Auto 10 april 1999

Alfa 156 schakelt met Selespeed

Door Arno Witvliet
Zomaar een dinsdagavond. Het is kort na zevenen en de zon gloort nog even na. De weg is verlaten en vormt een aaneenschakeling van lange en fraaie bochten. Wanneer het zicht vrij is, wordt het gaspedaal gevloerd. De snelheidsmeter zwiept omhoog en de Alfa Romeo 156 Selespeed schiet even zo snel vooruit.

De eerste bocht doemt op. Remmen en terugschakelen luidt het devies om vervolgens op vol vermogen de curve door te jagen. Een en ander herhaalt zich meermalen. En dat alles zonder de handen van het stuur te halen. Met de Alfa Romeo 156 Selespeed kan dat.

De Selespeed is een bijzondere auto. De wagen heeft niet alleen een opmerkelijk gestileerd koetswerk, maar verschilt ook onderhuids van de grote massa middenklasseauto's. Alfa Romeo wist ruim anderhalf jaar geleden met de 156 de felbegeerde titel Auto van het Jaar 1998 in de wacht te slepen. Niet in de laatste plaats lauwerde de jury de Italiaanse middenklasser met deze onderscheiding vanwege diens onderscheidende en tegelijkertijd aansprekende uiterlijk. De auto wist daarnaast respect af te dwingen door zijn uitstekende weggedrag waarbij vooral de dynamiek en het stuurgedrag in het oog sprongen.

De komst van de 156 leverde Alfa Romeo niet alleen een prestigieuze onderscheiding op, maar legde het bedrijf bovendien geen windeieren. De auto is immens populair en de levertijden zijn nog altijd bovengemiddeld lang. Vooral de versies met dieselmotoren verlangen een exceptionele dosis geduld van de nieuwe eigenaren.

Uit racerij
Alfa Romeo heeft een rijke historie waarin sportieve prestaties de boventoon voeren. Het merk is dan ook min of meer aan zijn stand verplicht om in zijn producten een dynamisch en sportief karakter te bakken. Een en ander is natuurlijk te verwezenlijken door een dynamisch ogende koets te laten ontwerpen, maar dient eerst en vooral door weggedrag en techniek te worden ondersteund. De Alfa Romeo 156 Selespeed onderscheidt zich niet alleen fysiek van de grote massa, maar bovendien in technisch opzicht.

De auto is immers voorzien van een zogenaamd gerobotiseerd schakelende mechanische versnellingsbak. Tot voor kort werd dit uit de racerij afkomstige systeem enkel in de peperdure straatversie van de Ferrari 355 geleverd. Met de komst van de 156 Selespeed is deze techniek voor een groter publiek bereikbaar geworden.

Wat is er nu zo bijzonder aan de 156 Selespeed? Allereerst zijn er twee kleine units met elk een drukknopje op het stuurwiel gemonteerd. De knoppen zijn vanuit de ideale stuurpositie met de duimen te bereiken. Links is voor terugschakelen, terwijl de versnellingsbak na het indrukken van de rechterknop een tandje hoger gaat. Voor het schakelen behoeven de handen niet meer van het stuurwiel te komen. Wanneer de wagen op de limiet bereden wordt, kan alle aandacht op het stuurwiel geconcentreerd worden. De scepticus zal opmerken dat een volledig automatische transmissie evenmin een beroep op de handen doet, maar gaat daarbij voorbij aan het feit dat het schakelmoment dan door de techniek bepaald wordt. Een echte snelheidsrijder neemt dergelijke beslissingen het liefst zelf. Met de pookknop kan vervolgens eveneens worden opgeschakeld en teruggeschakeld zodat de bak dan als een tiptronic, steptronic, shiftronic of hoe het dan ook heten mag, functioneert. Wanneer de lust tot manueel schakelen ontbreekt, kan men de versnellingsbak in de citymodus zetten. Selespeed werkt vergelijkbaar met een gewone vijftraps automatische transmissie, al wisselt de bak dan net even minder schokvrij van verzet dan een moderne automatische transmissie. Alfa Romeo suggereert dat deze modus vooral voor stadsverkeer ontwikkeld is, maar de praktijk leert dat snelwegkilometers eveneens uitstekend in de citymodus kunnen worden afgelegd. De Italiaan moet dan overigens wel aan dynamiek inboeten.

Niet duur
Selespeed is een attractie voor de ervaren automobilist, die er lol in heeft om af en toe de grenzen van de Alfa Romeo te verkennen. De auto beschikt daarbij over een communicatief onderstel en is bovendien gemakkelijk te corrigeren. Vermogen is er eveneens voldoende voorhanden, want de Selespeed is enkel leverbaar in combinatie met de 2,0 liter Twin Spark zestienklepper, die een maximumvermogen van 114 kW/155 pk levert.

De Alfa Romeo 156 Selespeed is samengevat simpelweg een snelle en dynamische auto die tot een zeer actieve snelheid uitnodigt. De liefhebber zal Selespeed zeker op waarde weten te schatten. Resteert de vraag of Selespeed een dure hobby is? Niet bepaald. De standaard Alfa Romeo 156 2.0 Twin Spark 16V vergt een investering van 53.950 gulden. Zonder airco wil je echter niet de weg op en in een Alfa Romeo zonder lichtmetalen wielen wil je eigenlijk niet gezien worden. Airconditioning kost bij Alfa 3250 piek en een sportpakket dat een lederen stuurwiel, 16 inch lichtmetalen velgen en een sportief interieur omvat, gaat voor 2450 gulden weg. Opgeteld verlaat de 156 2.0 TS 16v dan voor 59.650 gulden de showroom. Voor 59.950 pietermannen wordt de 156 Selespeed naar buiten gereden die genoemde zaken wel in de standaarduitrusting heeft. De Selespeed transmissie kost feitelijk dan ook slechts 300 piek. Een beetje liefhebber zal dan ook geen moment hoeven te aarzelen.