Auto | 24 juli 1999 |
Peugeot verbetert het goedeDoor Arno Witvliet De Peugeot 406 heeft sinds z'n debuut in 1995 zijn duizenden verslagen. De wagen dankt zijn populariteit onder meer aan zijn voor deze klasse royale binnenruimte en zijn gedistingeerde verschijning. Belangrijker zijn echter de kwaliteiten van het onderstel waarmee Peugeot destijds de wereld verraste. De Peugeot 406 toonde zich bij zijn debuut niet alleen een prettig geveerde en derhalve comfortabele wagen, maar tevens een auto waarmee een bochtig traject niet geschuwd hoefde te worden. De uitgekiende wielophanging van de Fransen lag aan dit tweeledige karakter ten grondslag. Pakweg vier jaar na zijn geboorte achtte Peugeot de 406 rijp voor een refreshment. Daarbij dienden vooral de zwakke punten van de eerste editie tegen het licht gehouden te worden, teneinde een nog betere wagen op de markt te kunnen zetten dan de 406 reeds was. Peugeot legde zich in eerste instantie toe op wat cosmetische wijzigingen. Het mocht immers niet zo zijn dat de opfrisser grotendeels onopgemerkt zou blijven. Zo is de voorzijde flink onder handen genomen. Een nieuwe motorkap en een nieuwe grille alsmede een nieuwe bumper en heldere koplampglazen zorgen voor een strengere aanblik. De sedanversies hebben bovendien een nieuw kofferdeksel en afwijkende achterlichten gekregen. De recentere Break is aan de achterzijde overigens niet gewijzigd. Last but not least zijn alle versies en uitvoeringen voortaan voorzien van een chromen sierstrip in de bumpers en de stootstrips aan de zijkanten. Voorstoelen Peugeot heeft de kritiek ter harte genomen en heeft niet alleen de zittingen verlengd, maar voorziet de 406 voortaan tevens standaard van een hoogteverstelling voor de bestuurdersstoel. Vanaf niveau ST is de bestuurdersstoel bovendien uitgerust met een kantelstand, hetgeen als een weldaad voor de onderdanen beschouwd kan worden. De 406 SV is zelfs standaard voorzien van elektrisch verstelbare voorstoelen, zodat de kommernissen omtrent zitposities helemaal tot het verleden behoren. (Smeu‹gô (Er is echter meer nieuws onder de zon dan de uiterlijke wijzigingen doen vermoeden. Pakweg een halfjaar voor de komst van de tweede editie van de 406 maakte een 80 kW/110 pk leverende, direct ingespoten 2,0 liter common rail turbodiesel in het vooronder van de Franse middenklasser zijn opwachting. Met de komst van de tweede editie is de oude vertrouwde indirect ingespoten 1,9 liter turbodiesel vervangen door een 66 kW/90 pk leverende variant van de eerder gememoreerde direct ingespoten common rail zelfontbrander. Nieuw is verder de 2,0 liter zestienklepper onder de kap van de opgefriste 406 die een 2,0 liter zestienklepper vervangt. Het maximumvermogen van deze krachtbron nam met 3 pk toe tot 99 kW/138 pk bij 6000 tpm, terwijl het maximumkoppel met 10 Nm toenam tot 190 Nm bij 4100 tpm. De voordelen van deze nieuwe krachtbron ten opzichte van zijn voorganger openbaren zich niet alleen in hogere prestaties maar eerst en vooral in een gunstiger brandstofverbruik. Peugeot claimt zelfs een verbruiksreductie van liefst 10 procent. Prijslijst Saillant detail is dat Peugeot de opfrisser niet heeft aangegrepen om een prijsverhoging door te voeren. De Franse fabrikant voorziet derhalve in meer auto voor dezelfde hoeveelheid pieken. Zo is de 406 SR voortaan standaard onder meer voorzien van 15 inch velgen, in hoogte verstelbare bestuurdersstoel en elektrisch bedienbare en verwarmde buitenspiegels. De 406 ST voorziet bovendien in lichtmetalen velgen, automatische airconditioning en een kantelstand op de bestuurdersstoel. Niveau SV verblijdt de koper verder met een boordcomputer, elektrisch verstelbare voorstoelen, een audiosysteem met C-wisselaar, een stuurwiel met lederen bekleding en nieuw ontworpen, lichtmetalen velgen. De Peugeot 406 is leverbaar vanaf 39.950 gulden. Een vergelijkbare Break verlaat voor 2000 piek meer de showroom. De Peugeot 406 ST 2.0 16v staat vanaf 49.900 gulden in de prijslijst. |