Auto 21 augustus 1999

Daewoo blijft alleen autoproducent

SEOUL – Van het eens zo grote conglomeraat Daewoo blijft slechts een autoproducent over. Het Zuid-Koreaanse concern werd het deze week met zijn schuldeisers eens over de verkoop van een groot aantal bedrijfsonderdelen teneinde de ondraaglijke schuldenlast te verkleinen.

Daewoo gaat gebukt onder schulden van omgerekend meer dan ƒ 100 miljard. De overheid gaf de banken opdracht het concern goed aan te pakken, hetgeen resulteerde in een bijna-ontmanteling. Daewoo was ooit na Samsung het grootste conglomeraat van Zuid-Korea.

Voor het eind van het jaar moeten de divisies scheepsbouw, bouw, telecom en elektronica zijn verkocht. Ook de effectenhandel en de investeringsactiviteiten moeten van de hand worden gedaan. Wat rest is een zestal divisies, die allemaal met de productie en verkoop van auto's te maken hebben.

Of er van die auto's nog wat overblijft, is de vraag. Daewoo praat met het Amerikaanse General Motors (GM) over samenwerking bij personenwagens. Tot 1992 maakte Daewoo voor GM al kleine auto's voor de Amerikaanse markt. Het is mogelijk dat het Zuid-Koreaanse concern de controle over zijn autoproductie overdraagt aan GM. Het wil daar wel 3,5 miljard dollar voor hebben.

Bestuursvoorzitter Kim Woo-choong startte Daewoo in 1967 als textielonderneming. Het concern breidde sterk uit en was op zijn hoogtepunt goed voor 5 procent van het bruto binnenlands product van Zuid-Korea.

Deskundigen twijfelen eraan of de hele operatie voor eind dit jaar kan zijn afgerond, zoals de bedoeling is. Ze wijzen erop dat het bijvoorbeeld voor een grote divisie als de scheepsbouw moeilijk is een koper te vinden. Het is niet uitgesloten dat de overheid enkele divisies nationaliseert.