Hij maakt in elk geval wat los
Monden hangen open, armen gaan in de lucht. Staren, zwaaien, roepen, schreeuwen. Waar de smart komt, is beweging, komt tegenspraak, of juist instemming. Een kleine greep. Een gek ding. Je moet wel goed gek zijn om er een te kopen. Eigenzinnig, leuk. Mensen die het zat zijn in zo'n mottig Japannertje te zitten, kunnen er wel iets mee. Alles binnen het smart-concept is een beetje contra het establishment van de autowereld. Trendy. En trendy staat voor tijdelijk. Dé auto voor het derde millennium. Een Big Mac op wielen. Doe me een lol Reduce to the max? In de stad zit je meer met je handen aan de pook dan aan het stuur. De automaat haalt elke vaart er zo'n beetje uit. Leuk om te zien, niet leuk om mee te rijden. Kijk pap, een paddestoel. Waar geen asfalt ligt, wordt het comfort verziekt. Ergonomisch steekt alles goed, nee, perfect in elkaar. Een hoge aaibaarheidsfactor, hij heeft een ontwapenend effect. Een ludiek tweepersoonshobbelpaard. Hij geeft mij een heel apart gevoel vanbinnen. Het is een gek ding, maar de vergelijking met een invalidenautootje is niet terecht. Zolang je vooruit kijkt, is er geen probleem. Kijk je achteruit bij een stoplicht, dan staat de bus wel tegen je stoel. Een kostbaar stukje speelgoed. De smart moet je doorgronden. Voldoende potentieel voor succes. Een vrolijke stadsrakker, met het verend vermogen van een skateboard. De smart in zijn huidige opzet is een auto die Mercedes en Swatch nooit hadden willen maken. De elandtest-aanpassingen doen 'm de das om. Overhellen is er niet bij, absorberen van oneffenheden ook niet. Nederland is niet rijp voor een auto als deze. Niet de beste, wel de leukste. Een image en een concept zijn niet genoeg. Wordt de niergordel er gratis bijgeleverd?
| |