Uitlaatzak
Auto's met katalysatoren neutraliseren 99 procent van de schadelijke uitlaatgassen. Mits deze voorziening de vereiste bedrijfstemperatuur van ongeveer 400 graden Celsius heeft. Bij een koude motor ontsnappen er nog vuile gassen. Een auto vervuilt de eerste 5 kilometer na een koude start evenveel als in de daaropvolgende 500 kilometer met warme motor. Dat bracht Saab enige tijd geleden op een even slim als doeltreffend idee: vang die 'koude' vuile gassen op in een zak en leid die opnieuw door de katalysator zodra die heet is. Met dit Uitlaat Recirculatie Concept voldoet Saab nu al aan de extreem lage emissie-eisen die Californië kort na 2000 wil invoeren. Er zit echter één nadeel aan: de plastic zak neemt gevuld een kwart van de kofferbak in beslag. Daar wordt nog aan gewerkt. Saab kwam op het idee door een brief van een dame die voorstelde dat auto's al hun uitlaatgassen moesten opvangen in een zak op het dak, om die bij het tanken in te leveren voor reiniging in een verwerkingsfabriek. Saab ontwikkelde ondertussen de katalysator verder. Door dit onderdeel dichter bij de motor te plaatsen, zal deze sneller zijn opgewarmd, wat de emissie verbetert. Een andere toepassing die de Zweden voor de eigen markt vanwege de extreem winterse omstandigheden bedachten is het standaard voorzien van elektrisch verwarmbare motorblokken op diverse modellen. Het systeem warmt het motorblok op, evenals de motorolie en de katalysator. De elektrische voorverwarming levert een zeer grote bijdrage aan een lage uitstoot en een laag verbruik. | |