooral van opzij beschouwd, is de S-type naar mijn smaak een voltreffer. De klassieke lijnvoering van de good old Jaguar MK2 is op een spannende wijze met moderne stijlelementen in het ontwerp verweven. Ook de achterzijde verdient een compliment, al zijn de rode cirkels achter de heldere beglazing eerder door Fiat voor de Bravo ten tonele gevoerd. Criticasters merken verder op dat de dubbele ronde koplampen niet bepaald origineel zijn, daar auto's als de Toyota Celica en de Mercedes-Benz E-klasse zich eveneens door vier ronde schijnwerpers in de voorplecht kenmerken. Gemakshalve gaat deze groep voorbij aan het feit dat de Jaguar MK2, waardoor het team ontwerpers onder leiding van de kortgeleden overleden Geoffrey Lawson zich zwaar heeft laten inspireren, in het verleden eveneens ronde koplampen had. De Jaguar S-Type is derhalve een wagen barstensvol retrospectieven

Fraaie krachtbron
Onder de motorkap van de beproefde S-Type arbeidt een 3,0 liter metende zescilinder vierentwintigklepper. Het aggregaat levert bij 6800 tpm een maximumvermogen van 170 kW/243 pk en bij 4500 tpm wordt het maximumkoppel van 300 Nm via de achterwielen op het wegdek gebracht. De 1628 kilogram wegende Brit is aldus gemotoriseerd in staat om in 7,5 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h te accelereren en dient pas bij 234 km/h in de elementen zijn meerderen te erkennen.

Ondanks dit indrukwekkende potentieel levert Jaguar de S-Type als basismodel met deze machine onder de kap. Met minder hoeft een Jaguar het niet te doen. Meer kan wel, want de S-Type is eveneens leverbaar met een 4,0 liter achtcilinder, die een maximumvermogen levert van 209 kW/285 pk en een maximumkoppel van 390 Nm.

Hoewel de minst expensieve S-Type meer dan voldoende vermogen kan ontwikkelen, toont de auto zich in de lagere toerenregionen minder kwiek dan je zou verwachten. Een blik op de cijfers bevestigt die indruk, want de fraaie krachtbron is een echte toerenmachine, die pas vanaf 3000 omwentelingen echt lekker loskomt. Een en ander neemt echter niet weg dat de Jaguar over de gehele linie ruimschoots voldoende potentieel heeft.

Comfortabel
De nieuwe S-Type is een ”drivers machine” van het zuiverste water. De wagen is een heerlijkheid om te besturen. De wielen reageren uiterst direct op de via het stuurwiel verstrekte commando's. Bovendien voorziet het communicatieve onderstel in een forse dosis informatie omtrent het wegdek en de gedragingen van de wielen daarop. Het traject kan niet te bochtig zijn of de S-Type laat zich er met veel genoegen overheen jagen.

Wie de wagen op de limiet berijdt, zal bemerken dat de achterkant van de achterwielaangedreven Jaguar zich naar de buitenkant wil zetten. De optredende overstuurreactie is echter geenszins venijnig van karakter en kan met een goedgekozen dosis tegenstuur eenvoudig worden gecorrigeerd. De Jaguar toont met genoegen zijn sportieve inborst, maar laat zich bovendien kennen als een comfortabele vierzitter voor lange afstanden. Het onderstel is weliswaar stevig geveerd, maar weet toch goed raad met de verwerking van zowel korte als langere oneffenheden.

De zescilinder versies laten zich naar wens combineren met een handgeschakelde vijfbak dan wel een automatische vijftraps transmissie. De beproefde versie liet zich manueel van verzet wisselen, hetgeen bijzonder goed harmonieerde met het karakter van de wagen. Een zelfdenkende transmissie kan uitstekend gemist worden en zal eigenlijk vooral in de smaak vallen bij mensen die de nadruk leggen op comfort en gemak. De sportiever ingestelde automobilist zal in de Jaguar met genoegen zelf de pook ter hand nemen.

Nadeel
De kerverse Jaguar kent feitelijk maar één groot nadeel. Dat is de beschikbare hoeveelheid binnenruimte. Vergeleken met auto's als de Mercedes-Benz E-klasse, Audi A6 en BMW 5-serie als de grote opponenten van de S-Type, is de nieuweling ronduit een kleine auto. Voorin zit je dankzij de goed vormgegeven en prima verstelbare stoelen uitstekend en heb je zicht op een prachtig, maar niet altijd even logisch ontworpen instrumentenpaneel.

Achterin is de auto echter stukken minder royaal. De hoeveelheid beenruimte houdt al niet over, maar de beschikbare bewegingsruimte voor het hoofd schiet door de aflopende daklijn ronduit tekort. Voor het vervoer van vijf volwassenen is de Jaguar sowieso niet geschikt. Ook de bagageruimte is aan de krappe kant. Met een bagageslikkend vermogen van 370 liter heeft de Brit een kofferbak die net zo groot is als die van de Opel Astra.

Jaguar heeft de goedkoopste of liever gezegd minst dure S-Type voor 102.500 gulden in de prijslijsten opgenomen. Voor die som gelds is de wagen dan standaard voorzien van achtvoudig elektrisch verstelbare voorstoelen, elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels, automatisch geregelde airconditioning, boordcomputer, audiosysteem met cassettespeler, lichtmetalen velgen en voor het eerst in een Jaguar een in ongelijke delen neerklapbare achterbank.

Duur
De zescilinder versie is eveneens leverbaar als Executive. Deze uitvoering vergt een investering van 126.900 gulden, maar voorziet bovendien in twee geheugenposities voor de bestuurdersstoel, stuurkolom en buitenspiegels, een multifunctioneel stuurwiel met toetsen voor de bediening van het audiosysteem, de telefoon en de cruise control, lederen bekleding, automatische transmissie en een elektrisch bedienbaar schuif-/kanteldak.

De 145.900 gulden achtcilinder versie ten slotte is enkel als Executive leverbaar en omvat derhalve dezelfde standaard voorzieningen als de zescilinder S-Type Executive. De Jaguar S-Type is een dure, maar zonder meer begeerlijke automobiel, waarbij opgemerkt dient te worden dat de minst prijzige Brit al een heerlijkheid op wielen is.

De verkoop van de nieuweling loopt tot dusverre boven verwachting en Jaguar Nederland verwacht het aantal registraties ten opzichte van 1999 te gaan verdubbelen. Behalve de beperkte binnenruimte is er wellicht nóg een argument dat geïnteresseerden van de aankoop van een nieuwe S-Type kan weerhouden. De nieuwe Jaguar is niet alleen duur maar oogt bovendien duur. In een cultuur die sedert eeuwen in een calvinistische traditie staat, is een dergelijk exhibitionisme van rijkdom nog altijd omstreden. Het verhindert Jaguar echter niet om goede zaken te doen.