Auto 20 maart 1999

Een flinke knaap met ambitie

Door Arno Witvliet
De Mitsubishi Space Wagon oogstte jarenlang succes als een weinig geraffineerde multizitter met een aantrekkelijk prijskaartje. Ambities om de gevestigde orde in het lucratieve mpv-segment eens flink in de kuiten te bijten, waren Mitsubishi vreemd. Tot voor kort. De nieuwe Space Wagon overtreft zijn voorganger immers zowel in prijs als in raffinement.

Het blijft een wonderlijke knaap. De Mitsubishi Space Wagon doet nog altijd denken aan een kruisbestuiving tussen een ”multi purpose vehicle” en een stationwagen. De wagen is immers minder hoog dan de doorsnee mpv, maar biedt in tegenstelling tot de meeste stationwagens plaats aan zeven personen. Ten opzichte van zijn voorganger heeft de nieuwe Space Wagon onmiskenbaar aan uitstraling gewonnen. De auto kreeg door zijn toegenomen buitenmaten niet alleen meer body, maar ziet er dankzij de strakke en stoere vormgeving behoorlijk onverschrokken uit. De nieuweling is een persoonlijkheid geworden die zijn altijd wat anoniem gebleven voorganger in de schaduw zet. Desalniettemin blijft deze versie nog een tijdje leverbaar.

Hoewel Mitsubishi de Space Wagon hoger in de markt zet, beseft het merk terdege dat de huidige kopersgroep niet zonder slag of stoot de pakweg acht extra groene flappen heeft klaarliggen dan wel bereid is te betalen. De vorige editie wist vooral dankzij haar gunstige prijsstelling kopers te trekken. Haar opvolger zal zich daarentegen vooral op basis van intrinsieke kwaliteiten moeten onderscheiden.

Mitsubishi heeft dan ook besloten om de oude Space Wagon vooralsnog naast de nieuwe Space Wagon in het modellenprogramma te handhaven. Het doek valt pas definitief wanneer de nieuwe Space Runner zijn opwachting maakt. Deze versie zal net als de Space Wagon wat opgewaardeerd worden, zodat de leemte die tussen Space Star en de Space Wagon is ontstaan, is opgevuld. Tot die tijd verwacht Mitsubishi nog zo'n 400 oude Space Wagons te kunnen slijten, tegen de 1000 eenheden die vorig jaar verkocht werden. De nieuwe versie wordt daarentegen geacht 1100 landgenoten voor zich te winnen, zodat de positie van Mitsubishi in het mpv-segment sterker zal zijn dan ooit. De Japanse fabrikant verwacht overigens sowieso veel van de multifunctionele auto, daar het merk met de rode driepunter straks met maar liefst drie verschillende modellen de strijd zal aanbinden. De meeste concurrerende aanbieders blijven steken bij één of hooguit twee ruimtewagens in hun modellenprogramma.

Soepel en stil
De Mitsubishi Space Wagon maakt niet alleen fysiek een flinke indruk, maar blijkt tevens over prima ontwikkelde spierballen te beschikken. Mitsubishi lepelt een kersverse, direct ingespoten viercilinder benzinemotor in het vooronder van de ruimhartige Japanner. Het aggregaat ademt door vier kleppen per cilinder en meet een cilinderinhoud van 2,4 liter. Een alternatief voor deze krachtbron is er overigens niet en het is evenmin bekend of dat er ooit zal komen.

Dat is echter geen reden voor treurigheid. De 2,4 liter viercilinder vormt een uitstekend koppel met de Space Wagon. De machine levert een maximumvermogen van 110 kW/150 pk bij 5500 tpm en genereert een maximumkoppel van 225 Nm bij 3500 tpm. Dat zijn uitstekende cijfers, die zich vertalen in eveneens uitstekende prestaties. Zo sprint de 1485 kilogram in 10,7 seconden vanuit stilstand naar een snelheid van 100 km/h, om pas bij 190 km/h het bijltje erbij neer te gooien.

De Mitsubishi wil niet alleen prima van zijn plaats komen, maar doet daarbij bovendien de trommelvliezen nauwelijks geweld aan. De machinerie draait soepel en is bovendien stil, hetgeen het comfort onmiskenbaar ten goede komt. Als klap op de vuurpijl verlangt de rijzige Japanner een bescheiden vergoeding voor zijn inspanningen. Een gemiddelde brandstofconsumptie van 1 op 9,4 is voor dit slag wagens zonder meer een keurig resultaat.

Niet sportief
De Space Wagon is geenszins een sportief vervoermiddel. De wagen beschikt niet over het dynamische weggedrag dat auto's als de Volkswagen Sharan en Renault Espace tot plezierige voertuigen maakt. De Mitsubishi is desalniettemin een zeer comfortabel voertuig en beschikt over een onderstel dat ongeregeldheden in het wegdek uitstekend weet te verwerken. In bochten vertaalt deze karakteristiek zich in tamelijk nadrukkelijke overhelneigingen en een daarmee verband houdende dosis onderstuur.

