Auto 13 maart 1999

Subaru Legacy Touring Wagon

Door Arno Witvliet
Een oogstrelende schoonheid is het zeker niet. De nieuwe Subaru Legacy Touring Wagon oogt daarentegen als een stoere en robuuste wagen, die voor geen kleintje vervaard is. Eigenzinnig als altijd voorzag Subaru haar topmodel van een boxermotor die standaard alle vier de wielen aandrijft. Een portret van een veelal schromelijk onderschatte auto.

Subaru is een sympathiek merk. De kleine Japanse fabrikant onderscheidt zich immers sinds jaar en dag door er een geheel eigen visie op de constructie van automobielen op na te houden. Het merk heeft zich door het geweld van de concurrentie niet van de wijs laten brengen en zich evenmin genoodzaakt gezien zijn geachte clientèle daarvoor onacceptabel hoge prijzen in rekening te brengen. Subaru's zijn én technisch onderscheidend én concurrerend geprijsd. Voor die unieke combinatie verdient Subaru zonder meer een compliment. Aandrijving over vier wielen is immers geen goedkope technische toepassing en de concurrerende aanbieders die op hun tweewielaangedreven modellen vierwielaandrijving aanbieden, rekenen hier meestentijds forse tot zeer forse meerprijzen voor. Zo niet Subaru.

Een aantal jaren geleden besloot de Japanse fabrikant al zijn modellen, met uitzondering van de compacte Vivio, standaard van vierwielaandrijving te voorzien. In de daarmee gepaard gaande communicatie benadrukte Subaru de actieve veiligheidsaspecten van All Wheel Drive. Deze beslissingen legde Subaru geen windeieren. Zeker met de komst van de succesvolle Subaru Forester heeft het merk de wind in de zeilen.

Goed weggedrag
De nieuwe Subaru Legacy Touring Wagon, die binnenkort gezelschap krijgt van een nieuwe sedanversie, is een puike wagen. De wagen ziet er weliswaar niet bijzonder aantrekkelijk uit, maar onder zijn tamelijk anonieme koetswerk schuilt een bijzonder fraai karakter. Zo staat Subaru's All Wheel Drive garant voor een uitmuntend weggedrag. De Japanner laat zich ongehoord hard de hoek omjagen zonder de inzittenden daarbij enig moment in de gevarenzone te brengen. De auto blijft zich tot op zeer hoge snelheden neutraal en veilig gedragen.

Het onderstel is bijzonder communicatief en laat zich dan ook opvallend goed combineren met een sportief rijgedrag. Ook de besturing draagt bij aan het goede weggedrag van de Subaru. De voorwielen reageren lekker direct op stuurwielbewegingen en de bestuurder wordt onderwijl getrakteerd op een goede dosis gevoel. Er schuilt feitelijk slechts één gevaar in de Subaru Legacy, dat alle veiligheidsapecten van vierwielaandrijving in één klap nutteloos kan maken. Dat is overmoed. De auto voelt zo vertrouwd aan en lijkt zo eenvoudig naar de hand te zetten, dat onvoldoende geoefende rijders tot buitensporig weggedrag aangemoedigd kunnen worden. Wanneer de welhaast onbereikbare fysieke grenzen van de Legacy overschreden worden, schuift de auto oncontroleerbaar over vier wielen weg en kan er slechts worden geduimd op een goede afloop.

Dorstig
Onder de motorkap van de Legacy huist naar goede traditie een boxermotor. Deze platte motor, waarvan de cilinders vrijwel horizontaal liggen, telt vier cilinders, die elk van vier kleppen zijn voorzien. Subaru levert deze krachtbron met cilinderinhouden van 2,0 en 2,5 liter. De testwagen werd aangespoord door de meest krachtige variant van de boxermotor die in een maximumvermogen van 115 kW/156 pk bij 5600 tpm voorziet. Het maximumkoppel bedraagt voorts 223 Nm bij 3600 tpm. De Subaru is met deze krachtbron uitstekend bediend. De wagen reageert gretig op het gaspedaal en doet de Legacy in 9,3 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h snellen. De beproefde handgeschakelde versie stoomt desgewenst door naar een topsnelheid van 203 km/h.

De Legacy Touring Wagon is derhalve geen slome jongen. Helaas toont de Japanner zich ook geen slome drinker. Gemiddeld klokte de Subaru elke 7,6 kilometer een liter euroloodvrij naar binnen.

Uitrusting
Subaru levert de verse Legacy Touring Wagon vanaf 44.995 gulden. Dat is een uiterst schappelijk bedrag voor een ruime en prettig rijdende stationwagen. Voor die munten wordt de Legacy aangedreven door een prima presterende, 92 kW/125 pk leverende 2,0 liter motor en is de auto standaard niet alleen van AWD voorzien maar tevens van veiligheidsvoorzieningen als abs en twee airbags.

Niveau LX voorziet verder in zaken als centrale portiervergrendeling, stuurbekrachtiging, in hoogte verstelbaar stuurwiel, toerenteller en elektrisch bedienbare ramen en buitenspiegels. De Subaru Legacy Touring Wagon 2.5 kost meteen een smak geld meer en is leverbaar vanaf 62.995 gulden. Voor dat bedrag voorziet Subaru niet alleen in beter ontwikkelde spierballen maar tevens in houtinleg in het dashboard, stoere lichtmetalen velgen met brede banden, afstandsbediening voor de centrale portiervergrendeling, in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, mistlampen in de voorbumper en sideskirts. Wie deze auto met een viertraps automatische transmissie belieft, betaalt liefst 78.495 gulden voor zijn nieuwe aanwinst. Dat lijkt een absurde meerprijs voor een pienter pookje, maar een nadere bestudering van de prijslijst leert dat de automaat vergezeld gaat van lederen bekleding, cruise control, elektrisch bedienbaar schuif/kanteldak, automatische klimaatregeling, sidebags, winterpakket en Vehicle Dynamics Control. Zelfs in de samenstelling van het modellenprogramma toont Subaru zich kennelijk eigenzinnig.