Auto 5 juni 1999

Lexus IS 200 klopt BMW

Door Arno Witvliet
Lexus legt BMW het vuur na aan de schenen. De nieuwe IS 200 klopt de Beierse fabrikant niet alleen op prijs, maar eerst en vooral op karakter. Vooral het laatste maakt de Lexus tot een begerenswaardige auto. Een kennismaking met Lexus' nieuwste wapen in de strijd tegen de gevestigde orde.

De IS 200 is onmiskenbaar een stoere verschijning. De gedrongen gestalte vertolkt kracht en potentieel, wat niet in de laatste plaats benadrukt wordt door de fors bemeten lichtmetalen velgen die de uitgeklopte wielkasten vullen. Japanse fabrikanten genieten de weinig eervolle reputatie de wereld meestentijds met saaie en weinig creatieve ontwerpen te verassen. De Lexus IS 200 is in dat opzicht een verademing. Strakke en stoere vormen verschaffen de wagen een geheel eigen karakter, waarbij vooral de voorzijde nadrukkelijk en krachtig geprononceerd is. De waardering voor de achterzijde is daarentegen minder eensgezind. Vooral de glimmende achterlichtcompartimenten, die scherp afsteken tegen een donkere lakkleur, zullen niet iedereen bekoren. Apart zijn ze wel. Typisch zijn verder de twee afzonderlijke ronde achterlichtjes die de kentekenplaat flankeren en waarvan het meest linkse exemplaar een mistachterlicht herbergt, terwijl het rechtse exemplaar als reflector fungeert. De grotere GS 300 heeft ze ook, zodat deze twee rode schijfjes wellicht de familieband tot uitdrukking moeten brengen.

De binnenzijde is eveneens origineel vormgegeven. Vooral de stilering van de wijzerplaten in de vorm van een chronograaf verschaffen de wagen een geheel eigen karakter. Sportiviteit overheerst. Het dashboard steekt ergonomisch zeer doordacht in elkaar. De afwerking is verder simpel top, al is het jammer dat de gebruikte materialen een wagen van deze klasse een beetje misstaan.

Zescilinders
De beoogde opmars van Toyota's premium brand zal voor een zeer belangrijk deel afhangen van het succes van de jongste loot aan de stam. De vaderlandse importeur verwacht dit jaar zo'n 650 eenheden van de nieuweling te verkopen, hetgeen de positie van Lexus in de lage landen aanzienlijk zal verstevigen. De IS 200 betekent voor Lexus niet alleen een afronding van het modellenprogramma naar beneden, maar tevens een debuut in een geheel nieuw marktsegment. De modellen GS 300 en LS 400 zijn comfortmachines van het zuiverste water, terwijl de IS 200 zich nadrukkelijk profileert als een sportieve en dynamische auto. Bij de ontwikkeling nam Lexus onmiskenbaar de BMW 3-serie als lichtend voorbeeld. Beproefde concepten als een zescilinder lijnmotor en achterwielaandrijving zijn daartoe als basisbestanddelen ingezet.

Het resultaat is indrukwekkend. Zo lepelde Lexus een fraai snorrende zescilinder vierentwintigkleps lijnmotor in het vooronder. Deze machine kenmerkt zich door twee bovenliggende nokkenassen en variabele kleptiming en levert een maximumvermogen van 114 kW/155 pk bij 6200 tpm. Het maximumkoppel bedraagt 195 Nm en wordt bij 4400 tpm op het wegdek gebracht. Het aggregaat maakt een topsnelheid van 215 km/h mogelijk. De Japanner wordt bovendien geacht in 9,5 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h te kunnen versnellen. De auto is derhalve tot goede prestaties in staat. Desalniettemin dwingen de cijfers niet bijzonder veel respect af. Vooral het maximumkoppel is voor een zescilinder machine aan de lage kant. De praktijk leert dan ook dat de Lexus, mede dankzij de goed gekozen overbrengingsverhoudingen van de zes versnellingen tellende handgeschakelde transmissie, vlot maar niet indrukwekkend snel van zijn plaats komt. Er dient veelvuldig geschakeld te worden om het onderste uit de kan te halen. Indrukwekkender is echter de wijze waarop de machine haar inspanningen verricht. De motor is fantastisch stil en toont zich zo smeuïg als vers gestoken klei. De machine is zelfs zo stil dat op zeer hoge snelheden enkel windgeruis en de afrolgeluiden van de platte en brede banden –Michelin Pilot Sport– de trommelvliezen van de inzittende weten te beroeren.

Stugge vering
Het onderstel is uiterst communicatief en seint karrenvrachten informatie over de toestand van het wegdek door. De auto is stevig geveerd en het onderstel toont zich nogal gevoelig voor korte oneffenheden. De liefhebbers van comfort zullen in de Lexus dan ook teleurgesteld worden. De liefhebbers van een dynamisch weggedrag komen daarentegen volledig aan hun trekken. Meer nog dan de huidige BMW 3-serie is de Lexus IS een lichtvoetige stuurmansauto. De wagen stuurt zeer strak en met een heerlijke dosis gevoel. Overhelneigingen zijn de carrosserie door de stugge vering en de straffe demping vrijwel vreemd, waardoor de wagen op bochtige binnenwegen een feest om te rijden is. Wanneer er echter urenlang snelwegkilometers verreden moeten worden, ontpopt de Lexus zich als een minder geschikte kameraad, die op den duur door zijn stugge vering gaat irriteren. Voor de liefhebber zal deze onhebbelijkheid echter geen kwestie van betekenis vormen.

De Lexus IS 200 is leverbaar van 69.979 gulden. Terwijl BMW voor dat bedrag slechts een weliswaar prettig aangeklede viercilinder aangedreven 3-serie aanbiedt, steekt de Lexus niet alleen uitbundiger in de standaard spulletjes, maar voorziet de wagen bovendien in de geneugten van een heuse zescilinder aandrijfbron. Standaard is de wagen onder andere voorzien van een puike geluidsinstallatie met cd-wisselaar, lichtmetalen velgen, centrale portiervergrendeling met afstandsbediening, elektrische ramen voor en achter, automatische airconditioning, lederen stuurwiel, abs, twee airbags, sidebags, traction control en nog veel meer. Lexus heeft met de IS 200 een compacte maar zonder meer aantrekkelijke wagen op de weg gezet. De auto zal vooral zijn weg vinden naar liefhebbers die een echte GTI ontgroeid zijn maar de vreugde van dit slag wagens nooit heeft kunnen vergeten.