Voor het mooie is de Space Wagon eigenlijk iets te soepel geveerd. Het nemen van verkeersdrempels gaat immers veelal gepaard met een schrapend geluid onder de auto, ten teken dat de Space Wagon iets te diep door de knieën is gegaan. De bekrachtigde besturing werkt voldoende direct. Verder zou wat meer stuurgevoel wenselijk zijn. De handgeschakelde vijfversnellingsbak werkt eveneens naar behoren en laat zich gemakkelijk van verzet wisselen. Optioneel is overigens een viertraps automatische transmissie leverbaar.

Saai grijs
Japanners zullen het wel nooit leren. Ook de Mitsubishi Space Wagon is naar Japanse smaak ingericht. De wagen steekt weliswaar prima in elkaar, maar de kleurstelling van het interieur stemt niet bepaald vrolijk. Saaiheid en grijsheid zijn troef. Toppunt van smakeloosheid is de suffe grijze stoffen bekleding in visgraatmotief waarmee de overigens uitstekend zittende meubels zijn overtrokken. De indeling van het dashboard is goed en overzichtelijk, zodat de bediening niets te wensen overlaat. De zitpostie achter het stuur is bovendien zonder meer goed. Zowel het stuurwiel als de bestuurdersstoel is in hoogte verstelbaar, terwijl de laatste bovendien van een kantelstand is voorzien.

De voorstoelen zijn verder goed vormgegeven, zodat lijf en leden een prettige hoeveelheid steun ondervinden. Achterin zijn twee gedeelde zitbanken achter elkaar geplaatst, waarvan de middelste plaats biedt aan drie personen en de achterste aan twee. Zonder meerprijs is de middenbank overigens te vervangen door twee separate stoelen, die dan met een armsteun zijn uitgerust. De middenbank is in lengterichting verstelbaar, waardoor ruimschoots voldoende beenruimte gecreëerd kan worden. Op de derde zitrij is het echter minder goed toeven, zodat volwassenen hier eigenlijk niet kunnen plaatsnemen.

Bij volledige persoonsbezetting beschikt de Space Wagon over 240 liter beladingsvolume. Wie dat onvoldoende acht, kan de uit twee delen bestaande achterste zitbank uitnemen en de voorste opklappen en naar voren schuiven. Er ontstaat dan een maximaal beladingsvolume van 1390 liter.

Mitsubishi tilde de nieuwe Space Wagon naar een hoger niveau en vergat daarbij niet de wagen een passende standaarduitrusting mee te geven. De auto is slechts in één uitvoering leverbaar, die echter een veelomvattend uitrustingsniveau heeft. Zo is de Mitsubishi onder meer voorzien van twee airbags, elektrisch bedienbare ramen voor en achter, elektrisch bedienbare en verwarmde buitenspiegels, boordcomputer, centrale portiervergrendeling met afstandsbediening, zes speakers en airconditioning. De enige belangrijke misser in de standaarduitrusting is abs, dat echter in combinatie met sidebags in de voorstoelen leverbaar is tegen een meerprijs van 3490 gulden. De viertraps automaat vergt een meerprijs van 3000 piek.

Prima aanbieding
De auto debuteert in een segment waar de kaarten reeds verdeeld zijn. De gevestigde orde zal niet zonder slag of stoot marktaandeel inleveren. Mitsubishi heeft met de Space Wagon echter een prima aanbieding in de prijslijsten, die zeker een aanzienlijke doelgroep eens extra achter de oren zal doen krabben. Voor pakweg 60 mille (abs altijd meetellen) koop je immers een royale zevenzitter, die er niet alleen goed uitziet, maar tevens over een veelomvattende uitrusting beschikt. Bovendien worden de voorwielen van de Japanner aangedreven door een krachtige machine, die met een relatief bescheiden hoeveelheid brandstof genoegen neemt. Wat wil een mens nog meer? Meer interieurvariabiliteit en meer binnenruimte bijvoorbeeld. De Mitsubishi Space Wagon is niet uitgerust met vijf uitneembare en draaibare stoelen zoals bijvoorbeeld de Renault Espace die wel heeft. Bovendien zijn de meeste mpv's in deze prijsklasse hoger en net even ruimer dan de sympathieke Japanner. Wie daar echter niet om maalt en gewoon een goed rijdende en concurrerend geprijsde zevenzitter met een eigen gezicht zoekt, dient zijn licht eens op te steken bij een Mitsubishi-dealer. De nieuwe Space Wagon is die belangstelling meer dan waard.

Technische gegevens

Motor
Cilinderinhoud: 2351 cc; maximumvermogen: 110 kW/150 pk bij 550 tpm; maximumkoppel: 225 Nm bij 3500 tpm; acceleratie 0-100 km/h: 10,7 seconden; topsnelheid: 190 km/h.

Maten
Lengte: 4600 mm; breedte: 1775 mm; hoogte: 1650 mm; wielbasis: 2780 mm; gewicht: 1485 kilogram; houderschapsbelasting:
ƒ 371 gulden per kwartaal; inhoud bagageruimte: 240-1390 liter; brandstoftank: 63 liter.

Prijs
Mitsubishi Space Wagon 2.4 GLXi ƒ 57.445

Positief
+ uitrusting
+ prestaties
+ standaard zevenpersoons

Minpunten
- abs niet standaard
- lange veerwegen
 

Alternatieven

Chrysler Voyager 2.4i SE Luxe: ƒ 59.995


Peugeot 806 SR 2.0:
ƒ 57.350


Volkswagen Sharan 2.0 Basis: ƒ 59.995