Campagne VVN en KPN voor veilig bellen in de autoHUIZEN Veilig Verkeer Nederland (VVN) voert samen met KPN Telecom in augustus en september campagne voor veiliger gebruik van de mobiele telefoon in de auto. De organisaties adviseren weggebruikers bij voorkeur te bellen vanaf een veilige stopplaats. Momenteel heeft naar schatting één op de drie Nederlanders (ruim vijf miljoen mensen) een mobiele telefoon. Meer dan de helft van de toestellen wordt ook gebruikt in de auto. Particuliere automobilisten doen dat vooral met de hand, waardoor ze een gevaar op de weg kunnen zijn. Zakelijk rijdend Nederland gebruikt voor het bellen een carkit. Bij de campagne maken VVN en KPN gebruik van onder meer tvspots, affiches en informatiepanelen. De carkit krijgt extra aandacht: een houder voor de mobiele telefoon aan het dashboard. Die zorgt voor een grotere verkeersveiligheid en minder irritatie bij medeweggebruikers. Met de campagne geven VVN en KPN gevolg aan een oproep van minister Netelenbos van Verkeer en Waterstaat vorig najaar. Daarin vraagt zij met voorlichting een bijdrage te leveren aan een zo veilig mogelijk en verstandig gebruik van de mobiele telefoon in de auto. VVN wil dat werkgevers die hun werknemers onderweg willen bereiken de apparatuur daarvoor betalen. Dat zijn ze wel verschuldigd aan de werknemers. Uit binnen en buitenlands onderzoek komt naar voren dat bellen in de auto niet zonder gevaar is. |