Mazda weer op de goede wegDoor Arno Witvliet Multifunctionaliteit is immens populair. Althans, in de markt voor middenklasse automobielen. Een beetje oplettende lezer die deze kolommen regelmatig in de gaten houdt, zal het vast en zeker opgevallen zij, dat er dit jaar nogal wat in dit lucratieve segment debuterende kandidaten aan een proeve van bekwaamheid zijn onderworpen. Vandaag aandacht voor de kersverse Mazda Premacy.
Mazda is weer op de goede weg. Algemeen directeur Henny van Dijk van de vaderlandse Mazda-importeur wond er tijdens de presentatie van de nieuwe Premacy geen doekjes om. De man had in mijn ogen groot gelijk. Hij doelde daarbij eerst en vooral op de zonnige financiële resultaten die het Japanse conglomeraat na een aantal penibele jaren momenteel weet te boeken. Mijns inziens heeft Mazda echter de smaak weer te pakken doordat de Premacy er zo goed uitziet. Het is lang geleden dat Mazda een dynamisch en inspirerend smoelende wagen op vier wielen wist te zetten. Nog helemaal niet zo lang geleden verblijdde de importeur mij immers een weeklang met de oubollige Mazda 626 Wagon. Verder ligt de blokkendoos op wielen die onder de naam Demio op de markt gebracht wordt, nog vers in het geheugen. De Mazda 323 Fast Break kon een aantal maanden gelegen al stukken meer bekoren. Nu is er de Premacy. Toegegeven, het is geen aandachttrekker pur sang, maar Mazda is er desalniettemin zonder meer in geslaagd een vlotte en origineel gestileerde automobiel te presenteren, die tegelijkertijd meteen als een Mazda herkenbaar is. De voorzijde ziet er correct maar sportief uit, de achterzijde met de spannend in de ruit ingezette achterlichten oogt verfrissend en de scherp uitgeklopte wielkasten verschaffen de wagen een kloek cachet. De nieuwe Mazda Premacy mag er simpelweg zijn, zoveel is wel duidelijk. Hardloper Mazda levert de nieuwe Premacy met een drietal viercilinder krachtbronnen onder de motorkap. De minst krachtige benzinemotor meet een cilinderinhoud van 1,8 liter en levert een maximumvermogen van 74 kW/100 pk. De vier cilinders van de sterkste benzineslurper hebben eveneens een gezamenlijke inhoud van 1,8 liter. Deze zogenaamde high pressure motor levert echter een maximumvermogen van 84 kW/115 pk bij 6000 tpm. Het maximumkoppel van deze machine bedraagt 161 Nm bij 4000 tpm. De beproefde versie werd aangespoord door de hardloper van de reeks. De snelste Mazda Premacy blijkt zeer fatsoenlijk en bevredigend van zijn plaats te komen. De fabrikant claimt een topsnelheid van 180 km/h en een snelste tijd voor de acceleratie vanuit stilstand naar 100 km/h van 11,4 seconden. Zeer verdienstelijke waarden, die in het hedendaagse verkeersbeeld meer dan toereikend zijn. Het is opvallend dat de krachtbron bij stationair hoegenaamd niet van zich laat horen. De zestienklepper draait zonder meer fraai rond, maar laat bij hogere snelheden en bij felle acceleraties nadrukkelijk van zich horen. Dat is jammer, want de Premacy is verder een stille wagen. Ook valt het aggregaat in negatieve zin op door de dorst die het vertoont. Nu kunnen de snelheden waarmee de testredacteur zich over 's lands wegen pleegt te spoeden wellicht niet als representatief voor de doorsnee automobilist aangemerkt worden, het blijft een feit dat de wagen met een gemiddelde brandstofconsumptie van 1 op 9,8 een graag geziene gast bij het lokale brandstoffenstation is. Wie graag een Premacy wil rijden, maar niet zo hoognodig met AirMiles naar Gran Canaria of een ander prettig oord hoeft te vliegen, kan overigens opteren voor de 66 kW/90 pk leverende 2,0 liter direct ingespoten turbodiesel. Hoewel ik die krachtbron in de Premacy niet heb mogen ervaren, weet ik uit het recente verleden dat deze zelfontbrander in een andere Mazda de trommelvliezen minder overtuigend spaart dan de portemonnee. Een en ander lijkt derhalve vooral een kwestie van prioriteit te zijn. Beheerst De Mazda Premacy heeft zonder meer een uitstekende wegligging. De wagen deelt het onderstel met de Mazda 626 Wagon, die ook niet bepaald als een stakker over het wegdek schuift. De Jap laat zich strak en beheerst de hoek om jagen en toont pas in een laat stadium een onderstuurreactie. Hoewel de wagen zich wat zwaarder en directer zou mogen laten besturen, heeft de bestuurder over gevoel niet bepaald te