Auto | 24 april 1999 |
BMW 316i solide instapperDoor Arno Witvliet BMW's hebben nooit de naam gehad aantrekkelijk geprijsde auto's te zijn en zullen die ook wel nooit krijgen. Dat neemt niet weg dat ze voor velen nog altijd een bijzondere bekoring hebben. De technisch hoogwaardige wagens uit Beieren kenmerken zich immers door hun koene uitstraling en hun onderscheidende rijkwaliteiten. Bovendien spelen statusoverwegingen bij de aanschaf meestentijds een niet te onderschatten rol van betekenis. Het is niet bepaald verwonderlijk dat BMW het zich kan permitteren om zich prijstechnisch aan de bovenkant van het desbetreffende marktsegment te positioneren. Het debuut van de huidige generatie van de 3-serie bracht echter wel een heel groot te overbruggen prijsverschil met zich mee. Het wegvallen van de vooral in ons land populaire basisversie 316i betekende dat veel 316i-rijders voor de keuze werden geplaatst om een flink aantal groene flappen extra op te hoesten dan wel om eens bij de concurrentie hun licht op te steken. BMW wenste echter een mogelijke merkvervreemding zoveel mogelijk binnen de perken te houden en introduceerde daartoe een nieuwe 316i. Tegen inlevering van 13 paardenkrachten ontvangt de koper een voordeel van 4000 piek. Rust Ondanks zijn positie als instapper is de BMW 316i geen trage jongen. De wagen heeft voor de sprint vanuit stilstand naar 100 km/h precies 12,4 seconden nodig en weet desgewenst een topsnelheid van 200 km/h te bereiken. Opvallend is de rust waarmee de machine zijn inspanningen verricht. De viercilinder draait dankzij twee balansassen fraai trillingvrij zijn rondjes en pakt vanaf lage toerentallen mooi op. Hoewel het prestatieniveau niet meer dan gemiddeld is, kan de wagen desalniettemin goed meekomen en toont hij zich voldoende bij de pinken. Het brandstofverbruik blijft daarbij met een gemiddeld resultaat van 1 op 10,7 keurig binnen de perken. Veiligheid Onderstuur blijft door de achterwielaandrijving achterwege en overstuur is slechts met de grootste moeite en dan eigenlijk alleen op een natte weg op te roepen. De techniek waakt immers over de inzittenden. Zo is de auto standaard uitgerust met Cornering Brake Control (CBC), hetgeen voorkomt dat een stuurfout meteen wordt afgestraft met een schuiver richting de berm. Verder is de 3-serie standaard voorzien van ASC+T, een systeem dat zorg draagt voor tractie en stabiliteit. Actieve veiligheid is in de vorm van abs en passieve veiligheid in de vorm van twee airbags, sidebags en headbags in de voorstoelen aanwezig. Goede zit De zitpositie is eveneens uit de kunst. Zowel het stuurwiel als de beide voorstoelen zijn zowel in lengte als in hoogte verstelbaar en voorzien in een goede dosis ondersteuning. Voorin is er meer dan voldoende ruimte voor hoofd en benen. Achterin is het allemaal wat minder zodat langbenige volwassenen bij voorkeur voorin vervoerd dienen te worden. De bagageruimte is goed vormgegeven en bevat een inhoud van 440 liter. De BMW 316i staat vanaf 59.950 gulden voor de deur en is voor dat bedrag niet alleen voorzien van de eerder gememoreerde veiligheidsvoorzieningen, maar bovendien van elektrisch bedienbare voorramen, centrale portiervergrendeling met afstandsbediening, lederen stuurwiel en een in het dashboard geïntegreerde radio-cassettespeler aanwezig. De auto is er vanaf 67.600 gulden eveneens als Executive, hetgeen de auto verrijkt met voorzieningen als metallic lak, een armsteun tussen de voorstoelen, regensensor, automatische airconditioning, cruise control en een alarmsysteem. Dat zijn stevige prijzen voor een mooie en solide en goed rijdende automobiel, die de bestuurder voor een keertje nu niet het gevoel geeft in de goedkoopste van de serie rond te rijden. |