Auto 8 mei 1999

Peugeot introduceert opvolger 205 GTI

Peugeot heeft een nieuw bommetje op de markt gezet. De nieuwe 206 GTI is de opvolger van de 205 GTI.

Jammergenoeg ziet hij er minder krijgshaftig uit dan zijn voorganger en onderscheidt de nieuweling zich visueel ten opzichte van zijn minder krachtige broertjes slechts door een paar kloeke en speciaal ontworpen lichtmetalen velgen. Motorisch beschouwd is er echter genoeg pret met de rappe rakker te beleven. De voorwielen worden aangedreven door een 2,0 liter zestienklepper die een maximumvermogen van 99 kW/138 pk levert.

Daarmee speert de 206 GTI volgens zijn makers in 8,4 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h en heeft de wagen adem tot liefst 210 km/h. Om zo veel kracht en potentieel fatsoenlijk op de weg te houden voorziet Peugeot de 206 GTI van schijfremmen rondom, abs en voor noodgevallen van twee airbags.

Verder is de wagen standaard uitgerust met kuipstoelen, lederen stuurwiel, centrale portiervergrendeling met afstandsbediening, elektrisch bedienbare ramen en een dakspoiler met derde remlicht. De Peugeot 206 GTI is leverbaar vanaf 37.900 gulden.

Nieuwe neus
Peugeot gaf daarnaast de 406 een nieuw ontworpen neus, terwijl de achterzijde eveneens wat subtiele wijzigingen onderging. Vooral de voorzijde ziet er krachtiger uit dan voorheen, zodat de succesvolle Fransoos onmiskenbaar aan uitstraling heeft gewonnen. Verder nam Peugeot de standaarduitrusting van de wagens onder de loep.

Zo is de instapper SR voortaan voorzien van abs, twee airbags, mistlampen voor, elektrisch te bedienen zijruiten, elektrisch bedienbare en verwarmde buitenspiegels en een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel. Niveau ST omvat bovendien zaken als automatische klimaatregeling, lichtmetalen velgen en hoofdsteunen op de achterbank.

De Peugeot 406 SV overtreft nog met sidebags, elektrisch bedienbare voorstoelen, boordcomputer en een radio-cassettespeler met cd-wisselaar. Verder biedt Peugeot twee nieuw ontwikkelde motoren in de 406 aan. Allereerst is er een nieuwe 2,0 liter zestienkleps benzinemotor die een maximumvermogen van 99 kW/138 pk levert. Daarnaast is de 406 leverbaar met een 2,0 liter direct ingespoten turbodieselmotor leverbaar die een maximumvermogen van 66 kW/90 pk aan de voorwielen afgeeft.

Het beste nieuws is wel dat deze wijzigingen niet in een prijsverhoging zijn doorberekend. De Peugeot 406 is derhalve net als voorheen leverbaar vanaf 39.950 gulden.