Auto | 21 augustus 1999 |
Nieuwe Jaguar is duur en oogt duurDoor Arno Witvliet Plotseling ontwaart de bestuurder in zijn binnenspiegel een klassieke ovale grille geflankeerd door twee ronde koplampen. De berijder van een zwarte S-type doet zichtbaar verwoede pogingen om de rode bij te benen en schroomt daarbij niet om andere voertuigen rechts in te halen. Na pakweg tien minuten lukt het de zwarte Jaguar om de rode te passeren. De bestuurder van de zwarte houdt even in, blikt bij de rode naar binnen, steekt een duim op en dendert vervolgens met zeer hoge snelheid naar de einder. Inmiddels begrijp ik wat de man in de zwarte Jaguar bewogen heeft. Verrukking Vooral van opzij beschouwd, is de S-type naar mijn smaak een voltreffer. De klassieke lijnvoering van de good old Jaguar MK2 is op een spannende wijze met moderne stijlelementen in het ontwerp verweven. Ook de achterzijde verdient een compliment, al zijn de rode cirkels achter de heldere beglazing eerder door Fiat voor de Bravo ten tonele gevoerd. Criticasters merken verder op dat de dubbele ronde koplampen niet bepaald origineel zijn, daar auto's als de Toyota Celica en de Mercedes-Benz E-klasse zich eveneens door vier ronde schijnwerpers in de voorplecht kenmerken. Gemakshalve gaat deze groep voorbij aan het feit dat de Jaguar MK2, waardoor het team ontwerpers onder leiding van de kortgeleden overleden Geoffrey Lawson zich zwaar heeft laten inspireren, in het verleden eveneens ronde koplampen had. De Jaguar S-Type is derhalve een wagen barstensvol retrospectieven Fraaie krachtbron Ondanks dit indrukwekkende potentieel levert Jaguar de S-Type als basismodel met deze machine onder de kap. Met minder hoeft een Jaguar het niet te doen. Meer kan wel, want de S-Type is eveneens leverbaar met een 4,0 liter achtcilinder, die een maximumvermogen levert van 209 kW/285 pk en een maximumkoppel van 390 Nm. Hoewel de minst expensieve S-Type meer dan voldoende vermogen kan ontwikkelen, toont de auto zich in de lagere toerenregionen minder kwiek dan je zou verwachten. Een blik op de cijfers bevestigt die indruk, want de fraaie krachtbron is een echte toerenmachine, die pas vanaf 3000 omwentelingen echt lekker loskomt. Een en ander neemt echter niet weg dat de Jaguar over de gehele linie ruimschoots voldoende potentieel heeft. Comfortabel Wie de wagen op de limiet berijdt, zal bemerken dat de achterkant van de achterwielaangedreven Jaguar zich naar de buitenkant wil zetten. De optredende overstuurreactie is echter geenszins venijnig van karakter en kan met een goedgekozen dosis tegenstuur eenvoudig worden gecorrigeerd. De Jaguar toont met genoegen zijn sportieve inborst, maar laat zich bovendien kennen als een comfortabele vierzitter voor lange afstanden. Het onderstel is weliswaar stevig geveerd, maar weet toch goed raad met de verwerking van zowel korte als langere oneffenheden. De zescilinder versies laten zich naar wens combineren met een handgeschakelde vijfbak dan wel een automatische vijftraps transmissie. De beproefde versie liet zich manueel van verzet wisselen, hetgeen bijzonder goed harmonieerde met het karakter van de wagen. Een zelfdenkende transmissie kan uitstekend gemist worden en zal eigenlijk vooral in de smaak vallen bij mensen die de nadruk leggen op comfort en gemak. De sportiever ingestelde automobilist zal in de Jaguar met genoegen zelf de pook ter hand nemen. Nadeel Achterin is de auto echter stukken minder royaal. De hoeveelheid beenruimte houdt al niet over, maar de beschikbare bewegingsruimte voor het hoofd schiet door de aflopende daklijn ronduit tekort. Voor het vervoer van vijf volwassenen is de Jaguar sowieso niet geschikt. Ook de bagageruimte is aan de krappe kant. Met een bagageslikkend vermogen van 370 liter heeft de Brit een kofferbak die net zo groot is als die van de Opel Astra. Jaguar heeft de goedkoopste of liever gezegd minst dure S-Type voor 102.500 gulden in de prijslijsten opgenomen. Voor die som gelds is de wagen dan standaard voorzien van achtvoudig elektrisch verstelbare voorstoelen, elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels, automatisch geregelde airconditioning, boordcomputer, audiosysteem met cassettespeler, lichtmetalen velgen en voor het eerst in een Jaguar een in ongelijke delen neerklapbare achterbank. Duur De 145.900 gulden achtcilinder versie ten slotte is enkel als Executive leverbaar en omvat derhalve dezelfde standaard voorzieningen als de zescilinder S-Type Executive. De Jaguar S-Type is een dure, maar zonder meer begeerlijke automobiel, waarbij opgemerkt dient te worden dat de minst prijzige Brit al een heerlijkheid op wielen is. De verkoop van de nieuweling loopt tot dusverre boven verwachting en Jaguar Nederland verwacht het aantal registraties ten opzichte van 1999 te gaan verdubbelen. Behalve de beperkte binnenruimte is er wellicht nóg een argument dat geïnteresseerden van de aankoop van een nieuwe S-Type kan weerhouden. De nieuwe Jaguar is niet alleen duur maar oogt bovendien duur. In een cultuur die sedert eeuwen in een calvinistische traditie staat, is een dergelijk exhibitionisme van rijkdom nog altijd omstreden. Het verhindert Jaguar echter niet om goede zaken te doen. |