klagen. Het onderstel is communicatief genoeg om er een sportieve rijstijl op na te kunnen houden. Daar staat tegenover dat de liefhebbers van comfort de Premacy ongetwijfeld te straf geveerd zullen vinden. Ze hebben gelijk. Vooral korte oneffenheden worden nadrukkelijk doorgeseind naar de zenuwen van de inzittenden. De gekozen balans tussen vering en demping is te rechtvaardigen, maar velen hadden wellicht liever een minder stevige afstemming wenselijk gevonden. Over smaak valt echter niet te twisten. Over veiligheidsvoorzieningen evenmin. Een wagen in deze prijsklasse dient standaard voorzien te zijn van abs en een tweetal airbags en als het even kan zelfs van sidebags in de voorstoelen. De Mazda Premacy voldoet aan al deze criteria, zodat er op dit vlak geenszins reden tot klagen is. Mechaniek als versnellingsbak en koppeling doorstaan de toets der kritiek eveneens goed. Onthutsend smal Multifunctionaliteit geldt in het segment waarin de Premacy debuteert als een van de belangrijkste aankoopcriteria. Hoewel Mazda een aantal slimmigheden voor de Premacy heeft uitgedokterd, onderscheidt de wagen zich op dit vlak nu niet bepaald indrukwekkend. De Premacy verrast dus niet met een derde voorstoel, zoals de Fiat Multipla dat deed, beschikt evenmin over twee in de vloer te verzinken zitplaatsen, waarmee de Opel Zafira zo'n goede sier maakt, en ontbeert eveneens in lengterichting verstelbare achterzetels. Nu beschikken de inzittenden van de Premacy over voldoende ruimte voor hoofd en onderdanen, maar dat neemt niet weg dat Mazda kansen onbenut heeft gelaten. Handig is echter wel dat de twee buitenste achterstoelen naar elkaar kunnen worden toegeschoven wanneer het middelste exemplaar is verwijderd. Opvallend genoeg is dat middenzitje echter zo onthutsend smal, dat een beetje gezond geproportioneerde volwassene te breed zal blijken te zijn. Verder kan de leuning van de rechter voorstoel helemaal voorover worden geklapt. Dat lijkt een detail, maar wie wel eens een kast bij Ikea gekocht heeft, weet hoe handig een dergelijke voorziening kan zijn. Bij volledige bezetting schermt de Mazda Premacy overigens een beladingsvolume van 370 liter. Voor de aankleding van het interieur lijkt Mazda jammergenoeg een naargeestig team verantwoordelijk te hebben gesteld. Saaie en goedkoop ogende, lichtgrijze materialen zetten de toon en stemmen nauwelijks vrolijk. Het geheel steekt echter solide en doordacht in elkaar. De voorstoel is evenals het stuurwiel goed verstelbaar, maar desondanks is de zitpositie in de Mazda niet ideaal. De stoelen laten je voor het mooi te snel onderuitzakken. Een lendensteunverstelling zou uitkomst kunnen bieden. Niet revolutionair Mazda levert de Premacy in een drietal uitvoeringen. De Premacy Comfort, die leverbaar is vanaf 39.990 gulden, is standaard voorzien van onder andere abs, twee airbags, sidebags, centrale portiervergrendeling, elektrisch bedienbare buitenspiegels, toerenteller, in hoogte verstelbaar stuurwiel en nog veel meer. De Premacy Exclusive verblijdt bovendien met zaken als mistlampen in de voorbumper, traction control, afstandsbediening op de centrale portiervergrendeling, velours bekleding, armleun aan de voorstoel en elektrisch bedienbare ramen. Topper uit het leveringsprogramma is de Premacy Touring, die de Exclusive overtroeft met onder meer lichtmetalen velgen, airconditioning, lederen stuurwiel, boordcomputer en een radio-cassettespeler. De Mazda Premacy is zonder meer een welkome aanwinst in het segment voor multifunctionele middenklassers. Hoewel de strijd om de gunsten van de consument inmiddels in volle hevigheid is losgebarsten, zal de Mazda Premacy ongetwijfeld een gezonde belangstelling weten te bewerkstelligen. De wagen ziet er immers niet alleen goed uit maar blijkt simpelweg een praktische en prima rijdende automobiel te zijn. De Mazda pakt punten dankzij een goed en dynamisch weggedrag, alsmede door de rijke standaarduitrusting in combinatie met een scherpe prijsstelling. Op de keeper beschouwd kan de Premacy echter niet als revolutionaire nieuwkomer beschouwd worden. Daarvoor is de wagen simpelweg te weinig vernieuwend. De Mazda Premacy is niet de eerste maar ook niet de beste. Soms is gewoon goed niet goed genoeg. Vooral niet als de concurrentie gemiste kansen wel goed weet te benutten. |