Auto | 27 maart 1999 |
Daihatsu start offensiefDoor Arno Witvliet De Daihatsu Gran Move heeft het de afgelopen jaren niet bepaald tot een veelgezien vervoermiddel weten te schoppen. In tegenstelling tot de successen van de Renault Mégane Scénic, die net even eerder debuteerde, werd de concurrerend geprijsde Gran Move slechts mondjesmaat verkocht. De relatief zwakke positie van Daihatsu in het middenklassesegment zal hierin ongetwijfeld een rol van betekenis hebben gespeeld. Belangrijker was in dit verband wellicht het ontbreken van onderscheidend vermogen. Hoewel de Gran Move een niet gering aantal groene flappen goedkoper was dan de Scénic, moest de auto verder in de slimme en multifunctionele Fransoos zijn meerdere erkennen. Daihatsu positioneerde de Gran Move weliswaar als middenklasse MPV, maar de auto was feitelijk niets meer of minder dan een hoge en royale stationwagen. Van een grotere mate van veelzijdigheid was immers niet echt sprake. Royale auto Voorin is het evenmin tobben, maar de stoelen kunnen onvoldoende ver naar achteren geschoven worden. Langbenigen ondervinden daardoor te weinig steun, terwijl de achterpassagiers uitstekend uit de voeten kunnen. Voor koffers en weekendtassen is er eveneens voldoende ruimte in de Gran Move gereserveerd. De bagageruimte meet een inhoud van 400 liter en kan desgewenst worden uitgebreid tot 1490 liter. De achterbank is daartoe in twee gelijke delen neerklapbaar. Geluidsniveau Het belangrijkste nieuwsfeit bevindt zich echter onder de motorkap. Daihatsu heeft de vier cilinders van de zestienkleps benzinemotor uitgeboord tot 1,6 liter, zodat het maximumvermogen nu 67 kW/91 pk bij 6000 tpm bedraagt, tegen 66 kW/90 pk bij 6200 tpm voorheen. Dat kan met geen mogelijkheid een schokkende vermogenstoename genoemd worden, al ligt de topsnelheid van 165 km/h nu 5 km/h hoger dan voorheen. Voor caravanbezitters is het bovendien wellicht aantrekkelijk dat de Gran Move nu 1000 kilogram mag voortsleuren, tegen 900 kilogram in de eerste editie. De krachtbron doet zijn werk naar behoren, maar ook niet meer dan dat. Het geluidsniveau valt tegen en de machine draait bij een kruissnelheid van pakweg 120 km/h al behoorlijk veel toeren. Het gemiddelde verbruik van 1 op 12,6 kan evenmin als opmerkelijk gekwalificeerd worden. Redelijk De versnellingsbak en de vertragingsinstallatie functioneren daarentegen zonder meer goed. De Gran Move is verder best een comfortabel voertuig. Zo worden langere oneffenheden heel aardig verwerkt, al worden korte oneffenheden als richels wat nadrukkelijker doorgeseind. De Gran Move voelt zich simpelweg het lekkerste wanneer met normale snelheden op mooie gladde, rechte wegen gereden wordt. En meestentijds wordt op dit soort wegen ook het leeuwendeel van de kilometers op de klok gezet. Het sterke punt van de Gran Move is en blijft zijn royale binnenruimte. Voor het overige weet de Japanner niet bepaald een overtuigende indruk achter te laten. Daihatsu compenseert een en ander echter met een zeer aantrekkelijke prijsstelling. De Gran Move is 2500 piek in prijs gedaald en staat nu vanaf 29.995 gulden in de showroom. Standaard is de auto dan onder andere uitgerust met stuurbekrachtiging, twee airbags, getint glas, elektrisch bedienbare buitenspiegels, hoofdsteunen voor en achter, toerenteller en metallic lak. De Gran Move CX kost 32.495 gulden en voorziet bovendien in zaken als elektrisch bediende ramen voor en achter, centrale portiervergrendeling en een dakspoiler. |